עשויה להיות השפעה "מזרזת" ל"הארצת" כוכב לכת ע"י הבאת חד-תאיים פוטוסינתתיים; אך על כוכב הלכת להיות בעל פרמטרים מסוימים נוספים, למשל- עליו להחיל מים נוזליים ולהיות בעל אטמוספרה.

ניתן להשליך את השאלה על כדור הארץ והתהליך אותו עבר מהתקופה בה עדיין לא היו עליו צמחים (לפני יותר ממיליארד שנה). באותה עת כדור הארץ היה מקום שומם ונטול חיים והרכב האטמוספרה היה שונה לחלוטין.

העדויות הראשונות לאורגניזמים חד-תאיים פוטוסינתתיים הם מלפני כ3 מיליארד שנה. המדובר בהופעת אצות ירוקות כחולות שהן תאים פרוקריוטיים (באותה תקופה עוד לא היו יצורים רב תאיים). המדענים משערים שחד תאיים אלו היו זרז להופעת החמצן באטמוספרה. רק אחר כך, לפני כמיליארד שנה, כאשר כבר היה הרבה יותר חמצן באטמוספרה, הופיעו האצות הירוקות האאוקריוטיות. שינוי זה בהרכב האטמוספרה היה חיוני להתפתחותם של החיים כפי שאנו מכירים אותם כיום.


(ויקיפדיה)

הרבה יותר מאוחר, הופיעו הצמחים היבשתיים המורכבים הראשונים (לפני כ 400 מליון שנה) ואילו צמחי הפרחים שאנו מכירים היום (הדורשים מאביקים), הופיעו רק לפני 120 מליון שנה. כיום מצויים על פני כדור הארץ מיני צמחים מורכבים רבים בעלי כושר הטמעה (פוטוסינתזה), הדורשים סביבה המכילה חמצן ותלויים במאביקים לצורך התרבותם והפצת זרעיהם; אך אם נסתכל מספיק אחורה בזמן, כולם למעשה הם התפתחות של אב קדמון יחיד שמוצאו כנראה מהאצות הירוקות (green algae).

מאת: אמיר טל
המחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות