בעיקרון כדי לרתום רוחות בעלות מהירות נמוכה צרכים להבים בעלי שטח פנים גדול.


טורבינת רוח. התמונה לקוחה מויקיפדיה


טורבינת רוח. התמונה לקוחה מויקיפדיה
 

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע
 

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.


 

13 תגובות

  • Arik fialco

    האם יש חברה ישראלית המיצרת

    האם יש חברה ישראלית המיצרת טורבינות רוח קטנות 3-5 KW

  • דר

    תיבת ההילוכים

    מהירות הרוח הרי איננה קבועה. איך ביציאה מתקבל הספק קבוע

  • שלומי

    זה לא מדוייק

    למעשה לכל טובינת רוח יש CVT או
    continuous variable transmission - כעין "תיבת הילוכים" אשר מספקת טווח של הספקים עם ערכי מינימום ומקסימום. ברגע שהרוח תעלה מעל לערך המקסימום - ההפסק לא ישתנה. ברגע שהרוח תרד מתחת לערכי המינימום, הטורבינה פשוט תפסי לייצר כוח.

  • דר

    מאמר

    תודה על התשובה. יש לך מאמר המתמקד בתיבת ההילוכים עצמה?
    קראתי כנראה מאמר ישן יחסית בו התסורת היא פלטרית ונאמר שם שכל גנרטור עובד במהירות סיבוב ספציפית אחת.

  • שלומי

    הנה מאמר קצרצר

    הנה מאמר על גיר רציף במכוניות:

    http://www.4x4.co.il/articles/printarticle.aspx?articleId=6354

    אמנם בטורבינות רוח עסקינן, אבל העקרון זהה.

    (אם אתה רוצה לפנות לספרות מקצועית יותר, יש באנגלית. חפש בגוגל continuously variable transmission ותמצא המון)

    לגבי במאמר שקראת - אתה צודק, רוב הטרובינות הישנות עובדות במהירות אחת. ה-CTV נכנס לשימוש לפני כ-5 שנים על מנת ליעל את התהליך למגוון רחב יותר של מהירויות.

  • שרית גל

    כמה שאלות בנוגע לאנרגית הרוח

    מהי שרשרת גלגולי האנרגיה של הטורבינה?
    מהי ההסטוריה של אנרגית הרוח כלומר מי גילה ובאילו נסיבות?
    היכן מפיקים אותו?
    תודה מראש : )
    מצפה לתשובה
    שרית גל.

  • שלומי

    תשובות

    1. לגבי שרשרת גילגולי האנרגיה ראי את התשובה לשאלה הקודמת

    2. היסטוריה של אנרגיית הרוח על רגל אחת:

    * בערך 3500 לפנה"ס - התיעוד המוקדם ביותר של שימוש ברוח להנעת סירות מפרש.

    * המאה הראשונה לספירה – הממציא הרון מאלכסנדריה מפתח אורגן המופעל ע"י גלגל רוח.

    * המאה ה-7-9 – טחנת הרוח הראשונה נבנית באזור פרס, במאה ה-12 הופיעה הטחנה הראשונה באירופה

    * 1887 –טורבינת הרוח (יצרנית חשמל) הראשונה מומצאת בו זמנית בסקוטלנד ובארה"ב

    * תחילת המאה ה-20, טורבינות רוח היו נפוצות (ביחוד בחוות) בדנמרק, ארה"ב ואוסטרליה, עם גילוי שיטות זולות לזקק נפט, הועם זוהרם של טורבינות אלו

    * שנות ה-70 של המאה ה-20 – משבר הנפט הערבי גורם להתעניינות מחודשת בטורבינות הרוח. חברות רבות צמחו

    * כיום – אנרגיית רוח אמנם מספקת אחוזים בודדים מצריכת האנרגיה במערב אך כל שנה מספר זה עולה, הטורבינות נעשות זולות יותר וסוגרות פערים עם מקורות אנרגיה מסורתיים יותר.

  • עדי לוי

    gzrv

    כיצב מנוצלת אנרגיית הרוח ליצירת אנרגיה? אני צריכה לבחור מערכת אחת ולתאר כיצד פועלת. לכתוב מהי שרשרת גלגולי האנרגיה של המערכת ולמצוא תמונה של המערכת .
    מי שיכול עלזור תודה רבה :)

  • שלומי

    לינק

    תוכלי למצוא תשובה במדורנו השכן, "מאגר מידע":

    http://www.weizmann.ac.il/zemed/net_activities.php?cat=1433&incat=1433&a...

  • נמרוד

    מהירות רוח והספק

    שלום מהי הנוסחא המקשרת בין מהירות הרוח לבין ההספק שאנו מקבלים מהטורבינה?

  • מאיר ברק

    תשובה

    אני מניח שברור לך שככול שמהירות הרוח תגדל כך ההספק יעלה.
    אם זאת יש משתנים רבים נוספים שקשורים להספק בין השאר-
    - שטח הפנים של הכנפיים.
    - חתך השפה או במילים פשוטות הצורה
    - החיכוך בין החלקים הנעים השונים.
    - השפעות גורמי סביבה נוספים (טמפרטורה המשפיעה על התרחבות והתכווצות חלקים שונים, משקעים ועוד) וזאת מכיוון שהטורבינה לא עובדת בחדר מבודד.

    מכול האמור לעיל אפשר להבין שאין נןסחא פשוטה שמנבאת את ההספק המדוייק על פי מהירות הרוח בלבד.
    למעשה מדובר במדע מורכב והמחקר המבוצע בו רב.

  • אופיר

  • מאיר ברק

    הכול עניין של חיכוך ושטח פנים.

    לטחנות רוח וטורבינות רוח יש יחסית שטח פנים גדול.
    הלהבים מחוברים לגוף העיקרי של הטורבינה במיסבים משומנים המקטינים את החיכוך למינימום.

    הדבר דומה (בהשאלה) לדחיפת רכב כאשר הוא בניוטרל לעומת כאשר הרכב עם בלם-יד משוך.
    כאשר הרכב בניוטרל הגלגלים מסתובבים על גבי ציר בודד ללא החיכוך של הבלם ולכן הרבה יותר קל לדחוף אותו