למעשה מנסרה מלבנית כן מעקמת, שוברת, את האור העובר דרכה אך עלינו להסביר בפירוט את מצב העניינים במנסרה מלבנית.

יש לקרוא את התשובה על שבירת אור דרך מנסרה משולשת על מנת להבין תשובה זו במלואה.
אנו מצפים שאור לבן הנכנס למנסרה מלבנית ישבר. מכיוון שלאור סגול יש אורך גל קצר יותר, הוא ישבר יותר מאור אדום שלו יש אורך גל ארוך יותר. שבירת האור בכניסה למנסרה המלבנית יגרום לסטיה קטנה של האור הלבן. אולם, ברגע שהאור יצא מהצד השני של המנסרה המלבנית, השבירה הינה בכיוון הנגדי.
שני רכיבי האור, האדום והסגול, מתקדמים באותו כיוון באותו אופן שהם התקדמו כאשר הם נכנסו למנסרה. אך ישנן שוליים דקים אדומים בקצה אחד של הקרן ושוליים דקים סגלגלים בצד הנגדי של הקרן.

שולייים אלו הן הוכחה לפיזור. מכיוון שישנה סטיה זוויתית שונה של כלל מרכיבי האור הלבן אחרי מעברם דרך הדופן הראשונה של המנסרה, האור הסגול מופרד בהרבה יותר מהאדום. כאשר האור כולו יוצא מהדופן השניה כלפי חוץ, כיוון השבירה מתהפך; אולם מכיוון שהאור הסגול נע קצת יותר במעברו דרך המנסרה המלבנית זהו הצבע העיקרי שמופיע בקצה התחתון של הקרן. אותו דבר אנו יכולים לומר עבור האור האדום בקצה עליון של הקרן.


כאשר אור לבן עובר דרך מנסרה מלבנית, אין זווית סטיה בין כניסת הקרן ויציאתה. אולם, יש שוליים של אור אדום ושוליים של אור סגול בקצה החיצוני של הקרן היוצאת מן המנסרה.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • דוד

    קרן אור דרך יהלום

    האם האור נשבר באותה צורה גם אם הזכוכית הינה מיהלום?

  • נפח הזכוכית

    זה נשמע לי כמו שורה מהגשש

    צינור גומי מנירוסטה או פס כסף בצבע כחול כהה.
    אם המנסרה היא מיהלום אז היא לא זכוכית וההיפך שלו שני חומרים שונים (אלא אם יקנו אותי המדענים המכובדים ממכון ויצמן). לכן זוית השבירה של האור תהיה שונה