אור מגיע ממקורות רבים כמו אש, נורת להט, שמש וכו'. אנרגית אור מגיעה מאנרגיה כימית, אנרגיה חשמלית ואנרגיה גרעינית.

גוף מאיר ( luminous - object) הינו גוף שפולט את האור שיוצא ממנו כמו השמש לדוגמה. זה בניגוד לגוף שאינו מאיר,("גוף אפל” כפי שנכתב בשאלה). גופים שאינם מאירים ( illuminated objects) אינם פולטים אור אלא רק יכולים להחזיר אור (ובכך אנחנו למעשה רואים אותם). השמש, או כל כוכב אחר, פולט אור בעזרת היתוך גרעיני, תהליך המתרחש בתוך הכוכב עצמו. נר לדוגמה "יוצר" אור בעזרת אנרגיה כימית. לעומת זאת, הירח והארץ הם אינם גופים מאירים. אור "מפריקת מטען", תהליך שבו נפלט אור כתוצאה של מטען חשמלי שעובר דרך גז, הינו דוגמה למקור של גוף מאיר.

למעשה רוב הגופים שאנו מכירים בחיי היום-יום הינם גופים שאינם מאירים. שולחן לדוגמה, אינו גוף מאיר משום שהוא אינו "מייצר" אנרגיה כלשהי ופולט אותה בצורת אור. אנחנו מסוגלים לראות גוף שאינו מאיר משום שהוא מחזיר את האור אשר פוגע בו. כאשר אור פוגע בגוף שאינו מאיר, כמה אפשרויות יכולות לקרות (גם בו זמנית): -קרני האור יכול לחזור מהגוף (החזרה חלקית, או מלאה) -האור יכול להבלע בגוף עצמו. בדרך כלל ספיגת האנרגיה, הבליעה, נגרימת על ידי אלקטרונים שבאטומים המרכיבים את החומר. באמצעות הבליעה האנרגיה הקיימת בקרינה אלקטרומגנטית מומרת לאנרגיה אחרת (לאנרגיה תרמית) המתבטאת בעליית הטמפרטורה של החומר. (גוף שחור,לדוגמה, בולע קרינה אלקטרומגנטית בכל אורכי הגל). -שבירת הואר, האור יכול לשנות מהירותו עקב פגיעתו בגוף ולשנות כיוונו -האור יכול לעבור דרך הגוף ללא כל שינוי. הירח הוא אינו כוכב. האור שאנו רואים מהירח הוא למעשה החזרה של האור שפוגע בו.


אור הירח (התמונה לקוחה מנס"א)

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות