שלום מיטל,

שיני חלב אשר נקראות בשפה המקצועית שיניים נשירות או ראשוניות מתחילות להתפתח עוד ברחם כאשר העובר בן שישה שבועות. כאשר התינוק מגיע לגיל 6 חודשים הן מתחילות לבקוע. בגיל 5 שנים לערך מתחיל תהליך נשירת השיניים הראשוניות ובקיעת השיניים הקבועות. עד גיל 12 כל המשנן הראשוני נושר ובגיל 18 המשנן הקבוע מסיים את תהליך הבקיעה, כמובן שהגילאים הנקובים הם ממוצעים בלבד.
קיימים מספר הבדלים בין שיניים ראשוניות לקבועות:
מספר השיניים: המשנן הראשוני כולל 20 שיניים; 8 חותכות 4 ניבים ו-8 טוחנות.
המשנן הקבוע כולל 32 שיניים; 8 חותכות, 4 ניבים, 8 מלתעות ו- 12 טוחנות.
למעשה במקום הטוחנות הנשירות צומחות המלתעות ואילו הטוחנות הקבועות מתווספות ולא מחליפות אף שן ראשונית.


סידור השיניים בלסת (ויקיפדיה)

בכדי להבין את יתר ההבדלים נסתכל על המבנה הכללי של השן (בתמונה למטה) אשר משותף הן למשנן הנשיר והן למשנן הקבוע.


מבנה השן (ויקיפדיה)

השן בנויה מכותרת: החלק החשוף בחלל הפה, ומשורש אשר מעגן את השן בלסת. הכותרת בנויה משלוש שכבות: אמייל (זגוגית) השכבה החיצונית, זהו החומר הקשה ביותר בגוף, דנטין ומוך. השורש מורכב ברובו מדנטין (שנהב) זהו חומר קשה אם כי פחות מהאמייל ומקיף את המוך. המוך מורכב מעצבים וכלי דם.

שיניים ראשוניות הן קטנות יותר משיניים קבועות. אולם היחס בין אורך השורש לעומת הכותרת גדול יותר מאשר בשן קבועה כלומר אם היינו מגדילים את שן החלב כך שהכותרת תהיה זהה בגודלה לכותרת של שן קבועה אורך השורש של שן החלב המוגדלת יהיה ארוך יותר משורש השן הקבועה.

בנוסף, בשיניים הטוחנות המפתח בין השורשים רחב יותר בשן ראשונית וזאת בכדי לסמן לנבט השן הקבועה את מסלול הבקיעה.

שיניים ראשוניות בעלות שכבת אמייל ודנטין דקה יחסית לשיניים הקבועות ולכן הן לבנות יותר ואולי בשל כך נקראות בלשון העממית שיני חלב... בנוסף צורת סידור הגבישים באמייל מעט שונה.

האזור בכותרת אשר בא במגע עם שן סמוכה פחות קמור בשן ראשונית מאשר בשן קבועה ולכן שתי שיניים ראשוניות סמוכות יוצרות משטח מגע (שני משטחים ישרים יחסית הנוגעים אחד בשני) ואילו שתי שיניים קבועות סמוכות יוצרות נקודת מגע (שני משטחים קמורים נוגעים נקודתית זה בזה).


סדר השיניים ומיספורן (ויקיפדיה)

מאת: ד"ר גילי נוה
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • אילת

    טיפול שורש בן נשירה

    האם טיפול שורש בשן נשירה עלול לפגוע בצמיחת השן הקבוע?