השאלה המקורית: מהם הגורמים לירידה בתפקוד הכליות? מתי אדם נחשב חולה באי-ספיקת כליות כרונית?



שלום שובל,

הכליות בגופנו ממלאות תפקידים חיוניים רבים: הן מסננות חומרי פסולת ממחזור הדם, מווסתות את חומציות הגוף ואת לחץ הדם, מפרישות הורמונים למחזור הדם וסופגות מחדש חומרים מזינים כמו גלוקוז. לא מעט מחלות ומצבים עלולים לפגוע בתפקודן – חלקם קשורים למקורות זיהומיים וחלקם למומים מולדים, גידולים או פגיעות גוף. התחום הרפואי שעוסק במצבים האלה ובדרכי הטיפול בהם נקרא נפרולוגיה.


אנטומיה של הכליה | תרשים: צוות Blausen.com, Blausen gallery 2014, Wikiversity Journal of Medicine.

את סוגי הפגיעה בכליות נהוג לחלק לאי-ספיקת כליה כרונית ולאי-ספיקה חריפה. בשני המקרים אדם ייחשב חולה באי-ספיקת כליות אם קצב סינון הדם של כליותיו יורד אל מתחת לרמה שנחשבת נורמלית.

אי-ספיקת כליות חריפה יכולה להיגרם ממגוון סיבות ומתאפיינת בהידרדרות מהירה של תפקודי כליה, כמות נמוכה של שתן וחוסר איזון במאזן האלקטרוליטים בגוף. הגורמים למחלה מתחלקים בדרך כלל לאלה שפוגעים בזרימת הדם לכליות (למשל לחץ דם נמוך או כשל לבבי), אלה שפוגעים בחלקים של הכליה עצמה (למשל מחלות כליה), ואלה שקשורים לחסימה של דרכי השתן (למשל אבנים בכליות או בשלפוחית השתן, או הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית).

לעומת זאת, אי-ספיקת כליות כרונית מתפתחת לאט, במשך חודשים או שנים. הסימפטומים המוקדמים שלה פחות חמורים מאשר באי-ספיקת כליות חריפה וכוללים הרגשה כללית רעה או חוסר תיאבון, אך יש למחלה גם סיבוכים ידועים כמו אנמיה ומחלות בכלי הדם והלב. בטווח הארוך היא פוגעת בתפקוד היומיומי ואף עלולה להביא למוות אם לא ניתן טיפול בדיאליזה או השתלת כליה.

חולי אי-ספיקת כליות כרונית יכולים בדרך כלל לנהל שגרת חיים רגילה, אך כדי שהנזק לא יתרחב עליהם לנהל מעקב אחר המחלה, להימנע מעישון ומעודף משקל (שהם גורמי סיכון להתפתחותה), להקפיד על דיאטה שלא גורמת עומס על הכליות ולהימנע מתרופות שדורשות סינון כלייתי.

אבחון של אי-ספיקת כליות כרונית נעשה על ידי בדיקה של רמות הקראטינין בדם. קראטינין הוא תוצר של פעילות השרירים שמיוצר בגוף ברמה קבועה. הסינון שלו מהדם נעשה בכליות ורובו מופרש לאחר מכן בשתן, כך שרמה גבוהה שלו מעידה על קצב אטי של סינון הדם – עדות לכך שהכליות אינן מתפקדות בצורה מיטבית.

עדות נוספת למחלה היא רמות גבוהות של שתנן בדם, מסיבה דומה – השתנן אמור להיות מופרש בשתן ולכן רמה גבוהה שלו מעידה על בעיה בסילוקו. כמו כן משתמשים לאבחון באולטרסאונד ולעיתים לוקחים ביופסיה (בחינה של דגימת רקמה) מהכליה.

הגורמים לאי ספיקת כליה כרונית הם בדרך כלל מחלות, שהפוצה בהן היא הסוכרת. גורמים נוספים עשויים להיות לחץ דם גבוה ומחלות כליה כמו דלקת פקעיות הכליה (גלומרולונפריטיס) ועוד.

 
מכונת דיאליזה | צילום: פטריק גלנץ, ויקיפדיה

בומרנג – בחזרה אליך
מדוע השתלת כליה בדרך כלל זמינה יותר מהשתלות של איברים אחרים?

יעל כורם
המחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים

אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

3 תגובות

  • אנונימי

    האם מאמץ יתר בהרמת דברים

    האם מאמץ יתר בהרמת דברים כבדים יכולים לגרום נזק לכליה ?

  • שובל

    א"ס כליות בסוכרתיים

    מה גורם לכך?

  • ישעיהו ביק

    אבנים בכליות

    שלום.
    מנסיוני האישי אכילת בצל ממסה אבנים בכליות.
    אשמח לשתף פעולה עם חוקר/ת שעוסקים בנושא.
    יש שאלות רבות כגון: על אלו סוגי אבנים הבצל פועל? האם ניתן לאכול בצל מטוגן או מאודה וכדומה? (אישית נסיוני בבצל חי)
    יום טוב