הסיבה המדויקת מדוע חתולים מגרגרים (purr) ואפילו המנגנון המדויק עדיין לא ברורים ב 100%.

ההסבר הנפוץ והסביר ביותר מציע שהגרגור היא דרך תקשורת בין חתולים (כלומר שזוהי פעולה רצונית ו"מודעת" של החתול).
הסבר זה נסמך על מחקרים וכן על העובדה שהחתול מגרגר בזמן פעילות גומלין עם חתולים אחרים (ניקוי הדדי, בזמן שהגור יונק מאימו ועוד) וכן עם בני אדם (בזמן שמלטפים את החתול, מאכילים אותו ועוד).
חשוב לשים לב ולהבין שהתיאוריה לא מצביעה בדיוק על סוג התקשורת שיוצר הגרגור; אומנם על פי הדוגמאות שהבאתי למעלה ניתן להתרשם כי הגרגור מצביע על כך שהחתול מרוצה ונהנה והוא מבטא את זה בקול אך זה רק ההסבר אותו אנו נותנים (גם אם הוא סביר). ישנם מיקרים בהם החתול מגרגר גם כאשר הוא לא נהנה למשל בזמן פחד או בביקור אצל וטרינר (בזמן לחץ).


הסבר אחר מציע שזוהי תקשורת בין הגור לבין אימו; כאשר הגורים נולדים הם עיוורים וחרשים ולכן הרטיטה של האם מורגשת ע"י הגורים; האם מגרגרת על מנת לסמן לגור את מיקומה וכן שהיא רגועה ומוכנה להניק, והגור מגרגר לסמן לאם שהכול בסדר והוא יונק ומרוצה.
[אחת מההצעות לטיפול בגור חתולים יתום הוא לשים לידו שעון אנלוגי מהסוג הישן (אלו שמתקתקים) על מנת לדמות את גרגור האם ותת לו ביטחון].

התנהגות זו לא נעלמת עם התבגרות החתול, כפי שבעלי חתולים יכולים להעיד- וזאת מכיוון שחתול הבית הבוגר נשאר גור בהרבה מובנים ולכן יש לו התנהגות תינוקית. לכן, כאשר חתול בוגר נהנה מאוד הוא כנראה "משחזר" את ההתנהגות שמקושרת אצלנו עם הנאה מזמן היותו גור.
התנהגות תינוקית נוספת הקיימת בחתולים בוגרים היא שליפת הציפורניים בזמן שהם נהנים וביצוע פעולת לישה עם הרגליים; גם זוהי התנהגות שנשארה מתקופת הילדות ומטרתה הייתה ללוש את עטין האם ולהגביר את זרימת החלב.
בנוסף, יש חתולים בוגרים הנוהגים לרייר בזמן הליטוף- שוב שריד לתקופת הילדות בו הם קישרו הנאה עם יניקה.


הסבר נוסף שקיים, על אף שהוא פחות נסמך על עובדות, מצביע על הקשר בין תדירות הגרגור ובריאות העצם בחתולים.
מספר מחקרים הראו שרעידות בתדר של 25-150 הרץ מונעים ספיגת עצם ומעודדים ייצור עצם חדשה (מעלים צפיפות עצם); במקרה או שלא במקרה זהו גם תדירות הגרגור.
מכיוון שחתולים ידועים ככאלו שישנים ונחים רוב שעות היום ומצד שני לא ידוע שהם סובלים מאותם בעיות עצם המוכרות בבני-אדם שלא זזים הרבה (ספיגת עצם הגורמת לירידה בצפיפות העצם וירידה במסת העצם), הועלתה הטענה שהגרגור מטרתו לייצר רעידות המגרות את העצם ומונעות את ספיגתה).
כפי שציינתי למעלה, הסבר זה לא ממש מקובל בקהילה המדעית כקביל.

כפי שכבר ציינתי, המנגנון היוצר את הגרגור גם הוא לא ברור לחלוטין.
תיאוריה אחת ממקמת את הגרגור לשריר הסרעפת ותיבת התהודה יחדיו המופעלים במקוטע אך בתדירות קבועה ללא השפעה של מצב הנשימה (שאיפה או נשיפה). העובדה האחרונה מוכיחה שאין קשר בין הגרגור לתנועת האוויר על פני מייתרי הקול כפי שסברו בעבר. תיאוריה זו גם מסבירה את העובדה מדוע חתולים יכולים לגרגר גם תוך כדי אכילה למשל.
תיאוריות יותר ישנות קישרו בין הגרגור לקפלי רקמה המצויים מאחורי מיתרי הקול בחתול.
לחילופין יש תיאוריה הטוענת כי הגרגור נוצר ע"י כלי דם גדול בבית החזה שרוטט ותיבת התהודה בגרון מגבירה אותו.

מספר מאמרים העוסקים בתופעה (למי שיש נגישות לעיתונים):
 

Frazer-Sissom, Dawn E., D.A. Rice, and G. Peters. How cats purr. Journal of zoology: proceedings Zoological Society of London, v. 223, January 1991: 67-78.

Peters, G. Purring and similar vocalizations in mammals. Mammal Review, v32, Dec. 2002: 245-271.

Remmers, J.E. and H. Gautier. Neural and mechanical mechanisms of feline purring. Respiration Physiology, v. 16, December 1972: 351- 361.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • אסף

    השערה אישית

    כל פעם שהחתולה שלי מגרגרת נדמה לי שהיא מכניסה את עצמה לסוג של טראנס היפנוטי. מצב תודעתי אחר שמשרה עליה (ועלי) שלווה. כשהיא מסיימת לגרגר היא תמיד קמה והולכת לישון במקום אחר. שווה לנסות לבדוק גלי מוח של חתול בזמן גירגור.

  • שאנל

    גורת חתול בת חמישה חודשים שהתחילה לגרגר המון ויש לה תנועות גוף מ

    יש לי גורת חתולים שננטשה ברחוב על ידי אמה ,מאתמול היא התחילה לגרגר הרבה עם הפסקות לסרוגין ,ויש לה תנועות גוף שלא היו לה לפני היא מקפלת את הרגלים תוך כדי הלכה ונשכבת על הרצפה ,התנהגותה מוזרה ביממה האחרונה ,היא אוכלת אין לה בעיית תאבון ,ועוד בעייה יש לי עם החתולה היא בורחת מימני וכשאני באה לתת לה אוכל היא מתקרבת ללא פחד מה הסיבות?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    בריאות בעלי חיים

    שלום שנאל.
    יכול להיות שהחתולה סובלת מבעיה נוירולוגית כלשהי - כדי לוודא את זה יש להתיעץ עם רופא וטרינר. איננו מיעצים בנושאים רפואיים-בריאותיים (זה לא אתר רפואי), וגם בנושא רפואת בעלי חיים יש להתיעץ עם רופא מתאים.