השאלה המקורית: האם הטענה שנשים יכולות לעשות יותר דברים במקביל מגברים נכונה?


"הוא גבר – הוא לא יכול לעשות כמה דברים בו-זמנית"; "אני אישה, אז אני מולטי-טאסקית". מי מאיתנו לא שמע אין ספור פעמים את המשפטים האלה ודומים להם. אך האם הם אכן נכונים? נשים באמת יכולות לעשות כמה דברים במקביל, בשונה מגברים?

תמונה: shutterstock

לפני שנענה על השאלה על ההבדלים בין המינים ביכולת ריבוי משימות, חשוב לציין כמה עובדות חשובות על היכולת האנושית להתמודד עם ריבוי משימות באופן כללי:

מחקרים שנערכו בנושא גילו כי היכולת שלנו לעסוק בכמה משימות במקביל היא גרועה ביותר. ככלל, אנשים פשוט לא טובים בביצוע שתי משימות שונות או יותר בו-זמנית. למעשה נמצא שהמוח אינו מסוגל באמת לבצע כמה משימות בעת ובעונה אחת, אלא מה שקורה בפועל הוא שהקשב או תשומת הלב שלנו פשוט עוברת לסירוגין בין המשימות שאנחנו מבצעים. כלומר במבט שטחי נוצרת התחושה שאנחנו מבצעים בו-זמנית כמה משימות, אבל בפועל אנו מבצעים בכל פעם משימה אחת בלבד למשך זמן קצר, ואז עוברים למשימה השנייה וחוזר חלילה.

מחקרים הראו שבגלל הקשב המפוצל איכות הביצוע של המשימות שאנו עושים בו-זמנית נפגעת, לעומת ביצוע שתי משימות בנפרד. יתרה מזאת, מאחר שכל פעם שאנחנו עוברים בין משימות המוח זקוק לזמן קצר כדי להסב את תשומת הלב ולחזור לפעילות שונה, בכל מעבר כזה בין משימות מתווסף פרק זמן קצרצר שבסופו של דבר מצטבר לזמן ארוך. כך שביצוע שתי משימות בו-זמנית אורך בסופו של דבר יותר זמן מביצוע שתי משימות ב"טור" (זו אחרי זו).

כלומר ריבוי משימות גורם לנו לבצע את המשימות גרוע יותר וגם לאט יותר.

אפשר להיוכח בקלות בקושי שלנו להתמודד עם ריבוי משימות באמצעות היישומון שבקישור הבא. נסו את עצמכם...

לחצו על התמונה להפעלת היישומון – כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההתחלה ואז לעבור עם העכבר לאורך הקפה מלאה בתוך המסלול הירוק (עם כיוון השעון), אך בלי לצאת ממנו. כל יציאה מהמסלול נחשבת פסילה. לאחר שמדדתם את הזמן שנדרש לכם לביצוע המשימה, חזרו על המשימה שוב והפעם נסו להקליד תוך כדי כך בתיבת הטקסט את אותיות הא"ב או להקליד מילים שמישהו אחר יגיד לכם. האם הפעם הצלחתם לבצע את המשימה באותה מהירות? ובאותו דיוק?
הישומון נלקח מתוך חוברת של התוכנית מדע בהתכתבות של מכון דוידסון לחינוך מדעי שעוסקת בקשב

הקושי הזה יכול להיות רק מצחיק או חסר חשיבות כשאנחנו מכינים לעצמנו כוס קפה בזמן שיחה בטלפון, או כשאנחנו מנסים לכתוב הודעה בווטסאפ תוך כדי הליכה. לכל היותר נשכח לשים סוכר או ניתקל במישהו. אבל יש פעולות, כמו נהיגה, שבהן הניסיון לבצע כמה משימות במקביל עלול לסכן חיים. דיבור בטלפון תוך כדי נהיגה, למשל, מעלה פי ארבעה את הסיכון לתאונה! הוא גם מאט משמעותית את זמן התגובה שלנו לאירועים בדרך, למשל אורות בלם שנדלקים במכונית שלפנינו. שליחת הודעת טקסט בזמן נהיגה "גונבת" לחלוטין את הקשב שלנו מהמתרחש בכביש, ולכן יש להימנע מכך לחלוטין.

ומה לגבי ההבדל בין המינים?
מכל מה שכבר אמרנו ברור שאף אחד אינו טוב בריבוי משימות. אולם האם בכל זאת יש בסיס לטענה שלנשים יש יתרון בנושא? ובכן, מחקרים שנעשו לא מצאו לכך הוכחה מספקת, וגם כשכבר נמצא משהו הוא לא היה עקבי. יש מחקרים שלא נמצא בהם כל הבדל בין המינים, במחקרים בודדים נמצאו יתרונות זעירים לנשים (ראו כאן באנגלית מחקר משנת 2013) ומחקרים אחרים שמצאו בדיוק את ההפך – עליונות קלה דווקא לגברים בביצוע משימות מרובות (ראו למשל כאן על מחקר שוודי משנת 2012). כך שאי אפשר לקבוע שיש אישוש מחקרי לכך שנשים טובות מגברים בביצוע משימות מרובות במקביל.

מה שכן נמצא במחקר הוא שאפשר לשפר מעט את היכולת לבצע משימות רבות, אך רק בפעולות ספציפיות שאנו עושים שוב ושוב עד שהן הופכות להיות אוטומטיות עבורנו, ואיננו צריכים להקדיש קשב רב לביצוען. אולי בשל כך נמצא לאחרונה שבני נוער בימינו טובים יותר ממבוגרים בצריכת מדיה מפוצלת (למשל שימוש במקביל בטלוויזיה ובסמרטפון). נראה שבני נוער יקלטו יותר מידע משני המכשירים בהשוואה למבוגר, אולם חשוב לציין שהיכולת הזו לא בא לידי ביטוי במשימות אחרות, כך שעדיין מסוכן גם להם לנהוג ולדבר באותו זמן בטלפון.

ד"ר אבי סאייג
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים

אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

11 תגובות

  • אנונימית

    מה שאני חושבת!

    המחקר נכון חלקית! כי יש פעולות שאני מודה שאני לא יכולה לעשות ביחד אבל כמעט כל דבר שעושים זה נחשב פעולה אז למשל ללכת זה פעולה נכון? ולדבר זה פעולה נכון? אתם לפעמים הולכים בבית ספר בהפסקה או ברחוב עם חברים? ומדברים איתם תוך כדי? בבקשה! 2 פעולות יחדיו! אני לא אומרת שזה בכלל לא נכון ושהמחקר שקרי הוא נכון אבל לא לגמרי הוא לא 100% אבל גם לא 90%... מקווה שהבנתם אותי!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    אכן יש פעולות הנמצאות במעגלים אוטומטיים

    שלום לאנונימית
    את צודקת, אכן יש פעולת שנמצאות באחריות מעגלים אוטומטיים במוח, ואז באמת לא דורשות תשומת לב - ואפשר לעשות אותן במקביל לאחרות - אם תחשבי על זה, גם על נשימה את לא חושבת, שלא לדבר על קצב הלב ופעולת כל האיברים הפנימיים, וגם על הליכה לא חושבים ולכן אפשר ללכת ולדבר, לנשום ולאכול. אחרי כמה שנות נהיגה - הרבה פעמים היא הופכת לאוטומטית. אבל! - תשימי לב שאם יש משהו שמצריך פתאום חשיבה ותשומת לב, למשל ללכת על מדרון של הר, אז כבר שוב אי אפשר לעשות פעולה נוספת במקביל וצריך להיות בריכוז מוחלט בהליכה (כי היא כבר לא אוטומטית). כך גם בנהיגה - בכביש ישר וריק אולי אין בעיה, אבל בנהיגה בכל מקום אחר זה כבר מסוכן, בתור עיר - לדבר ולנהוג זה סכנת נפשות, כי זה מסיח את הדעת ואז לא מגיבים מספיק מהר למפגעים שיכולים להיות בכביש.
    כלומר יש מעט פעולות שאנחנו יכולים לעשות 'אוטומטית' בלי תשומת לב, ואז לעשות עוד משהו במקביל. אבל זה רק בתנאי שהפעולה האוטומטית (כמו הליכה) זה במקום שלא מצריך ריכוז.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אנונימי

    mythbusters

    שני סיבות למה חושבים שנשים הן מולטי-טסקין לעומת גברים.
    בסיטואציה הזאת נשים מרגישות סוף סוף שהן יעילות בסביבה התופסת אותן כל יעילות לשוק העבודה (מחזור , הריון , וכו'..)
    גברים יכולים להמשיך להיות עצלניים ולהגיד.. "אני לא טוב בריבוי משימות.. אז תעשי את זה את " .

  • אליאנה

    פירצה ביישמון

    ניתן להעביר את העבר אך ורק על הקו המבדל בין תחילת המסלול לסיומו וזה יחשב כסיבוב שלם

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    נכון

    אבל זה ישומון לבחינה עצמית, לא לצורך תחרות.
    אז אל תרמי את עצמך :-)

  • חגית

    אני חושבת שלא מדובר על מקביליות ממש כאשר מדברים על ריבוי משימות

    הי, אני חושבת שכאשר מדברים על היכולת הנשית בריבוי משימות, לא מתכוונים דווקא לבו זמנית ממש כמו בניסוי של העכבר והמקלדת. ברור שזה בלתי אפשרי למקבל את הדברים האלה. ואולי אפילו עדיף לעשות אותן אחת אחרי השניה.
    אני חושבת שהכוונה היא להיות אחראית על כמה דברים במקביל. גם לעבוד, גם לדאוג להוציא את הילד מהחוג בזמן, ולבשל ארוחה, ולענות לטלפון, ולנחם ילד בוכה, ולזכור להכין משהו למחר...
    אלו משימות בהן אפשר לנצל "זמן מת". כמו למשל, לשטוף כמה כלים, בזמן שמחכים שהמים ירתחו. ההתרשמות שלי היא, שבזה גברים פחות טובים מנשים.

  • זיו צח

    תגובה לכתבה לגבי ריבוי משימות

    אל דר אבי אסייג
    אני יודע על מחקרים שבוצעו שמוכיחים שיש הבדל בין מוח של אשה ומוח של גבר. אצל אישה יש קשר חזק יותר במוח בין הצד הימני לצד השמאלי ולכן גם יש לה אינטואצייה ויכולת ראייה מרחבית

    כלל לא התיחסת לכך במאמר שלך..ואגב- איך תסביר שאישה יכולה לאתר מידע באינטרנט במחשב להקפיץ מסכים וכו..הרבה יותר מהר מגבר?

  • אנונימי

    ואיי אתה הזויי.

    ואיי אתה הזויי.
    קשר חזק יותר במוח בין הצד הימני לצד השמאלי?!??! איזה מחקרים אתה קורא של ערוץ הילדים?!!
    לגבי אינטואיציה זה לא מדע זה פוקס ! סיכון מחושב זה מדע ההסתברות .. ונשים לא נוטות לקחת סיכונים
    אישה יכולה לאתר מידע באינטרנט ולהקפיץ מסכים ..פשש ממש מיומנות !!! אני חושב שבקורס טייס בודקים את זה ..
    תכנות , בדיקת תוכנה , ארכיטקטורת תוכנה .. זה מיומנות ! לפתוח אקספלורר נראה לך כמו נס..?! מאיזה מערה יצאת??

  • רוני

    כמה נשים אתה מכיר בעולם?

    אני לא מכיר שום אישה שמקפיצה מסכים יותר מהר מגבר

  • ghi

    גם אני רואה יתרונות רבים מספור

    גם אני רואה יתרונות רבים מספור אצל האישה לעומת הגבר, בניגוד לתעמולות מיזוגניות שניתן לראות בכל מקום, אולם המאמר לא עסק ברשימת הבדלים בין המינים, אלא רק בטענה הקשורה במולטי-טאסקינג.

    כמובן שעוד לא נעשו מספיק מחקרים בנושא ואין כרגע תשובה מדעית ברורה.

    מה שבטוח מבחינת ההבדלים בין המינים- הפער העצום במעשי פשע מכל הסוגים, רמת הטסטוסטרון (חשק מיני ואגרסיביות) הגבוהה בהרבה אצל גברים, בטחון עצמי גבוה (קיים יותר אצל גברים, גם אם אין על מה), נטיה גבוהה יותר לאמפטיה והבנת דקויות/ניואנסים אצל נשים (למרות ש2 המינים נוטים לתת יותר קרדיט לגברים אפילו בתחום זה... וגם זה נובע מסיבות אבולוציוניות), נטיב גבוהה יותר לאסתטיקה אצל הבנות כבר מגיל צעיר, נטיה לכתב ברור וציורי יותר אצל בנות, נטיה לאוטיזם אצל בנים, נטיה קלה לטובת גברים בראיה מרחבית, מוטריקה קלה טובה יותר אצל בנות, נטיה להתמחות בתחום אחד אצל גברים וריבוי כשרונות אצל נשים (מה שמציב את הגברים באלפיון העליון של אותו תחום, אך גם בעשירונים התחתונים) ועוד.

    אין סיבה שאבי אסייג יתיחס לכל התחום הרגיש הנ"ל, אלא לשאלה הספציפית לגביה נשאל.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    תגובה יפה

    זיו – המגיב שלפני (שלא השאיר את שמו) ענה לעניין. הכתבה הספציפית דנה בנושא יכולת ריבוי משימות, ובנושא זה, בניסויים שנערכו, כפי שכתבתי – אין ראיות חד משמעיות לכאן או לכאן (כולם גרועים בכך).
    האם יש לך מחקר שמדד כי " אישה יכולה לאתר מידע באינטרנט במחשב להקפיץ מסכים וכו..הרבה יותר מהר מגבר?" או שזו רק הרגשה שלך?

    לגבי המחקר בקשר לחיבוריות צידי המוח - מצאתי אכן מחקר כזה, אני מניח שהתכוונת לזה?

    Sex differences in the structural connectome of the human brain. PNAS, December 2, 2013 DOI: 10.1073/pnas.1316909110

    המחקר מעניין- אבל שוב, לא קשור לשאלתנו. זה לא שכל חצי מוח אחראי לביצוע מטלה אחרת (זה לא מעבד כפול-ליבה). כל חצי מוח אחראי פשוט על חצי העולם הנגדי לו, כך שחיבוריות גדולה יותר בין חלקי מוח יכולה אולי להשפיע על קואורדינציה, או שיתוף פעולה בין הידיים, אבל לא קשורה לריבוי משימות שונות.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע