חשמל סטטי נוצר כאשר משפשפים שני משטחים מבודדים חשמלית זה כנגד זה כמו למשל בלון ופיסת בד. אלקטרונים "נקרעים" ממשטח אחד ומועברים למשטח של החומר השני וכתוצאה מכך נוצר הפרש פוטנציאלים. כאשר המשטח הטעון באלקטרונים מצוי קרוב לגוף או אזור בו חסרים אלקטרונים ("טעון חיוב") המשטח יפרוק את האלקטרונים אליו.

לא קל "לאגור" חשמל סטטי מכיוון שהנטייה של האלקטרונים לנוע למקום בו המטען חיובי (חסרים אלקטרונים). כמעט כל תווך יכול לספק לאלקטרונים את המסלול אפילו אוויר (כך בדיוק מתרחש ברק). לכן כדי "לאגור" את האלקטרונים יש לבודד את הגוף הטעון אלקטרונים. דוגמא למכשיר ש"אוגר" חשמל סטטי הוא מחולל (גנראטור) ואן-דה-גרף (Van de Graaff).

 

 


התמונות נלקחו מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

19 תגובות

  • דליה

    אבק וחשמל סטטי

    שאלה לד"ר מאיר ברק:
    האם יש קשר בין חשמל סטטי לאבק, לדחיית אבק?

  • ליאור

    חשמל סטטי בטקסטיל

    שלום , האם אוכל לקבל הסבר מפורט על הצורך לקיים טיפול אנטיסטטי בטקסטילים העשויים חוטים סינטטים כגון פוליאסטר ?

  • שירה

    חשמל סטטי וברקים .

    היי, אז קיבלתי שאלה בכיתה שלי והיא הייתה "כיצד נוצר חשמל סטטי וברק והאם ניתן להשתמש בחשמל זה לצרכי הבית?" אז השאלה שלי היא: ניתן להשתמש בחשמל זה לצרכי הבית ??? תודה לעונים :) ^^

  • איזי

    רק אותי מצחיק שמאמר על חשמל סטטי נכתב על ידי ברק?

    התגובה בכותרת :)

  • נועה

    חשמל סטטי - שאלות מעמיקות

    היי,
    1. האם וכיצד ניתן לייצר חשמל סטטי לפרק זמן ארוך?
    2. האם ניתן לשלוט בעוצמת החשמל סטטי?
    3. האם קיים סוגים שונים של חשמל סטטי, כלומר האם חומרים שונים מייצרים חשמל סטטי שונה, כלומר יכול להיות שחומרים אשר מושפעים מבלון לא יושפעו מטייפ ולהפך?
    4. איך עובד היכולת הפריקה של החשמל סטטי? לעיתים אנחנו לא מקבלים התחשמלות אלא דברים יכולים להידבק אחד לשני, איך המנגנון הזה עובד?
    תודה מראש.

  • פז גרופר

    חשמל סטטי

    למה אנחנו צריכים חשמל סטטי ואיך הוא עובד?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןביאנה

    תשובה בכתבה

    פז שלום,
    כפי שנכתב בכתבה:
    חשמל סטטי נוצר כאשר משפשפים שני משטחים מבודדים חשמלית זה כנגד זה כמו למשל בלון ופיסת בד. אלקטרונים "נקרעים" ממשטח אחד ומועברים למשטח של החומר השני וכתוצאה מכך נוצר הפרש פוטנציאלים. כאשר המשטח הטעון באלקטרונים מצוי קרוב לגוף או אזור בו חסרים אלקטרונים ("טעון חיוב") המשטח יפרוק את האלקטרונים אליו.
    לגבי למה אנחנו צריכים אותו - כמו הרבה תופעות טבעיות, חשמל סטטי לא קיים כי אנחנו "צריכים" אותו, אלא פשוט כי חוקי הפיזיקה מאפשרים אותו.
    בברכה,
    ביאנה

  • guy str

    אבל מה מאפשר את חוקי הפיזיקה,

    אבל מה מאפשר את חוקי הפיזיקה, זה לא הבנתי.

  • דונה

    חשמל סטטי

    שלום ביאנה,
    אודה להסבר מעמיק ממך, הנוגע לחשמל סטטי שחוקי הפיזיקה מאפשרים.
    חוקרת רבות אודות הנושא ומתקשה למצוא אינפו מספקת באינטרנט.

  • שלומי

    חשמל סטטי

    רכשתי צמיד נגד חשמל סטטי.לאיפה מחברים את התנין של הצמיד? ואם אפשר הסבר איורי של אלקטרונים שגורמים ליצירת החשמל הסטטי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאנה גריבנין

    צמיד

    <p>
    שלום שלומי,</p>
    <p>
    את הצמיד יש לחבר ל&quot;אדמה&quot; כלומר למקור אינסופי של אלקטרונים. במעבדות אלקטרוניקה למשל, נוהגים לבנות פאנלים ממתכת שאליהם ניתן להתחבר עם הצמידים, כאשר הפאנלים המתכתיים מחוברים לעמוד מתכת מחוץ למעבדה שמחובר היטב לאדמה. חשמל סטטי נוצר כאשר גוף נטען במטען חשמלי, ולכן גופים שהם מוארקים, כלומר מחוברים לאדמה יכולים להעביר אליה את עודף/מחסור שלהם במטען וכך לא נצבר בהם מטען חשמלי.</p>
    <p>
    ישנו אתר בו ישנה <a href="https://phet.colorado.edu/sims/html/balloons-and-static-electricity/late...סימולציה נחמדה מאוד על חשמל סטטי</a> בה ניתן לראות את התפלגות המטענים ואופן העברתם.</p>

  • הראל קלופפר

    פרויקט מחקר

    שלום שמי הראל קלופפר ואני סטודנט להנדסה.
    במסגרת קורס פיזיקה 2 (חשמל ומגנטיות) אני מתבקש לעשות פרויקט מחקר, הנושא בו בחרתי הוא חשמל סטטי.
    הודה לכם מאוד אם תוכלו לנדב לי מידע שיסיע לי להשלים את הפרויקט.

    תודה מראש

  • שירה

    יצירת חשמל סטטי

    האם וכיצד ניתן לייצר חשמל סטטי לפרק זמן ארוך ולא ע"י בלון או סרגל?

  • יהודה

    חומר אנטי סטטי

    אבקש להבין איך משטח מחומר אנטי סטטי על שולחן עבודה או בסוליית נעלים מונעים היווצרות ניצוץ, מה יחי' המידה של חומר כזה.(ניתן להפנות אותי למאמרים מקצועים בנושא)

  • אורית

    אני מקבלת מכות חשמל סטטי ואני ממש סובלת מכך

    שלום וברכה למומחה
    אני מזה כשנתיים סובלת ממכות חשמל סטטי מכאיבות ביותר. לעתים זה גורם לי חולשה כשהמכה חזקה. אני מרגישה בהפרעה בלב מיד לאחר מכן.
    זה קורה לא רק בימי קיץ שרביים אלא אפילו בימים קרים. אני מתחשמלת כשמים זורמים מהברז על הידיים שלי בראשונה. כשידי כבר רטובות זה לא קורה. אני מתחשמלת מנגיעה במתכת ברז המים. אני מתחשמלת מנגיעה ברשת הונטילטור. אני מתחשמלת מנגיעה בידית הפלסטיק של המקרר וכן מנגיעה בידית הבר של מי עדן העשויה מפלסטיק. הכאבים עזים. לעתים אני מרגישה כאילו נחש הכיש אותי או שסכין חתכה את האצבעות שלי. זה לא קורה כל היום, אבל יש בי פחד לנגוע בדברים שמא אחטוף מכות חשמל. כשזה קורה אני שומעת כמו ברקים קטנים. כמו טזזז...הבן שלי קיבל מנגיעה בי זרם כשהתחשמלתי כשנגעתי בדלת המקרר. הבאתי חשמלאי הביתה ובדק, ויש לי הארקה. אני לפעמים עוטפת את הידיים בכפפות מחשש לנגוע בדברים. אודה לכבודו על תשובה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    אולי הבעיה היא בכך שאת נטענת - ולא בחפצים

    כלומר - יכול להיות שאת הולכת בנעלי גומי, המתחככות בריצפה או בשטיח - ובכך את טוענת את עצמך בחשמל סטטי - שקופץ ממך לחפצים אחרים...
    את יכולה להחליף נעליים, או ללכת יחפה - כדי להקטין 'הטענות' בחשמל סטטי.
    את גם יכולה 'לפרוק' את עצמך על ידי החזקה של מפתח ונגיעה באמצעותו בברז מים כל בוקר, ובכך למנוע התחשמלות כואבת.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אורית

    אני מאוד מודה לך על התשובה.

    מה שכתבת למעלה הכל אמת. אני הולכת גם בקיץ וגם בחורף עם נעלים מגומי (בבית כמובן) ויש לי שטיח סינטטי. מלבד זאת אני לובשת לעתים חצאית שהיא עשויה מפוליאסטר ולעתים רואים בלילה ניצוצות קטנים יוצאים ממנה ממש כמו ברקים. בימים האחרונים אני הולכת יחפה ולובשת חצאית מכותנה, והתופעה של מכות חשמל סטטי אינה מתרחשת כלל. ושוב אני מודה לך מאוד. הערת את תשומת ליבי לפתרון. כל טוב לך.

  • מאיר ברק

    חשמל סטטי וברקים

    כאשר יש סערת ברקים בחוץ בהחלט יש סכנת פגיעה מסויימת; כל שנה מתים מספר אנשים בעולם ממכות ברק, אך הכמות זניחה יחסית לתאונות דרכים למשל. חשוב להתרחק מעצים ועצמים אחרים שבולטים בשטח (בניגוד לאינסטינקט שגורם לנו להתחבא תחתם) מכיוון שהם משמשים כקולטי-ברקים (חלק מאותם אנשים שמתים ממכת ברק נפגעים ממנו בקצה הלשון!! שוב זהו גוף צר ו"מבודד"). אחד המקומות הטובים להיות בהם הוא דווקא ברכב סגור המשמש כמבודד מהסביבה.

    התחושה שאנו נחשפים למכות חשמל סטטיות יותר בבית מאשר בחוץ נכונה רק נסיבתית, רוצה לומר שבתנאי מזג אוויר זהים(למשל לחות) אין הבדל בין הבית לחוץ. סיבה אפשרית לכך שאנו חוטפים יותר מכות חשמל בבית היא ששם הסיכוי שנתחכך בעצמים שונים ונטען מטען שלילי (אלקטרוני) עולה לעומת הסביבה החיצונית.

  • חנה

    חשמל סטטי

    כמו כולם "חוויתי" מכות חשמל קלות של חשמל סטטי. שמתי לב שזה קורה לי בעיקר בבית ולא בחוץ האם זה נכון? והאם מסוכן להיות בחוץ כשיש ברקים