פרפרים ועשים שייכים ל סדרת Lepidoptera במחלקת החרקים.
פירוש השם Lepidoptera מיוונית הוא כנפיים בעלי קשקשים (lepis- קשקשים, pteron- כנף).

קשה לתת הגדרות מדויקות שיתנו מענה נכון ב 100% מהמקרים ואכן בשנים האחרונות הסדרה Lepidoptera עברה תהפוכות רבות בהגדרה ובסיווג המשפחות שבתוכה.

באופן כללי הפרפרים מהווים מיעוט בתוך הסדרה- פחות מ 10% מהמינים בסדרה הינם פרפרים וכמעט 90% הינם עשים.
אחד ההבדלים הבולטים בין עש ופרפר הוא שהמחושים של הפרפר הם בצורת "מחבט" בעוד המחושים של העש הם מנוצים. הבדל זה מאוד בולט והוא נכון ברוב רובם של המקרים (ראה תמונה למטה).


התמונות נלקחו מויקיפדיה

הבדלים נוספים:
(1). בזמן מנוחה פרפרים נוטים לקפל את כנפיהם כלפי מעלה על גבם (ראה תמונה למעלה) בעוד שאצל העשים הכנפיים נחות כלפי מטה תוך כדי שהן מכסות את הבטן.
(2). באופן כללי פרפרים יותר גדולים ויותר צבעוניים מעשים, בנוסף הצבעים של כנפי העש לרוב פחות מבריקים (יותר דהויים).
(3). ברוב המקרים גוף הפרפר הוא דק ויחסית חלק בעוד גוף העש עבה יותר ושעיר.
(4). באופן כללי ניתן לחלק את הסדרה לפרפרים שהם "חיות-יום" (diurnal) ואת העשים שהם "חיות לילה" (nocturnal) אך יש מספר יוצאים מהכלל בשתי המשפחות.
(5). הגולם (שלב בגלגול בין לארווה צעירה לבוגר) של הפרפר והעש שונה. אמנם בעברית שניהם נקראים גולם אך באנגלית מבדילים בין cocoon בעש לבין chrysalis בפרפר. בעוד שגולם העש עטוף מבחוץ במעטפת משיית, אצל הפרפר הפקעת היא קשה וחלקה.
(6). לרוב פרפרים יותר גדולים מאשר עשים.
מין הפרפרים הגדול ביותר הידוע כיום חי ביערות הגשם של פפואה ניו-גינאה וקרוי כנפי הציפור של המלכה אלכסנדרה (Queen Alexandra Birdwing, Ornithoptera alexandrae). מוטת כנפיו יכולה להגיע ל 30 סנטימטר
(7). ישנו הבדל אנטומי ברור פרפרים ועשים. לעשים יש מנגנון חיבור (מעין ציר) בין חלק הכנף האחורית לקדמית בשם 'פרנולום' (frenulum). מנגנון זה חסר בפרפרים.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

12 תגובות

  • תבל

    פרפר או עש

    היי. אשמח לתשובתכם. בביתי בחור המנעול גדל עש או פרפר כמה ימים עד שעזרתי לו לצאת. הוא היה די גדול וזנבו שבצבצ נראה כמו סופ של עלה יבש שזה מה שחשבתי שתקוע שם. האם זה עש או פרפר?

  • שמוליק

    מעופפי עש - מיגור

    8/4/18
    לכבוד: מכון דוידסון
    המחלקה לביולוגיה מבנית
    מכון ויצמן למדע שלום רב:
    אולי תוכלו לעזור לי...
    בקיץ שנה הקודם, התחילו להופיע בממ"ד שלנו מעופפים חדשים שלא הכרתי קודם. מאחר ובממ"ד חפצים רבים (חלקם בארון) החלטתי על סקירה דקדקנית ולכשפתחתי את הארון חשכו עיני. מצאת תרמילים רבים תלויים, וכן מה שנראה בעיני כפרורים קטנים המפוזרים בארון ומחוצה לו, במיוחד בצד אחד מסויים של הארון על גגו (ראו תמונה 1 מצורפת) לחלקם היה גם כושר תנועה. התחלתי במסכת של השמדה בעזרת תרסיסי רעלים שונים, ניקוי המקום, ואחר כך הוספתי מלכודות פירומונים דביקות שהתמלאו חיש מהר בעשרות מעופפים דבוקים. במהלך החורף הקר התופעה הלכה ושככה עד שאמנתי שהתגברתי עליה כליל.
    אך כשהתחממו הימים, ראיתי שוב את מעופפי העש (אני מניח שזה האבחון הנכון) גם במקומות אחרים בדירה. כמובן שהמלכודות שוב מלאות בגוויות צפופות של זכרים, ומחכים לפתאים נוספים שידבקו גם הם.
    כ"כ שוב באותה נקודה שבצד בארון מצאתי (פרורים, גלמים?) רבים וזעירים (תמונה 2), ששום רעל ושום כמות ממנו ואף לא תערובות שלהם לא מנעה הופעתם לא בגל הראשון לפני שנה ולא עתה.
    מה שמדהים בעיני הוא שהם חוזרים לאותו אזור אפילו שהוא רווי בשאריות של תרסיסי רעל.
    היש לכם רעיון איך ניתן יהיה למגר אותם? תודה
    שמוליק
    חולון
    לא הצלחתי לצרף תמונות כחלק מהתגובה כאן, אוכל כמובן לשלוח אותן אם נדרש כשתהייה בידי כתובת ספציפית

  • noa

    עש הבגדים

    איך נפטרים מעש? ביחוד אם נכנסים מבחוץ אפילו שברוב הבית יש לי רשתות, בתחושה שלי הם בחלל הבית ורואה זאת בבירור כיוון שקניתי מלכודות ושמתי בחלל הבית והם נתפסים, רואה אותם גם מנסים להיכנס הביתה דרך הרשת, עלי לציין שהבעיה החלה רק השנה ולא מבינה מה השתנה? איך עושים שלא יכנסו גם לארונות הבגדים? כרגע עוד לא רואה נזקים היינו חורים.

  • יוסי

    חורים בחולצות טריקו

    רציתי לשאול אם העש מסוגל לעשות חורים בחולצות טריקו.
    ואם כן אם כל סוגי העש מסוגלים לעשות זאת.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןנתנאל גטן

    חורים בטריקו - תשובה

    היי יוסי. תודה רבה על השאלה. המונח "טריקו" אינו מתייחס לסוג בד מדויק, אלא יותר לאופן בו הוא תפור (בדר"כ חלק מצד אחד ומפוספס מהשני). בד טריקו עשוי להיות מורכב משילוב של בדים שונים כמו: כותנה, צמר, משי, ניילון ועוד. בכל אחד מן המקרים הללו, גורמים שונים עשויים להזיק לבד. הזחלים ("לארווה", או "פגית" בעברית) של עשים ניזונים מסוגי בד שונים, אבל לרוב מתמקדים בבדים טבעיים מבוססי סיבים חלבוניים, כמו צמר ומשי. למרות אהדתם העיקרית לבדים מסוג זה, הם בהחלט עשויים לעיתים לאכול עירבובים שונים. מכאן שעשים בהחלט עשויים לאכול חולצות טריקו.

  • ג׳ולי

    עש או פרפר לילה

    שלום,
    אני מתגוררת כרגע בפריז בדירה בה יש פרקט עץ ישן מסיבי עם חורים בין השלבים. כתוצאה מארגזי בגדים שלא נפרקו בזמן החלו להופיע פרפרים קטנים בצבע כתמתם בדירה וגם מצאתי שני זחלים. עשיתי פעולות הדברה ביתיות ועברו כמה חודשים אך מדי יומיים אני מוצאת בערב פרפר או שניים קטנים בדירה בצבע חום צהבהב, ואיני יודעת אם אלה פרפרי לילה שנכנסים מהחלון הפתוח כי יש אור בדירה או שזה עש ושעליי לעשות עישון או אידוי בגז בדירה. הפרפרים קטנטנים והמחושים שלהם מזכירים קצת ניבים שכאילו אמורים להיתפס במשהו. הם בדכ נמצאים על רקע לבן, קרוב לתקרה אבל לא תמיד. האם זה שחלקם נלכדים במלכודות דבק נגד עש (אלה שמפרישות כביכול ריח של נקבת העש) אומר שהם בהכרח עש ?
    יש לי שני סוגי מלכודות כאלה, אחד לעש מזון ואחד לעש בגדים. האם גם פרפר רגיל יכול להילכד במלכודות אלה? המון תודה וסליחה על הבלבול. גם אני כבר מבולבלת. פשוט איני רוצה לעשות הדברות חזקות בגז ועישון ומעוניינת לדעת אם מה שיש לי בדירה מזיק או לא. כל הריסוסים הביתיים שעשיתי עד היום, כולל כיבוס כל הבגדים וניעורם וריסוס הארונות, לא עזרו למגר הפרפרים.

  • רות חייט

    תשובה

    ג'ולי שלום,
    ההבדלים בין פרפרים ועשים מפורטים בכתבה למעלה, ובתשובה בטוקבק מתחתייך יש הסבר לגבי עשים מזיקים. מעבר לכך אני לא חושבת שנוכל לפתור לך את בעיית הפרפר-עש-בילבוליזציה:-) ואם הבעיה לא מפסיקה אולי כדאי לדבר אם איש מקצוע – כגון מדביר מקצועי.

  • דני לב שדה

    האם עש מזיק ויש להדבירו

    שלום,
    ראשית תודה, לי הכתבה חידשה עולם ומלואו.
    בבית עפים משעות הערב , לפי הבנתי, עש קטנים, בכמות מציקה.
    האם יש להתייחס לזה כאל בעיה שיש להדבירה או פשוט להתייחס לזה כתופעה מינורית לא מזיקה?
    תודה
    דני

  • רות חייט

    תשובה

    פרפרי העש המתעופפים אינם מזיקים, תוחלת חייהם קצרה וכל ייעודם הוא רבייה והטלת ביצים. זחלי העש לעומת זאת עשויים להטריד כיוון שמיני עש רבים משתמשים בחומרי הבית לצורכיהם. האזורים הנפוצים להתפתחות זחלי העש הם ארונות בגדים, המכילים בגדים ואריגים המשמשים את זחלי העש, ואזורים בהם מאוכסן מזון. זחלי העש רגישים לאור, כך שהם יתפתחו במקומות חשוכים (כגון חלקי הארון הפנימיים). כיוון שזחלי העש משתמשים במזון או בבד ניתן להבחין בקיומם בעקבות הופעת חורים קטנים בבגדים ובמזון ומציאת תוצרי לוואי של חרקים בארונות (הזחלים עצמם לרוב קטנים וקשה להבחין בהם בעין בלתי מזויינת). לכן במידה והעשים המעופפים מופיעים רק בערב, ואין סימן לזחלי העש, סביר להניח שהם אינם מתפתחים בבית אלה מגיעים מבחוץ .

  • דני לב שדה

    תודה

    תודה, תשובתך סייעה לי

  • דוד

  • מאיר ברק

    זמן חיים כולל אל מול זמן חיים של בוגר

    קודם כול אני מניח שבביטוי "פרפר לילה" אתה מתכוון לעש החי בלילה ונמשך לאור.

    בחרקים בעלי גלגול (ביצה-זחל-לארווה-בוגר) יש להבדיל בין אורך חים כולל לאורך חיים של בוגר.

    רוב רובם של העשים (יש כ 200,000 מינים!) חיים בשלב הבוגר מספר ימים עד שבוע שבועים כאשר הזכרים חיים מעט פחות מהנקבות.

    אורך חיים כולל מביצה ועד בוגר יכול להימשך מספר חודשים, אך יש דיווחים על מינים שמסוגלים לחרוף (Hibernation) ולהתעורר מחדש כאשר מתחם שוב באביב.
    קישורים:
    אורך חיי פרפר ועש (אנגלית)
    http://www.butterfliesandmoths.org/faq/lifespan

    מידע על עשים
    http://bugguide.net/node/view/82