קרינת צ'רנקוב (Cherenkov): קרינת צ'רנקוב היא קרינה שנוצרת כאשר חלקיק טעון חשמלית נע במהירות שגבוהה ממהירות הפאזה בתווך בו הוא נמצא (או במילים פשוטות - החלקיק נע מהר יותר מהאור בתווך הספציפי, אך לא מהר יותר מאשר האור בריק).

במצב זה, החלקיקים שלידם הוא עובר מקוטבים, והקרינה שנפלטת כתוצאה מקיטוב זה מתאבכת התאבכות בונה, ולא הורסת, כפי שהיה קורה אם החלקיק היה נע במהירות נמוכה יותר.
אפקט זה דומה לאפקט של בום על קולי.

האור נפלט בזווית המתאימה להתאבכות הבונה - האור לא יכול להיות מקביל לכיוון החלקיק, מכיוון שאינו נע מספיק מהר, אולם יש זווית שבה כל האור שנפלט מתאבך בהתאבכות בונה, ויוצר גל הלם של אור.

  קרינת צ'רנקוב, בתחום האור הנראה, במים, פרופורציונית בעוצמתה לתדר, על פי נוסחת פרנק-טאם ולכן הצבע הכחול יהיה הדומיננטי.


קרינת צ'רנקוב. תמונה באדיבות ויקיפדיה

אולם, קרינת צ'רנקוב אינה משמעותית בקביעת צבעו הכחול של הים.
הים כחול, ראשית כל, מכיוון שהמים כחולים. ניתן לראות זאת גם בבריכת מים צלולים עם דפנות לבנים, שתהיה כחולה יותר ככל שהמים יהיו עמוקים יותר, כפי שניתן לראות מצבע המים בגיגית.


תמונה באדיבות ויקיפדיה

יש לשים לב שמים טהורים בולעים אור יותר משהם מפזרים אותו, ולכן אם הים היה מים בלבד, אזורים עם מים עמוקים היו נראים שחורים במבט מלמעלה, אבל חלקיקים שונים במים מפזרים אור שעבר במים מרחק מטרים רבים וקיבל גוון כחול.


גוונים שונים של מים בים (חלקם בגלל סחיפת משקעים). תמונה באדיבות נאסא

כאשר מסתכלים על הים מהצד, מקבלים השתקפות משמעותית של צבע השמים, או הסביבה שבה נמצאים, בגלל ההחזרה מפני המים.

מאת: גידי לזובסקי
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות