העוגייה (בעברית "קוקית", נגזר מאנגלית- cookie) היא קובץ מידע הנשלח מהשרת לדפדפן של הגולש ונשמר שם עד אשר הגולש חוזר שוב לאתר, אז העוגייה מוחזרת ללא כל שינוי (בניגוד לנהוג לחשוב) לשרת. בצורה זו ניתן לאסוף מידע על הרגלי הגלישה, תדירות החזרה לאתר ועוד; עוגיות גם יכולות לשמש כאימות לנתונים שניתנו בעבר ע"י המשתמש וכן לשמירת העדפותיו באתר האמור.

מקור השם באנגלית הוא במערכת ההפעלה UNIX המשתמשת בקבצים המכונים "עוגיות קסם" ומכילים שורת מידע קצרה המתווכת בין תוכנות תקשורת. המידע מקודד לקריאה ע"י המחשב ולכן בלתי מובן לקריאה ע"י אנשים. השם "עוגיית קסם" נבחר על שם עוגיות מזל סיניות המכילות אף הן משפט קצר החבוי בתוך העוגייה (כמו המידע החבוי בתוך הקובץ) שלרוב אינו ממש בעל משמעות לקורא (כמו המידע בקובץ העוגייה במחשב).


עוגיה (באדיבות ויקיפדיה)

השם בעברית - "קוקית" נקבע ע"י האקדמיה ללשון עברית. השם הוא בעל משמעות כפולה- הוא גם שומר על הצליל האנגלי וגם מקשר בין העוגייה לציפור הקוקייה המטילה את ביציה בקינים של ציפורים זרות, בדיוק כמו שקובץ העוגייה מושתל בדפדפן של הגולש.

כפי שציינתי, העוגייה היא קובץ מידע ולא תוכנית מחשב ולכן היא יכולה לפגוע בפרטיות אך היא לא מבצעת שום פעולה במחשב.

 
ד"ר מאיר ברק

המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • אוראל

    היא כן מסוכנת אם היא מאכסנת מידע רגיש,סיסמאות,ופרטי בנק

    תוכנות שבמחשב שלך ,או תוספים יכולים לגנוב לך את המידע !
    היום חסמו את זה אבל פעם היו מכניסים קטע קוד של JAVA SCRIPT והוא היה שולח לך את התוכן של העוגיה, כיום הדפדפן מאפשר רק לדומין ששמר את המידע לגשת אילו