ככלל, לא ניתן להעביר כל אות באופן ישיר. מכיוון שמערכות שמשדרות וקולטות הינן רגישות לתחומי תדר מסוימים ובכלל זה התווך בו עובר האות אינו מעביר בצורה טובה את כל התדרים אנו לא יכולים להעביר אותות בצורה ישירה. בעזרת אפנון אנו יכולים לגרום להזזות בתדר ולעבוד בתדרים השונים מאלה שמכיל האות אותו אנו מעבירים.
אפנון משמעו שינוי, ויסות או כוונון והוא למעשה העברה של מידע על גל נושא: אנו משדרים מידע על גל נושא ואז מפענחים אותו.

גל נושא הוא בדרך כלל אות סינוס בתדר גבוה יחסית שעליו אנחנו מווסתים את אות המידע. אות המידע למעשה מורכב מתדרים שהינם נמוכים יחסית לגל הנושא.
בטכנולוגיה גל נושא יכול להיות באמצעות גלים אלקטרומגנטיים כמו גלי רדיו שמשמשים לדוגמא לשידורי טלוויזיה, רדיו ואף לאינטרנט אלחוטי. אך שימוש של גל נושא יכול להיות גם דרך סיבים אופטיים ואז אנו משתמשים 'בגלי אור' (שימוש טכנולוגי נפוץ בקווי טלפון).
מבחינה טכנולוגית למכשירים שלנו יש רגישות רק לטווח מסויים של תדרים. אם נבצע אפנון, כלומר כוונון, של האות שנושא את המידע אנו נוכל בפועל להשתמש בתחום תדרים רחב יותר.
ישנם כמה סוגי אפנון. אנו נסביר כאן את שיטת ה AM ושיטת ה FM.

אפנון תדר (Frequency Modulation ) היא שיטת אפנון שבה אנו מייצגים את המידע ע"י שינויים בתדר של הגל הנושא. מקלטים המשתמשים ב FM מושפעים פחות מהפרעות. אגב, בשידורי רדיו טווח התדרים 88MHz-108MHz אנו משתמשים בשיטת אפנון תדר (FM).

אפנון משרעת (Amplitude Modulation) היא שיטה שבה הגל המשודר משתנה בתלות במידע כאשר התדר של הגל נשאר קבוע. אנו משתמשים בשיטת ה AM בשידורי הרדיו בתחום הגלים הארוכים, הבינוניים והקצרים.
שיטת אפנון AM הינה די פשוטה מבחינה טכנולוגית. אך יש להדגיש שבשיטת ה AM אנו משתמשים רוחב סרט כפול מרוחב הסרט של האינפורמציה שלא כמו בשיטת ה FM.
אגב, יש לציין ששידורי סטריאו אפשריים בשיטת ה AM אך אנו משתמשים בשיטת ה FM לשידורי סטריאו.

כפי שציינו, האות שאנו רוצים להעביר הוא בתחום תדירות קבוע. בעזרת גל נושא לכל תחנה אנו יכולים למעשה לשדר באותו זמן מספר תחנות בתדרים שונים. כך בעצם אנו "בוחרים תחנות": המקלט שלנו בוחר את התחנה כלומר את הגל הנושא ויפענח ממנו את האינפורמציה.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • חוני שרעבי

    תקשורת

    שלום לכם.
    מהו עומק האפנון באפנון AM והיסט תדר באפנון FM ?
    תודה רבה.

  • מנחם יותם

    בכיף

  • רחל

    אני לא מבינה בזה. מה אני

    אני לא מבינה בזה. מה אני אמורה לעשות. איפה להסתכל

  • מנחם יותם

    מבין אותך רחל אני גם לא יודע

    מבין אותך רחל אני גם לא יודע מה אני ולפעמים החברים שלי מודאגים בגלל זה אבל את לא צריכה לתת להם להפריע לך את יכולה להיות משהו שאת לא יודעת את לא צריכה