ראשית, ההתפתחות העוברית ומערכת הרבייה התפתחו ברבות השנים כדי לשאת את העובר ולהגן עליו משך כל תקופת ההריון, הרי שללא התפתחות מערכות שיתחמקו ממערכת החיסון של האם לא יכל להתפתח עובר תקין.

מערכת החיסון של האשה התפתחה כך שהאינטראקציה עובר-שליה-אם לא זהה למפגש נורמלי בין מערכת חיסון לגורם זר/מחלה אחר. השליה ממוקמת בדופן הרחם של האם והיא מתפתחת יחד עם העובר במהלך ההריון. דרך השליה מתבצע חילוף החומרים בין האם לעובר (מזון ופסולת). בנוסף השליה מייצרת ומפרישה הורמונים, מספקת הגנה מכנית לעובר ומהווה חייץ מגן בין העובר לאם מבחינה אימונולוגית בעזרת מנגננונים שנועדו להתחמק ממפגש קטלני בין מערכת החיסון של אם לעובר.

איור המדגים את המיקום של העובר והשיליה (Placenta) באם. האיור נלקח מויקיפדיה.

הנה כמה מנגנונים:
1. השליה מפרישה  חלבון קטן הנקרא נירוקינין Neurokinin) B)  שמונע ממערכת החיסון של האם מלתקוף את השליה והעובר.
2.  בעובר ישנם תאים לימפוציטים קטנים שמעכבים את תאי ה-T של האם.
3. תאי השליה לא מבטאים חלבונים ממברנליים מקבוצת MHC class I שמתווכים את המפגש בין תאים זרים לתאי מערכת החיסון של האם וכך, בהעדרם מערכת החיסון של האם לא מזהה את התאים הללו כזרים ולא תוקפת אותם.
4. השליה יוצרת מחסום פיסי שמונע מתאי מערכת החיסון לעבור דרכה. שלא כמו תאי אפיתל בגוף שבמרווחים בינהם תאי מערכת החיסון יכולים לעבור ולחדור לרקמה או לגוף הזר. המחסום הזה נוצר בשליה מכיון שתאי המעטפת צמודים חזק יותר ולא מאפשרים מעבר בין דם האם לעובר.

לסיכומו של עניין, השליה מהווה חייץ קריטי בין האם לעובר גם במובן הפיסי וגם מבחינה מולקולרית-אימונולוגית.

אמיר אפלבאום