נראה לנו כי בטבע קיימים דפוסים מסוימים, ועל כן אנו מנסחים חוקים שיקלו עלינו להבין ולהסביר את הדפוסים הללו. אנו מפתחים מודלים כחלק מניסוח זה, כדי לחזות על סמך מקרה קיים מה שיתרחש במקרים אחרים.

פתיח זה נועד להמחיש, כי בעצם אנו לא מגלים את חוקי הפיסיקה, אלא מנסחים אותם, ואנו מקווים כי יהיו תקפים גם בעת שניתקל בתופעות חדשות ולא מוכרות, אחרת נאלץ לנסחם מחדש, כדי שיתאימו למציאות.

דוגמא טובה היא המודל המתאר את האור. במהלך השנים היו ניסיונות שונים (ורבים) לנסח חוקים לגבי האור, אך חוקים אלו "נשברו" שוב ושוב, עד שהתקבל המודל הדואלי של האור (שבינתיים מחזיק מעמד). דוגמא אחרת הם חוקי ניוטון. חוקי ניוטון כפי שנוסחו על-ידו תקפים בסיטואציות רבות, אך היום אנו יודעים כי הינם קירוב בלבד של חוקים כלליים יותר (אשר נוסחו על-ידי איינשטיין), ועל-כן אינם תקפים בסיטואציות מסוימות.

קיימים על-כן חוקים רבים בפיסיקה.
חוקים שונים אשר נוסחו על-ידי אנשים שונים.
חלק מהחוקים הוכח כמוטעה, חלק הוכח כנכון בסיטואציות מוגבלות (קירובים), וחלק תקף עד היום.

יש אישים אשר שמותיהם יצלצלו כמוכרים לרובנו, כמו איינשטיין, ניוטון, קופרניקוס והרץ, למרות שלא בהכרח אנו יודעים מה תרומתם, אך יש רבים אחרים שתרומתם למדע לא פחותה, אך שמם ידוע פחות.


מימין לשמאל: מרי קירי, ניוטון, הרץ ואיינשטיין. תמונות נלקחו מויקיפדיה.

מאת: ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע   

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות