השאלה המקורית: שלום, תמיד שאלתי את עצמי למה יתושות מסוימות עוקצות אותי ולא את חבריי. איך היתושה מזהה את הטרף שלה? כיצד היא יודעת להגיע בדיוק לווריד? מה המנגנון שאיתו היא מזהה את כלי הדם הספציפי של בן אדם ספציפי? האם היא נמשכת לסוג דם מסוים?
אם תורמים דם מסוג AB למישהו בעל סוג דם מסוג O, מערכת החיסון דוחה את הדם שנכנס. האם כשהיתושה מעבירה דם מגוף אחד לאחר יכולה לגרום גם היא לתופעה הזאת?
למיטב ידיעתי היתושות מעבירות מחלות רבות, כגון מלריה, קדחת צהובה וכו'. האם אפשר להידבק כך גם באיידס?


עדי שלום,

מדוע יתושים עוקצים דווקא אותי? השאלה הזו מטרידה בוודאי חלק ניכר מאוכלוסיית העולם. יתושות עוקצות אותנו כחלק ממחזור הרבייה שלהן – הן זקוקות לחלבונים שנמצאים בדם של בני אדם או של בעלי חיים אחרים כדי להטיל ביצים. במהלך עקיצה היתושה יכולה לשאוב כמות של דם שתשלש את משקל גופה! אך כיצד מזהה היתושה את הטרף, והאם בני אדם מסוימים באמת טעימים יותר מאחרים?

איך היתושה מזהה אותנו?
היתושות מזהות את טרפן בכמה דרכים. ראשית, יש להן תאי עצב מיוחדים שכוללים קולטן לזיהוי פחמן דו-חמצני. התאים האלה מאפשרים להן לזהות בעלי חיים על-פי האוויר שהם פולטים בתהליך הנשיפה, שעשיר בגז הזה.

בנוסף, אותו קולטן מסוגל לזהות לא רק פחמן דו-חמצני אלא גם ריח גוף. חוקרים שנטרלו את הקולטן אצל יתושות גילו שהן נמשכות פחות לחרוזי זכוכית שהושרו בתמיסה בעלת ריח של כפות רגליים אנושיות (כנראה המקבילה היתושית לריח של עוגת שוקולד חמה מהתנור...).

מחקרים רבים מראים שגם חום גוף מושך מאוד יתושות. אנשים שעורם חם מושכים יתושות יותר מאשר אנשים בעלי עור פחות חם. משערים שבגלל זה יתושות עוקצותיותר אנשים ששתו אלכוהול, מכיוון שהאלכוהול מרחיב את כלי הדם בקרבת העור וגורם לו להתחמם. נמצא שגם חומצה לקטית (חומצת חלב שמשתחררת בגוף בעקבות פעילות שרירים)  מושכת אלינו יתושים, אם כי יש מחקרים שמערערים על הטענה הזאת. בקיצור, עבור היתושה, אדם שישן בשלווה במיטתו ופולט חום, פחמן דו-חמצני וגורמים כימיים אחרים מעורו הוא מטרה שנוח מאוד להתביית עליה.

ומה בקשר לסוג הדם?
האם סוג הדם משפיע על האטרקטיביות שלנו בעיני יתושות? הדיון בשאלה הזאת נמשך מאז שנות ה-70 בלי מסקנות חד משמעיות, כיוון שחלק מהמחקרים שוללים את קיומו של כל קשר שהוא בעוד שאחרים מצאו קשר מובהק מבחינה סטטיסטית. יש גם פער גדול בשיטות המחקר, בתנאים ובמיני היתושים שנבדקו. במחקר יפני שנערך בשנת 2004, למשל, נמצא שעבור יתוש הנמר האסייאתי, שנפוץ גם בישראל, סוג הדם שמושך אותו יותר מכול הוא O, כמעט כפליים מסוג הדם A. דם מסוג B או AB נמצא באמצע ספקטרום המשיכה.


שיעור היתושות שנחתו על אנשים בעלי סוג דם שונה. מתוך Shirai et al 2004, Journal of Medical Entomology

סוג הדם שלנו מוגדר על ידי סוג הסמנים (אנטיגנים) שנושאות כדוריות הדם האדומות. בערך 80 אחוז מבני האדם מפרישים את הסמנים האלו גם בהפרשות גוף כמו רוק וזיעה. גם לגבי המאפיין זה ניטש ויכוח בין החוקרים, כאשר יש שטוענים שאנשים שמשתייכים לקבוצה שמפרישה את סמני סוג הדם מושכים יתושים יותר מאשר אנשים מהקבוצה השנייה, בעוד אחרים לא מצאו ראיות להעדפה כזאת.


סמני דם שונים בסוגי דם שונים | תרשים: ויקיפדיה

האם יתושים יכולים להעביר דם נגוע?
יתושות אמנם מסוגלות להעביר מחלות נגיפיות, חיידקיות או טפיליות, אבל לא בהעברה ישירה של דם מאדם לאדם. בזמן העקיצה היתושה מפרישה לגוף טרפה חומרים נוגדי קרישה שנמצאים ברוק שלה, כדי למנוע מהנקב שדרכו היא שואבת את הדם להיחסם, והנגיפים חודרים לגוף בתוך החומרים האלה. לאר זאת לא סביר שיכולה להיות תגובת דחייה של מערכת החיסון לסוג דם שונה מזה של הנעקץ. ולא רק זה, אלא שכמות הדם ששואבת היתושה זעירה ולא מספיקה כדי ליצור תגובה חיסונית נגדה.

יתושות גם אינן יכולות להעביר איידס, משום שנגיף ה-HIV שגורם למחלה אינו יכול להשתכפל או לשרוד זמן מספיק בגופן כדי לעבור לבלוטות הרוק שלהן­.

בומרנג – בחזרה אליך
האם יתושות מעדיפות צבעים מסוימים על פני אחרים?

יעל כורם
המחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • דנה פרידר

    מה סוג הדם הרגיש ביותר

    מה סוג הדם הרגיש ביותר לעקיצות