ניסוי האמרלינג הינו ניסוי קלאסי בביולוגיה של התא שנערך בשנת 1934 ע"י הבוטנאי הגרמני יואכים האמרלינג.

האמרלינג ערך בין השנים 1930-1950 סדרת ניסויים באצה ירוקה בשם אצטיבולריה (Acetabularia), שהינה חד-תאית ואאוקריוטית (תא מורכב בעל גרעין).

אף על פי שהאצטיבולריה בנויה מתא יחיד, זהו תא ענק בגודל של כ- 5 ס"מ אותו ניתן לראות גם ללא מיקרוסקופ, מה שהופך אותה לאורגניזם מחקר אידאלי לחקר תאים.

אצטיבולריה (Acetabularia)

לאצטיבולריה מבנה מורכב הכולל שלושה איברים: איבר דמוי שורש (ריזואיד), גבעול ארוך וצר, וחלק עליון ומסועף בצורת מטרייה. גרעין התא מצוי בתחתית דמויית השורש. שמה של האצטיבולריה ניתן לה הודות לדמיון בין כובעה בעל צורת המטרייה לקערה נמוכה המיועדת לטבילת לחם במטבל, בלטינית acetabulum.

בסדרת ניסוייו, בחן האמרלינג מה קורה כאשר מפרידים בין שלושת המקטעים של אצטיבולריה וגילה כי לאחר קטיעה, השורש לבדו יכול להצמיח גבעול ותפרחת מטרייה, בעוד, הגבעול לבדו והתפרחת לבדה, נובלים ומתים.

בהמשך, בניסויו המפורסם ביותר, בחן האמרלינג מה מתרחש כאשר מחברים גבעול של זן אצטיבולריה מסוג אחד לשורש של זן אצטיבולריה אחר. למרבה העניין, התפרחת שצמחה מן האיחוד, נקבעה תמיד לפי הזן של השורש ולא לפי הזן של הגבעול.

החלק העליון של האצה, דמוי מטריה (התמונות נלקחו מויקיפדיה).

בכך הראה האמרלינג שהשורש המכיל את הגרעין, הוא האחראי לצמיחת התא והוא שקובע את תכונותיו של התא.

חשיבותו של הניסוי היא בהכרה במשמעותו של גרעין כמקום אחסון המידע התורשתי והמבני של התא.

מאת: ארז ליבנה
המחלקה למדעי הצמח
מכון וייצמן למדע

• zdvljhslvjbsl

כילדה בת 15 המושגים מאוד לא

כילדה בת 15 המושגים מאוד לא ברורים ואתם מצפים שנדע את כולםםםם

• אירמה בן משה

איברי ה אצטבולריה

היי ארז,
    נתתי לתלמידי כיתה ז׳ שלי לקרוא את המאמר והם הפיקו ממנו מידע רב. הערה: לדעתי, לא נכון להגיד שהאצטבולריה בנויה מ 3 איברים. היא יצור חד תאי והמונח איבר מתייחס ליצור רב תאי. אולי נכון יותר להגיד ״חלקים״.

מאד נהניתי לקרא וההסבר מובן