זאת שאלה מאוד מעניינת.
עבודה של שריר דורשת אנרגיה, כלומר הנעת הידיים צורכת אנרגיה. אנרגיה הייתה מצרך יקר וקשה להשגה במשך רוב קיומו של האדם ולכן האבולוציה "דאגה להעניש" את מי שבזבז אנרגיה ללא סיבה (הכוונה היא שמי שבזבז אנרגיה היה לו פחות אנרגיה לקיום ולכן פחות סביר שישרוד ויעמיד צאצאים). אם כך, על פי הסבר זה – נענוע הידיים היה צריך להעלם מהעולם מכיוון שהוא צורך אנרגיה ולא תורם דבר. האומנם?

נסו ללכת בבית כאשר אתם מצמידים את הידיים לצידי הגוף, נסו לעשות זאת גם בזמן ריצה. עכשיו נקשה עליכם את התרגיל- נסו ללכת ולרוץ כאשר הידיים שלכם מתנועעות בתיאום עם הרגליים (כאשר רגל שמאל נעה קדימה גם יד שמאל נעה קדימה וההיפך). "אזהרה" – התרגיל לא קל, בייחוד לא בזמן ריצה (בין האנשים שיצליחו יוגרלו כאלו שלא הצליחו).


האיור באדיבות ויקיפדיה

בעבר היותר רחוק היו מדענים שטענו שהנפת הידיים היא שריד אבולוציוני של ההליכה על 4 - בה 4 הגפיים נעים יחד (כלומר אנו מניעים את הידיים כי איזה חלק "עתיק" במוח עדיין חושב שאנו הולכים על 4 ונותן אותות לידיים לנוע יחד עם הרגליים). לאמתו של דבר, מחקרים שונים (הראשונים משנת 1939!!) הראו שיש דווקא יתרון להנפת הידיים הנגדיות לצעד – יתרון מכאני החוסך אנרגיה!

במאמר שפורסם ביולי, חוקרים מאוניברסיטת מישיגן הראו בבדיקה שהם ערכו כי הנפת היד הנגדית לרגל צורכת אנרגיה מועטה מאוד (כלומר פעולת שריר מינימאלית), רוב התנועה נוצרת כחלק מעין תנועת מטולטלת הנגרמת מהדינאמיקה של תנועת הגוף. החוקרים בנו מודל שמדמה את הגוף האנושי והראו שמצב בו הידיים אינן מתנועעות בזמן ההליכה צורך כ 12% יותר אנרגיה (שווה ערך לסחיבה של כ 10 קילוגרם נוספים!!). מצב בו הידיים מתנועעות בתיאום עם הרגליים צורך כ 26% יותר אנרגיה, מכיוון שתנועה כזאת מגדילה את פעולת שרירי הגוף לשמור על יציבות ולמנוע איבוד שיווי משקל ונפילה. כלומר שלמעשה - הנפת היד ההופכית לרגל לא רק שאינה מבזבזת אנרגיה אלא אף חוסכת בסופו של דבר אנרגיה לאורגניזם.

מעבר לכך, הנפת הידיים אף תורמת לתנועה היציבה שלנו. מחקרים שבוצעו ברובוטים פשוטים הראו שרובוטים בעלי רגליים אך ללא ידיים התקשו לנוע ביציבות. לאחר שהוסיפו לרובוטים אלו ידיים שנעו בצורה דומה לידיים אנושיות היציבות שלהם השתפרה פלאים.


תמונה באדיבות ויקיפדיה.

החוקרים מסבירים שהנפת הרגל בזמן הליכה וריצה יוצרת מומנט אופקי המנסה לגרום לגוף להסתובב. הנעת היד הנגדית לרגל מבטלת את המומנט הזה וחוסכת מהגוף הפעלת שרירים להשגת אותה מטרה. חוקרים אחרים (אוניברסיטת פרת, אוסטרליה) אף ציינו את הנקודה המעניינת שבמחלות שונות (כמו פרקינסון) הנפת היד בזמן הליכה לא מתרחשת או שהיא קורת בתיאום עם הרגל המונפת. בחולים אלו היציבות נמוכה יותר והם נוטים ליפול.

- ניתן לראות את אחד מכותבי המאמר מסביר את המחקר.
- סרטון המראה מודל לגו המתנהג בצורה דומה.
- הסבר מעט יותר מעמיק על הנושא (כולל הסבר מדוע הנפת הידיים לא בדיוק מסונכרנת עם ההליכה).
- תמונה של הרובוט בו השתמשו כותבי המאמר.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • תמי

    מקרה אישי

    מעבר לכך, בזמן מחלתי לא הצלחתי ללכת מפאת חולשת שרירי הגוף והצטברות החומרים שהשפיעו על הגוף ונזכרתי בידיים המתנופפות בהליכה וברגליים שמונפות לפנים בזמן ההליכה ואת התנועה שהם מובילים באופן טבעי אחרי הנפת היד או הרגל הראשונה וכך עשיתי... הנפתי יד לפנים ורגל ומתוך כך התחילו לנוע שוב ושוב והניעו את האנרגיה שבאיברים. נפלא

  • מנחם

    תודה רבה על התשובה

    איזה כיף לקורא על תופעה יומיומית שבדרך כלל אנו בכלל לא שמים לב עליה ולא חושבים מה מקורה ולגלות שיש סיפור מעניין מאחורייה.

  • ים

    כתוב מאוד יפה

    ומעניין