מדוע יחס הבסיסים בין אבני הבניין של ה-DNA תמיד קבוע, אך ב-RNA הדברים מורכבים יותר?

DNA זה ראשי התיבות של חומצה דאוקסי-ריבונוקלאית (Deoxyribonucleic acid). מדובר במולקולת ענק המצויה בתוך גרעין התא, וכן באיברונים זעירים בתא המכונים מיטוכונדריה ובכלורופלסט. ל-DNA יש צורה של סליל בו שני גדילים מלופפים זה בזה. הגדילים נמשכים זה לזה כיוון שהם בנויים מאבני בניין שנמשכים למשלים שלהם בגדיל השני. כל אבן בניין כזו נקראת נוקלאוטיד, וכל גדיל מורכב מרצף של נוקליאוטידים שמסומנים באות אנגלית אחרת: אדנין (A), תימין (T), גואנין (G) וציטוזין (C).

בין המידע החשוב הרב שטמון ב-DNA ישנן ההוראות לבניית כל חלבוני הגוף. מידע זה מצוי ביחידות הקרויות גנים, כאשר כל גן מקודד לחלבון אחד. הגנים ארוזים במבנים הקרויים כרומוזומים, ולכל אדם יש 23 זוגות כרומוזומים, שהם סך הכל 46 יחידות כרומוזומליות.

המבנה של ה-DNA, והמשיכה בין זוגות נוקלאוטידים מסוימים בכל גדיל הם שגורמים לכך שכמות האדנין והתימין תמיד תהיה זהה. אם יש 30 אחוזים של נוקלאוטידי אדנין בגדיל מסוים, אז תהיה כמות זהה של נוקלאוטידים של תימין בגדיל המקביל לו. מספיק שנדע, לדוגמה, שמקטע DNA מסוים מורכב מ-30 אחוזים של גואנין כדי שנוכל לדעת בדיוק מהו אחוז הציטוזין (גם ממנו יהיו בדיוק 30%, משום שכל נוקליאוטיד גואנין יופיע מול נוקליאוטיד ציטוזין), וכך גם נדע ששאר הרצף מכיל 20 אחוזים של נוקליאוטידים של תימין, ו-20 אחוזי אדנין - הנמשכים זה לזה.

ומה לגבי RNA?

האורציל ל-RNA יש אבני יסוד דיי דומות ל-DNA, למעט האורציל - שמחליף את התימין. בניגוד ל-DNA, אי אפשר לדעת בדיוק את אחוז האורציל בדוגמה שנתנו, מישום שאנחנו לא יודעים כמה תימין יש בכל גדיל של DNA, ובתהליך הכנת ה-RNA משועתק רק גדיל אחד של ה-DNA. לכן, בדוגמה שציינו, אחוז האורציל בRNA ינוע בין 0% ל60%. להבהרת הבעייתיות של השאלה נחשוב על רצף ה DNA הבא (גדיל אחד מוצג למעלה, והמקביל לו מתחתיו):

AAAAAAGGCC

TTTTTTCCGG

אם ישועתק ה-RNA על בסיס הגדיל הראשון נקבל: UUUUUUCCGG
ואם על סמך הגדיל השני: AAAAAAGGCC

במקרה הראשון יהיה 60% אורציל ובשני יהיה 0%.