הצמח ירוק מכיוון שהוא מכיל כלורופיל (Chlorophyll) האחראי להטמעה (פוטוסינתזה).

השם כלורופיל מקורו ביוונית הוא שילוב של המילה ירוק (כלורוס, chloros) ועלה (פילון, chloros).
הכלורופיל הינו פיגמנט הנמצא בצמחים ובאצות והוא כנראה חיידק סימביוטי ארכאי שהפך לחלק אינטגראלי מהצמח (כפי שהמיטוכונדריון בתא בעל החיים הוא כנראה חיידק סימביוטי ארכאי שהפך לחלק מהתא האנימלי).

זה יכול מעט לבלבל, אך הכלורופיל אינו קולט אור ירוק אלא למעשה קולט בעיקר אור באורכי הגל האדומים והכחולים. וזאת הסיבה שהעלה נראה ירוק, כי אורך גל זה אינו נקלט כמעט כלל ע"י הכלורופלסט אלא מוחזר לעין.

ויקיפדיה

לפי מידת ה"ירקרקות" של חלק הצמח ניתן לדעת עד כמה הוא עשיר בכלורופיל ועד כמה הוא תורם להטמעה של הצמח- העלים למשל תורמים תרומה רבה בעוד שהענפים והגזע לרוב לא תורמים כלל או תורמים מעט מאוד.

• אילה

האם חוסר בכלורופיל עולו להשפיע על הנושאים הבאים:

ייצור חלבונים בתאי הצמח
    בניית העמילן בתאי הצמח
    חדירת חומרים בדיפוזיה אל תאי הצמח. אשמח אם תענה מהר

• יורם הקר

צבע העלה

אנחנו רואים את העלה בצע ירוק, העלה קולט לכיוון אדום, השאלה היא מדוע בחיישני לווין רואים צמחיה בצבע אדום הרי העלה קולט אדום, האם הוא פולט עקב כך אורך גל ארוך שהוא NITIR או IR? אם כך מדוע העין הטבעית שלנו רואה ירוק באם הפליטה היא ארוך גל ארוך?

• תומר

כיצד מצלמות רואות

התשובה הקצרה לשאלה היא כי הלוויינים עליהם אתה מדבר לא משתמשים במצלמות אור נראה רגילות (הן מגיבות אחרת מהעיין לאורכי הגל השונים) לכן את רואה התמונות נראות בצבעים לא אמיתיים.
    התשובה הארוכה כי שגם מצלמות "רגילות" לא באמת רואות צבעים כמו שאנחנו רואים, ולכן המחשב של המצלמה תמיד יעשה תיקון לצבע.
    הבעיה הופכת למעניינת כאשר משתמשים בסנסורים ש"רואים" אור בתחומים שהעניין האנושית לא רואה, איך יהייה נכון לתרגם אותם. בכל מקרה, בכל שיטה שלא תבחר, התוצאה אף פעם לא תהייה אמיתית.

• אליהו גליל

ולמה כלורופיל קולט רק אורכי גל אחרים ולא ירוקים?

תודה.

למה לא קולט ירוק

קליטת צבע – היא תכונה פנימית של מולקולות שנובעת מהמבנה האלקטרוני הפנימי שלהן באופן חד-חד ערכי. כלומר בהינתן מבנה של מולקולה, אפשר לעשות חישובים פיזיקלים ולדעת מה ה'צבע' שלה, אם בכלל.
    באותה מידה – גופרית צהובה, וזה פשוט חלק מהמאפיינים שלה, כמו תכונות פיזיקליות אחרות. ענף הספקטרוסקופיה (בכימיה ופיזיקה) מנצל את התכונה הזו כדי לזהות חומרים בצורה חד-חד ערכית (זיהוי של 100%).

אבל עדיין אפשר להמשיך ולשאול שאלה קשה יותר? (ואולי אליה התכוונת) – האם לא עדיף שהכלורופיל או הצמח יהיה שחור, ויקלוט את כל אורכי הגל – לניצול יעיל יותר של אנרגיה, הרי בהחזרת הצבע הירוק יש ביזבוז. ובכן – זאת שאלה שנשאלה על ידי מדענים במהלך ההיסטוריה, ועדיין אין עליה תשובה מניחה את הדעת. יש בכך חוסר ניצול אנרגטי מצד הצמחים. יש המביאים זאת כראייה נסיבתית לתורת האבולוציה, ולחוסר 'תכנון תבוני' – שהרי מהנדס המעוניין לנצל את אנרגיית השמש לא היה 'מבזבז' ככה סתם את האור הירוק (ואכן, תאים סולאריים מודרניים צבועים שחור – שיעיל בהרבה).

אתה יכול לראות דיון נרחב על כך בויקיפדיה באנגלית:

• מרינה

נשימה של צמחים

שלום, רציתי לדעת אם צמחים שכבר לא באדמה אלא נקטפים (לדוגמא עלי בייבי) מבצעים נשימה ע"י קליטה של חמצן ופליטה של חמצן דו חמצני או להיפך?

• שלומי דגן.

כן קצר ולא ארוך

עלה איננו יכול לשרוד לאורך זמן ללא שאר הצמח. הצמח מספק לו דרך השורשים מים, נוטריאנטים ומינרלים. לכן בטווח הקצר, העלה יבצע נשימה ופוטוסינתזה באמצעות החומרים האגורים בו, אך שהם יאזלו - העלה ינבול. כאשר אנו שומרים את העלה בקירור, אנו מאטים את ההליכים הללו ובמידה מסויימת מאפשרים לעלה "לחיות" ולדחות את הנבילה הבלתי נמנעת.

• אלון

כלורופיל

שלום, אני ממש רוצה לדעת מהו ההבדל בין כלורופיל A ו-B.
    אשמח מאד אם מישהו יוכל להסביר לי.

יש התייחסות לנושא בשאלה הבאה (כולל קישורים לגרפים).
    בעיקרון ההבדל הוא באורך הגל המשפעל את הכלורופיל
    קישורים:

• חייבת תשובה ...

צמחים מדבריים , מימיים-פיוניות ...

האם מישהו מוכן להגיד לי היכן נמצאות הפיוניות בצמחי המים ?
    האם מישהו מוכן להגיד באיזה צד של העלים נמצאות רוב הפיוניות בצמחי מדבר ? ומדוע ?
    אם נעביר צמח מדברי לאזור הצפון הצמח יגדיל את צריכת המים שלו ?ולהסביר מדוע ?

:o