האם ניתן לחלות מישיבה על אסלה בשירותים ציבוריים? מירי

3 בספטמבר, 2009
5 min

בניגוד לאמונה הרווחת קשה מאוד לקבל מחלות ממושב האסלה (נכון לגבי נשים וגברים כאחד); בייחוד אם האסלה יבשה.
בנוסף אין כל עדות להדבקה של מחלות קשות כמו איידס או צהבת זיהומית ממושבי האסלה.
רוב הוירוסים והחיידקים לא מסוגלים לשרוד זמן ממושך באוויר ולכן לא ישרדו על משטח אסלה יבש.
לכן ניתן לומר כמעט ב 100% שהחשש שלנו מהישיבה על אסלות בשירותים הציבוריים הוא בעיקרו פסיכולוגי (בגלל אופי הפעילות שם) ושעם מעט הקפדה על היגיינה כמו שטיפת ידיים עם סבון ניתן להגן על עצמנו בהצלחה יתרה.

האביזרים המסוכנים והמעבירים מחלות הם דברים הרבה יותר טריוויאליים, כאלו שנמצאים סביבנו ביום-יום ואנו לא שמים לב כשאנו נוגעים בהם. מחקרים הראו שבין האביזרים היותר מזוהמים ניתן למצוא את שפורפרות הטלפון ומכשירי הטלפון הניידים (להזכירך- לא מעט אנשים מדברים במכשיר הנייד בשירותים ודווקא כאן קיים סיכון כי היד קרובה לפה וזאת דרך נהדרת להעביר מחלות), עכבר המחשב, מקלדת, כפתורי מעלית, ידיות של דלתות ועוד.
במחקר שבוצע באוניברסיטת אריזונה (לקישור: לחץ כאן) נבדק 12 אביזרים שהם בשימוש של אנשים רבים (כמו למשל מכשירי טלפון ופקס ואסלות שירותים). אסלת השירותים הגיע אחרונה- כלומר היו עליה את מספר הבקטריות הקטן ביותר.

מישהו כבר ציין בחיוך שעל פי המחקר עדיף לאכול את ארוחת הצהריים הבאה מהאסלה ולא ליד המחשב תוך כדי עבודה עם מקלדת ועכבר.


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מקום נוסף שמועד לפורענות ומיוחד לנו היהודים היא המזוזה! בבדיקות של מזוזות (בבתי חולים, אך לא רק) נמצאו מספר רב של חיידקים מעבירי מחלות על המזוזות; מה שמעלה את השאלה - האם מי שמנשק מזוזות נדבק תדיר במחלות או שאבינו שבשמיים מגן עלייהם.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.