הקול הוא התפשטות של הפרעה (שינויי לחץ) בצורת גל בתווך חומר (גז מוצק או נוזל) כאשר מטוס מגיעה למהירות הקול ולמהירות על-קולית נוצר מעין חרוט דמיוני (מעטפה קונית, ראה תמונה למטה) של גלי קול הנמצאים מאחורי המטוס (כי המטוס נע מהר יותר מגלי הקול שהיו צריכים להיות לפניו, כלומר הוא משיג אותם ויוצר גל הלם). צורת החרוט תלויה במהירות המטוס ככל שהמטוס טס מהר יותר כך זווית החרוט קטנה. לכן את ה"בום העל-קולי" הטייס לא ישמע.
תמונה נלקחה מויקיפדיה
למעשה, טעות נפוצה היא הטענה שהבום העל קולי נוצר רק ברגע המעבר ממהירות תת-קולית לעל-קולית, למעשה הוא קיים לכל אורך הטיסה העל-קולית.. מצד שני, כפי שכתבתי למעלה - הקול הוא התפשטות של הפרעה בגז, נוזל או מוצק. לכן הטייס ישמע את רעש המנועים כי הרטט יועבר ע"י גוף המטוס.
מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע
הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.