הרעיון מאחורי מראה זו שהיא למעשה משמשת הן כחלון והן כמראה (השם הנכון הוא מראה דו-צדדית ולא חד-צדדית).
בעוד שחלון שקוף ומעביר את האור ומראה מחזירה את האור חזרה מפני השטח, מראה דו-צדדית מאפשרת לחלק מהאור לעבור דרכה ואילו חלק מוחזר חזרה.

בניגוד למראה רגילה, הזכוכית במראה דו-צדדית מצופה בשכבה דקה מאוד של מתכת (לרוב אלומיניום). השכבה כל-כך דקה שהשם המקצועי שלה הוא "מוכסף למחצה" (half-silvered).
הפירוש המעשי הוא שרק חצי מכמות המולקולות שהיו גורמות ל 100% מהאור להיות מוחזר מצפות את הזכוכית ולכן חלק מהאור לא מוחזר אלא עובר דרך הזכוכית.
במראה זאת נעשה שימוש כאשר הצופים מצויים בחדר חשוך והם מסוגלים לראות מה קורה בחדר הסמוך המואר, בעוד אלו המצויים בחדר השני, המואר יותר, רואים מולם מראה. כתוצאה מציפוי המתכת הצופים בצד המוחשך רואים את החדר המואר מבעד לחלון "כהה".
במידה והחדר החשוך לא מוחשך לחלוטין אלא מצוי בו מקור אור חלש, יש סיכוי כי בזוויות מסוימות הצופים יזהו "צל" או עיוות במראה וינחשו שהיא למעשה "חד-צדדית" (כלומר שבצד השני ניתן לראות אותם). דרך נוספת לזהות מראה דו-צדדית היא להצמיד פנס למראה ולהאיר את החדר החשוך.

מה החשיבות לחדר החשוך מול החדר המואר? הכול עניין של כמות האור. מכיוון שרק חלק מהאור מוחזר מהמראה הדו-צדדית הרי שאם החדר כמעט חשוך לחלוטין כמעט שום אור לא יהיה מוחזר והזכוכית תתפקד כחלון. בחדר השני יש המון אור וחלקו מוחזר ולכן הזכוכית מתפקדת כמראה.

התופעה מתרחשת כמעט יום-יום או יותר נכון לילה-לילה כאשר אנו מצויים בחדר מואר עם חלון שמאחוריו תריס או וילון או כאשר הזכוכית כהה (כדי למנוע כניסת שמש). במידה וחשוך בחוץ ומואר בפנים האור מוחזר והחלון מתפקד כמראה (אם כי לרוב לא מראה ממש מוצלחת) בעוד שמי שמביט מבחוץ יכול לראות היטב מה מתרחש בחדר.

באופן זהה למראה דו-צדדית עובד מפצל קרן (beam spliter) במערכות לייזר; בין השאר כדי ליצור הולוגרמות.
כדי ליצור הולוגרמה מפצלים את קרן הלייזר המקורית. חלק מהפוטונים של הקרן ממשיכים ישירות ללוח הצילום בעוד שהחלק השני מוחזר ממפצל הקרן (המשמש גם כמראה דו-צדדית) פוגע באובייקט הצילום ומוחזר ממנו ללוח הצילום. 2 הקרניים (שמקורן מקרן אחת ולכן הן באותה פאזה) מתאבכות אחת בשנייה ותבנית ההתאבכות מוקלטת על סרט הצילום.


קרן אור נעה משמאל לימין. חלק מהקרן עובר וחלק מוחזר כמראה. כך עובד מפצל קרן ומראה דו-צדדית.

- תשובה מפורטת עם תמונות (עברית): לחץ כאן

4 תגובות

  • אנונימי

    לא רובוט

    אני בטוח לא רובוט

  • איילת

    מחפשת זכוכית שאפשר דרכה להקרין טקסט ללא תופעה של הכפלת / צל באות

    שלום רב, יש לי שאלה שאני מתחבטת איתה כבר הרבה זמן. אשמח מאוד אם תוכלו לעזור לי. אני למעשה מחפשת זכוכית מיוחדת למטרת בנייתאני טלפרומפטר - הרצת טקסט בהקרנה על הזכוכית כשמאחוריה מצלמת וידאו. הרעיון הוא לקרוא את הטקסט דרך הזכוכית שמאוחריה נמצאת המצלמה, כמו בחדרי חדשות. בניתי דבר כזה, אך הטקסט נראה מבעד לזכוכית כפול. האם כדי לפתור את הבעיה, עליי לקנות זכוכית שמצד אחד ישנה מראה? כי אם זו תהיה מראה בשני הצדדים, איכות הצילום תיפגע. אשמח לתגובה, תודה רבה מראש, איילת. 052-8955544

  • ערן

  • אבח לביא

    תשובה

    ניתן להפוך זכוכית לאטומה על ידי חספוס פני השטח שלה. ניתן לעשות זאת באמצעות שיוף פני השטח באופן גס או באמצעות טבילתה לזמן קצר בתמיסה מרוכזת של בסיס (תהליך מסוכן מאוד שיש לעשותו בזהירות מירבית).

    אבי לביא
    מחלקה למדעי הסביבה
    מכון ויצמן למדע