נוסח השאלה המלא: תוכל לכתוב לי בבקשה האם מצאו את הגן לשיער עבה? ובעבה אני מתכוונת גם להרבה שיער.

פעם בשבוע אני נוסע לבית הורי ופוגש שם את אחותי. כל פעם שאני רואה את כפות הידיים שלה, אני חושב לעצמי: "וואו! הגנטיקה הזו. איך האצבעות שלה "ידעו" להתפתח בדיוק לאותה הצורה של האצבעות שלי? איך זה שכפות הידיים שלנו נראות בדיוק אותו הדבר?"

אכן, לרקע הגנטי שלנו יש השפעה גדולה על איך שאנחנו בנויים ועל איך שאנחנו נראים. יחד עם זאת, כאשר מתעניינים בשאלה "מה קובע תכונה מסוימת?" לרוב, לא יהיה זה נכון להתמקד רק בבסיס הגנטי שלה: אחד הדברים הראשונים שלומדים בגנטיקה הוא שכל תכונה היא תוצר של שילוב בין השפעות סביבתיות ורקע גנטי. לעתים, לרקע הגנטי השפעה מכרעת על התכונה. לעומת זאת, ברוב המקרים לסביבה אליה נחשף האדם (הן במהלך חייו, והן בזמן התפתחותו העוברית), יש השפעה על מאפייני תכונותיו; לעתים אף יותר מאשר לרקע הגנטי.

איך מחפשים גן הקשור לאיבר מסוים? אחת הדרכים הטובות ביותר למצוא גן הקשור בהתפתחותו של איבר מסוים, היא להשוות בין הגנים של אדם בריא לבין הגנים של אדם החולה במחלה תורשתית, אשר פוגעת באופן ספציפי בהתפתחותו של איבר זה. באופן זה הצליחו בעשור האחרון לגלות מספר גנים, אשר הינם חיוניים להתפתחות שיער תקינה. ברוב המקרים, מוטציה בגנים אילו לוותה בבעיות התפתחותיות נוספות, בעיקר בעור, בשיניים ובציפורניים – מה שמרמז (ואכן יש לכך עדויות) שיש לאיברים אילו מן המשותף. יש להדגיש, כי גנים אילו נחוצים להתפתחות שיער תקין, ולא מדובר בגנים הקובעים את מראה השיער. לכל האנשים בעלי שיער – עבה או דק, דליל או צפוף – יש עותק תקין של גנים אילו. לא ידוע לי, על גנים שנמצאו כ"קובעי מאפייני שיער", כגון צורתו (חלק\ גלי\ מתולתל), צפיפותו, או עוביו, אך ייתכן והם קיימים. מי הם האנשים המחפשים גנים אילו? מהו המדע במסגרתו מתמודדים עם שאלות מסוג זה?

תמונת חתך של זקיק השערה: ניתן לראות את השערה מהקצה ועד לשורש הממוקם בשכבה פנימית של העור. לצד הזקיק ממוקמות בלוטות חֵלֶב המפרישות את השכבה השומנית המגנה על השיער.

שאלתך נוגעת לנושא מרכזי בתחום הביולוגיה ההתפתחותית, שניתן לכנותו "חקר התפתחות השיער". במסגרת תחום זה מתבצע חיפוש אחר המנגנונים המולקולאריים מאחורי יצירת השיער הראשונית (המתרחשת במהלך ההתפתחות העוברית), ומאחורי מאפייני גדילתו לאורך החיים. תחום זה הפך מרכזי משום שאנשים רבים, בדיוק כמוך, סקרנים לגביו. המחקר אינו מתמקד בשערות עצמן, אלא בזקיקי השערות. צפיפות השיער ומבנה השערה הם תוצאה ישירה של צפיפות הזקיקים וצורתם. אם הזקיקים קרובים זה לזה – השיער צפוף. אם הזקיקים עבים – השיער עבה. עד כאן זה אכן פשוט כמו שזה נשמע. ובכן, מה כל כך מסובך בלמצוא את התשובה לשאלות כמו, "מה קובע את צפיפות זקיקי השערה"?

קושי ראשון בחקר תהליכים התפתחותיים הוא שלרוב מדובר בתוצרי מספר גנים הפועלים באופן משולב. בתוך כך, ריבוי המשתתפים מגדיל מאוד את מורכבות הבעיה. קושי שני, הוא שלפחות חלק מהגנים הנחוצים להתפתחות איבר, הינם בעלי תפקידים נוספים, חלקם מרכזיים ביותר, בהתפתחות של רקמות ואיברים אחרים בגוף. לאור זאת, קשה לבודד את פעילותו של גן בהקשר של איבר מסוים, משום שכל שינוי שנעשה, משפיע מייד על מערכות רבות. קושי שלישי, הוא שבהרבה מקרים גן מסוים יכול לעורר מספר תהליכים שונים, כתלות בעוצמת הביטוי שלו. כלומר, לשאלה "מה הם הגנים המשתתפים?" נוסף מימד כמותי. הקושי האחרון שאזכיר (למרות שקיימים אתגרים רבים אחרים) נעוץ במורכבות המבנית של המערכות החיות. זקיק השערה לדוגמא, בנוי מ-8 סוגים שונים של תאים, וסוגי התאים השונים מתפתחים בזמנים אחרים בהתפתחות העוברית, כתגובה לגירויים שונים.

למרות שטרם נמצא הגן הקובע את עובי השיער או הגן הקובע את צפיפות השיער, סביר שאם הינם קיימים, הרי שיימצאו במוקדם או במאוחר. זאת משום שהתשובה לשאלות אילו מסקרנת רבים מבני האדם, ואף טומנת בחובה פוטנציאל כלכלי לא קטן. שיפורים טכניים, כמו גם שילוב מודלים מתמטיים, קידמו באופן משמעותי את מדע הביולוגיה ההתפתחותית בשנים האחרונות. יחד עם זאת, למרות צבירת ידע רב בתחום, רב הנסתר על הגלוי, וקשה לחזות מתי תבוא הבעיה על פתרונה.

מאת: דניאל בן-הלוי

הערה לגולשים:

• יעל רז

קשר גנטי בין הורים לילדים

אני תלמידה לבית ספר במחוננים,והחלטתי לעשות מחקר על התורשה בין הורים וילדים-התפתחות המוח+צבעי גוף,עיניים,שיער ועוד.
    האם תוכלו להסביר לי איך התורשה הגנטית הזאת עוברת?תודה.

• אילן

חומצות אמיניות

מדוע החומצה האמינית ארגינין חשובה לשמירה על השיער ולמניעת התקרחות? האם יש קשר בין המבנה של השייר הצדדי בחומצה זו לבין תפקודה?

• שלומי דגן

ארגנין

ארגנין היא אכן חלק בלתי נפרד מהשיער. שיער הוא בעיקרו החלבון קרטין בתוספת מספר מינרלים. קרטין הוא חלבון עשיר בארגנין.

חוסר כרוני בארגנין אכן יכול לגרום לנשירת שיער, כי בלעדיו הגוף איננו יכול לייצר את החלבון, והגוף יעדיף להשתמש במעט שיש לתפקודים חשובים יותר. מכיוון שארגנין נפוץ מאוד בבשר, גבינות וביצים, טבעונים אשר אינם מקפידים על תזונה מאוזנת עלולים לחוות נשירת שיער בדיוק מסיבה זו (אם כי ארגנין נמצא בלא מעט מוצרים צמחונים כמו אורז חום, אגוזים, פטריות ותירס).

אבל, וזהו אבל חשוב - אין שום הוכחה שמתן ארגנין (בבליעה או במשחה) לאדם אשר איננו סובל מחוסר כרוני בחומצת אמינו יכול למנוע נשירת שיער. מכיוון שהתקרחות גברית מקורה בהליכים ביו-כימים אחרים (בעיקרן עודף יצור של האנזים 5-אלפא רדוקטאז), סביר להניח שמתן ארגנין לא יעניק עזרה רבה.

לגבי התפקיד המבני של ארגנין - ארגנין אחראי על היווצרות קשרים בין חלבוני קרטין על מנת ליצור סיב מאוגד - הבסיס לשיער. אני מניח שליכולת של השייר הצדדי של ארגנין ליצור קשרים רבים (יותר מרוב חומצות האמינו) יש תרומה מכרעת לתכונה זו.

• דניאל בן הלוי

תוספת קטנה לתשובה

EDAR (ראשי תיבות של ectodysplasin A receptor) הוא דוגמא לגן, אשר מוטציות בו מקושרות למחלות שיער, שיניים ועור. בשנת 2007, נמצא שאצל אנשים ממוצע אסייתי (דרום-מזרח אסיה), מוטציה מסוימת בגן זה (החלפה של חומצה אמינית מספר 1540 מתראונין לציסטאין), אינה גורמת למחלה, אלא לעלייה בעובי השערות. לא ידוע מה המנגנון של שינוי זה. המוטציה הזו לא מוכרת אצל אנשים שאינם ממוצא אסייתי. מעניין איך היא הייתה משפיעה?

תודה רבה על התשובה

אני אשמח אם תוכל לענות לי על השאלות (או על חלק מהן)

1. תוכל לשים תמונה רק של הזקיק? ממה הוא בנוי?
    2. מה מתרחש בזקיק בתהליך צמיחת השערה?ומה השערה צריכה לקבל ממנו כדי לצמוח?
    3. כתבת ש: "סוגי התאים השונים מתפתחים בזמנים אחרים בהתפתחות העוברית, כתגובה לגירויים שונים" תוכל לתת דוגמה לאיזה גירויים?
    4. מה קורה לזקיק כשאין צמיחת שערה (לאחר נשירה?)
    5. למה בטיפולי הפריה או לאחר לידה להורמונים יש חלק בנשירת השיער?
    6. שיער שנשרף מחום של מייבש שיער- למה הוא נעשה דק יותר אם העובי נקבע על פי עובי הזקיקים? אני מתכוונת לצמיחה החדשה.
    7. תוכל לכתוב לי על כל דבר שיכול לפגוע בזקיקים? מחוץ לגוף ומתוך הגוף?
    8. מה הקשר בין תזונה לחיזוק הזקיקים?
    9. אם אי אפשר להשפיע על רוחב הזקיק וכמותו אז במה למעשה תורמת פעולת הכדורים (לא ויטמינים) שמתיימרים לטפח את השיער?
    10. כנ"ל מה יעילותם של מוצרים לטיפוח השיער?
    11. במידה וכדורים לחיזוק השיער כן משפיעים על זקיקי השיער אז איך ?ובאיזו דרך הם משפיעים גם על הציפורניים?
    12. על הגן עם המוטציות כתבת: "עלייה בעובי השערות"- מה לגבי הצפיפות של הזקיקים אצל האסייתיים גם לזה למוטציה הייתה השפעה?
    13. במה הידע על המוטציה הזאת יכול לתרום לחקר התפתחות השיער?
    14. למה זה קרה דווקא שם?
    15. אתה שואל איך הייתה משפיעה המוטציה על מי שלא ממוצא אסייתי. למה היא תשפיע באופן שונה?

התמונה

הכוונה לתמונה אמיתית של הזקיק במציאות. ואם תוכל גם של שערה אמיתית. (אולי יש לך סרטון)

בשאלות על השמפו והכדורים הכוונה מהי התועלת שלהם לזקיק השערה?
    תודה רבה.

בינתיים מענה חלקי

1. ניתן למצוא תמונות רבות של הזקיק באינטרנט. תנסי לחפש תחת המונח "hair follicle". שימי לב שרוב התמונות הן של חתך הזקיף ורקמות העור השכנות לו.

2. בגדול, צמיחת השערה היא תוצאה של חלוקת תאים בזקיק.

3. לרוב מדובר בגירויים כימיים, בעיקר חלבונים המופרשים על ידי תאים ברקמות שכנות.

4. צריך לשאול רופא מאחר שיש יותר מאפשרות אחת. לא כל נשירה היא בלתי הפיכה.

5. שינויים הורמונלים משפיעים על המון תהליכים בגוף, אחד המנגנונים קשור לשינויים בפעילות המערכת החיסונית.

6. לא נראה לי שמייבש שיער משפיע על הצמיחה החדשה, ייתכן והוא פוגע בשכבה השומנית (החלב) המגנה על השערה, אבל אני לא באמת יודע.

7. רופא ידע טוב ממני.

8. כמו שתבשיל יוצא טעים יותר עם משתמשים ברכיבים טובים, כך גם לגוף קל יותר להיבנות בהימצא חומרי בסיס מתאימים.

9. אני לא יודע. בטוח שבשוק יש גם הרבה מוצרים שהם פשוט לא טובים - הייתי שואל רופא.

10. כמו 9.

11. אינני יודע על איזה כדורים את מדברת, ועדיף בענייני תרופות להתייעץ עם רופא.

12. לא דווח דבר כזה.

13. לדוגמא: אפשר לבצע השוואה בין פעילות החלבון המוטנטי לחלבון התקין. ההבדלים יכולים לשמש כקצה חוט להבנת מנגנון כלשהו ביצירת או עיצוב השיער.

14. אני לא יודע, ומעריך שאין כרגע תשובה לכך בעולם.

15. דיברתי על כך שלרוב בהתפתחות איברים מספר גנים פועלים במשולב. ייתכן שלאנשים שאינם אסיאתיים יש רקע גנטי שונה שיגרום למוטציה "להתנהג" אחרת. בכל אופן, שאלתי גם כדי להמחיש את זה שלא באמת ניתן לבדוק את זה - עד שלא יגלו אנשים לא אסיאתיים עם מוטציה זהה.

• עדי

כדורים התכוונתי לכל הויטמינים לשיער. לגבי מוצרים לטיפוח השיער כמו שמפו/מרכך לפי מחקרים שקראתי כולם דומים והם לא באמת גורמים לצמיחה טובה יותר של השיער ואין להם כל השפעה על זקיק השערה.

תודה לך על הכתבה המעניינת ועל התשובות. למדתי דברים שלא ידעתי קודם :-)