שאלת קיום (או אי-קיום) חיים מחוץ לכדור הארץ פירנסה את סקרנותם של סופרי מדע-בדיוני, ותעשיית הבידור תוך שהיא מניבה אלפי כותרי ספרים, סרטים ויצירות מוסיקליות בנושא, כמו למשל יצירתו של ה' ג' וולס (HG Wells) "מלחמת העולמות" (The war of the worlds).
כמו כן, ישנם מדענים רבים המקדישים מחשבה רציני לנושא הקיום והמיקום האפשרי של חיים מחוץ לכדור הארץ בתחום מדעי יחסית בלתי מפותח בשם אסטרוביולוגיה (Astrobiology) .

השאלה קשורה גם לתחום העב"מים (עצמים בלתי מזוהים, UFOs), היינו כלי תעופה חייזריים הנראים בשמי כדור הארץ, אשר מושך אנשים רבים המאמינים ועוסקים בתיאוריות קונספירציה שונות. אחת התיאוריות קונספירציה המפורסמות ביותר הינה ההתרסקות לכאורה של חללית חייזרים בשנת 1947 באיזור רוזוול (Roswell) שבמדינת ניו-מקסיקו בארה"ב ודבר קיומה וקיום החייזרים שנמצאו בה כביכול נשמרים כסוד מדינה ע"י ממשלת ארה"ב. חלקי החללית ושרידי החייזרים נשמרים, כך טוענות הקונספירציות, במתקן מסווג בשם איזור-51 (Area-51).

ספרות פופלארית רבה ופסבדו-מדעית הוקדשה לביקורים כביכול של חייזרים בכדור הארץ, כמו למשל רב המכר של אריך פון דניקן (Erich von Däniken) "מרכבות האלים" המביא עדויות כביכול למעורבות של חייזרים תבוניים בבניית מבנים ארכיאולוגים בלתי מובנים לארכיאולוגים כגון הפירמידות במצרים, פסלי הענק באי הפסחא (Easter island) ואחרים. כמו כן, קיימים דיווחים מרובים על מפגשים לכאורה בין בני אדם לחייזרים, כשבין השכיחים שבהם טענות על חטיפה והפיכה לקורבן לניסויים בידי גזע חייזרים זדוניים המכונים "האפורים" בשל צבע עורם.

איור פניו של חוצן "אפור" המבוסס על דיווחי של אנשים שלכאורה נחטפו ע"י חייזרים התמונה באדיבות אתר ויקיפדיה

הבנתנו את המושג "חיים" מוגבלת לצורות החיים המוכרות על כדור הארץ, קרי מבוססות פחמן ונושאות מידע תורשתי בצורת DNA (מלבד מספר וירוסים הנושאים מטען גנטי בצורת RNA). לא סביר שצורות חיים שכאלה נוצרו בחלל עצמו, אך על פני כוכבי לכת הדומים בתכונותיהם לכדור הארץ, מבחינת טמפרטורה המאפשרת קיום מים נוזליים, מבחינת קרינה והרכב כימי ועוד, הדבר תיאורטית ייתכן. אלא שחשוב להבדיל בין השאלה 'האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ' לשאלה 'האם יש חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ'. מובן שהסיכוי לחיים כלשהם (כל סוג, אפילו חיידקים פרימיטיביים) גדול משמעותית מאשר הסיכוי להתפתחות חיים תבוניים.

האסטרונום האמריקאי פרנק דרייק (Frank Drake) הציע בשנת 1960 נוסחא לאומדן מספר התרבויות החוצניות בגלקסיית שביל החלב, המבוססת על משתנים רבים כגון הערכה לגבי מספר השמשות הקיימות בגלקסיה ועוד. במידה ונוסחא זו נכונה, הרי שלפי הפרמטרים שבידינו כיום, גלקסיית שביל החלב עשויה לאכלס בין 2 ל-3 תרבויות תבוניות, כולל אותנו. ואולם, קיימת גם ביקורת חריפה על נוסחאתו של דרייק, למשל בספר "כדור הארץ הנדיר" (Rare earth) בו נטען כי ההערכה צריכה להיות מחמירה בהרבה היות וכדור הארץ מגלם הצטרפות חריגה של מקרים הדרושים כולם לקיום חיים, ומקרים דומים לזה הינם מעטים ביותר.

בשנות ה 50 של המאה ה-20 שאל הפיסיקאי אנריקו פרמי "אם אכן ישנם חיים תבוניים ביקום, אז היכן הם?" שאלה זו ידועה כיום כפרדוקס פרמי (שאלה זו, כהערת אגב, קיבלה מענה מפתיע בספר המדע בדיוני "הכדור שנופץ" - The Shattered Sphere מאת רוג'ר מק'ברייד אלן - Roger MacBride Allen)

פרוייקט SETI האמריקאי הינו פרוייקט שאפתני ביותר להאזנה לאותות רדיו מן החלל במטרה לאתר, במידה ויש, אותות אשר הופקו ע"י תרבות חוצנית אינטליגנטית. הפרוייקט שכולל מערכי טלסקופי רדיו (Radio telescope) עצומים החל את דרכו בשנת 1992, בתחילה במימון רשות החלל האמריקאית NASA ולאחר מכן במימון פרטי וטרם מצא עדויות לאותות המעידים על תרבות חוצנית מפותחת בחלל. הפרוייקט SETI@HOME הינו פרוייקט חישוב מבוזר קהילתי (Distributed computing), המאפשר לכל גולש באינטרנט הרוצה בכך לרתום את המחשב האישי שלו לניתוח אותות רדיו שנקלטו ע"י טלסקופי פרוייקט SETI ובכך אולי לסייע במציאת ההוכחה המדעית לקיום חיים תבוניים בחלל החיצון.

מאת: ד"ר מאיר ברק וארז ליבנה

• victoria izabel...

יש אנשים שראו חוצנים !ויש

יש אנשים שראו חוצנים !ויש כאלא שלא ראו חוצנים! ואלה שראו חוצנים מנסים לשכנע את אלה שלא ראו חוצנים וכאן הבעיה

• victoria izabel...

מציאות

כל דבר אשר קיים במחשבה קיים במציאות!!!!!!! וזה כולל גם חוצנים שקיימים גם במחשבה

• חנן סבט

לצערי כתבה שמתעלמת ממחקרים מדעיים הסותרים את הטיעונים הנ"ל

הכותבים מתעלמים ממחקרים מדעיים (רשמיים), שעסקו בנושא חקר העב"מים ושהממצאים בהם סותרים את הפרדיגמות המקובלות במיינסטרים המדעי בישראל.

לפיכך מציגה הכתבה עמדה חד-צדדית וסובייקטיבית ולא תמונה אובייקטיבית.

למידע מדעי ומהימן בנושא העב"מים, אתם מוזמנים לפנות לעמותה הישראלית לחקר עב"מים:

WWW.EURA.ORG.IL

ולקבוצת הפייסבוק שלה:

• חיים חביב

חייזרים ומדע

שלום חנן,
    נכון להיום, ואתה מודה בכך בעצמך, יש קונצנזוס רחב בנושא הקיום של חיים תבוניים בעולמות אחרים - אין לנו שום עדות חד משמעית לכך. המדע לא שולל את האפשרות הזו, הוא רק לא יכול להגיד שמצאנו חיים כאלה או עדות להם.
    הניסיונות לפרש ממצאים כאלו או אחרים כעדות לחיים תבוניים חוצניים אינם נופלים בתוך הקונצנזוס המדעי - הם עניין לחובבי קונספירציות למיניהן ולא למדע. לכן אין מקום להציג את העמדות הללו בפורום שלנו עד שלא תימצאנה עדויות בלתי מופרכות שכאלה.

• אורנית

ואתמול קראתי בישראל היום שיש חייזרים באנטארטיקה

איזה פרופ' הצהיר שיש

• אווטאר הסרט

התודעה של אווטאר גם הופעלה בשלט רחוק

מי ששואל על חוצנים, שיבין שאת המציאות שלנו
    אנחנו תופסים ומבינים בערבון מוגבל...
    הטבע דומם...והכל מופיע לפי קליטת החושים שלנו
    את המציאות...
    מאיר וארז: אכן כך ? it's just an illusion גלית.

• ארז

שלום גלית

היי גלית,

אני נוטה להסכים עם הטענה שלך שתפישת המציאות שלנו מוגבלת ביותר, הן עפ"י החושים שלנו והן עפ"י נסיון חיינו. לדעתי, מה שלא חווינו לא נדע לזהות, גם אם חושינו יוכלו תיאורטית לחוש, כי לא לרב נהיה קשובים לקלט שיתקבל.
    אלא שלא הבנתי מה לניתוח זה של תפישתנו את המציאות ולקיומם של חוצנים תבוניים. התרצי להסביר?

• לארז

תודה, ואם אתה לא ישן עדיין: אז כוונתי שאם הכל קשור ונקבע עפ"י הבנת התודעה שלנו שהיא בעצם מוגבלת ל-5 חושים שקולטים
    מציאות שאולי לא אמיתית, כי אם הטבע דומם ואין קולות כי הצלילים הם תרגום של המח לגלי הקול
    וזו דוגמא אחת , אז אם יש משהו אחר שהוא מעבר
    לגבול יכולת התודעה שלנו, איך נהיה מסוגלים
    לדעת שהוא קיים ולהבין אותו, זה כמו המימדים הנוספים שאין ביכולתינו לקלוט בפועל מה הם
    אלא רק כמושג תיאורטי.

• המשך לתשובה

אם תיאורטית יש חוצנים תבוניים כמו שאתה מגדיר
    אותם, אז תוכל להבין ולקלוט אותם רק אם גם הם
    בתחום המציאות שלך באותה רמה או פחות ממך,
    כמו שרואים בטבע אצל בע"ח יש תבוניים יותר ויש פחות ובני האדם מעל כולם. נמלה לא מסוגלת
    לקלוט מה אתה באמת ואתה כן יודע מה היא...
    מקווה שהסברתי את עצמי. לילה טוב.

• ארז

שאלות מצויינות גלית

גלית,
    אלו שאלות מצויינות שחוצות לדעתי בממלכות המדע והפילוסופיה גם יחד. האם בכדי להבין "תמונה" עלינו להיות מעליה או מחוץ לה?
    אני חושב שבכדי להבין דבר מה יש צורך ביכולת היסק (שאני מקווה שיש לנו, בני האדם) וכן שנהיה בערך באותה רמת רזולוציה. כלומר קל לנו מאד להבין דברים בגדלים "ארציים" כמו תפוח או הר, וקשה לנו הרבה יותר לתפוס חור שחור או אלקטרון (גם היום, אלקטרון הוא ישות מסתורית ביותר. יש לנו את המתמטיקה להסבירו אבל לא את האינטואיציה). מאותה סיבה קשה לנו לתפוש את מה שתורת היחסות מספרת שקורה במהירויות הקרובות למהירות האור, בהן לא התנסינו מעול, ולכן אין לנו אינטואיציות בעלות ערך עבורן.

עצם המושגים "חיים" ו"תבונה" הם חמקמקים ולא מוגדרים היטב על ידינו ומבוססים על מה שאנו מכירים לגבי עצמנו. אילו היו דוגמאות נוספות לחיות או תבונה היינו יכולים לנסות למצוא מכנים משותפים, אבל במצב הנוכחי, החיפוש אחר חיים תבוניים בחלל משול לחיפוש דבר מה שלא בטוח שהוא קיים, כשלא ברור מה בדיוק מחפשים, מתוך תקווה שכשנפגוש בזה, נדע לזהות את זה..

את מופתעת מהמחקר וההגות המדעית הרצינית שמוקדשת לנושא, אלא שזה בעצם לא מפתיע אם זוכרים שקיום חיים תבוניים בחלל הינה באמת שאלה נורא חשובה מסקרנת, ושמדענים הם אנשים סקרנים מטיבם שחוקרים מכח סקרנותם, גם בהעדר ישום ישיר לתגליותיהם.

האם ישנם חיים סביבנו במימדים מקופלים הנעלמים מעיננו? חיים מבוססים גז? חיים המפוזרים על פני חלקיקים המופרדים פיסית זה מזה ושזורים זה בזה ב"שזירה קוואנטית"? או שאר אופציות מסקרנות כמו זו שהוצגה בספר "כוכב המלקות" של פרנק הרברט? מי יודע..? אולי אין. אולי יש ונדע. ואולי יש ולעולם לא נדע.

את שואלת מה דעתי והאם אני משתכנע. אין לי ממה להשתכנע עדיין. יש רק ספקולציות. למדען מותר ואפילו רצוי לומר "לא יודע" כשהוא לא יודע. זה עדיף בהרבה מלומר הבלים בנימה החלטית, את לא חושבת?

• לארז

רק "חייזר" כמטאפורה

ההסברים שלך מאוד מעניינים במאמר שלך,
    אבל התשובה שלי לא רלוונטית כל כך, כי זו תשובה
    תיאורטית וגם כי הסיכויים למצוא איזה חייזר אפסיים,
    אפשר למצוא רק בשיר "englishman "
    של sting
    גלית.

• לא רק מדע בדיונ...

לארז

לארז: הקישורים שהוספתם מאוד מרתקים אבל מה דעתכם האישית? זה גם חשוב לנו לדעת, אותך ואת מאיר זה משכנע...?
    ואם כן יש יצורים תבוניים או משהו כזה והם מיליוני
    שנות אור מאיתנו ,אז לעולם לא נגיע אליהם
    וגם לא נדע. לא ידעתי שיש פעילות מדעית ומחקרית כל רבה לגילוי חייזרים זה די מפתיע ומרשים. גלית.

אני חושב שהעולם חלוק לשני מחנות בנושא.

יש קבוצה שמאמינה שיש חיים מחוץ לכדור הארץ.
    ויש קבוצה שלא.

שימי לב שאני לא מתייחס לחיים תבוניים דווקא.
    גם אם ניצא חיידק חוץ ארצי אחד זה יוכיח (בגלל גודלו של הייקום) שהייקום שורץ חיים.
    בנוסף יש כאלו שיטענו שלא בטוח שיש חיים תבוניים אפילו על כדור הארץ.

השאלה הבאה האם נמצא את אותם חיים והתשובה היא שקשה לדעת.
    הייקום הוא רחב וכפי שארז ציין הסיכויים קטנים.
    אבל המדע מתקדם יותר ויותר. מי יודע.

הייתה על זה תכנית אתמול בערוץ ההיסטוריה

"חייזרים מן העבר" ואני מבינה מהתשובה שלך שכל עוד לא הוכיחו באמצעות יצור אחד חי שאתה מכנה אותו "חוץ ארצי" (אפילו חיידק) אז אין בעצם הוכחה אבל אתה לא פוסל מציאת יצור כזה בעתיד בגלל התקדמות המדע. תודה. אתמול התלבטתי אם להאמין ל"תיאוריית האסטרונאוט הקדום" היום נתת לי תשובה.

למה התכוונת

כשכתבת את זה: "בנוסף יש כאלו שיטענו שלא בטוח שיש חיים תבוניים אפילו על כדור הארץ" איזה תיאוריה זאת?

• שלומי

מה את חושבת

האם לדעתך יש חיים תבוניים על פני כדור הארץ?

תכתוב לי מה ההגדרה שלך לחיים תבוניים

כדי שאני אוכל לענות לך. ותודה על התגובה אבל מי אתה?

• שלומי

בדיוק

1. על מנת לבדוק האם בכוכב מסויים יש חיים תבוניים צריך להגדיר מה זה "נבון". שאלה פילוסופית עמוקה וכבדת משקל ובוודאי חסרת תשובה מדוייקת. או בקיצור - מאיר התבדח.

2. אני שלומי (לא חוכמה, רשום ליד הכתר) וגם אני כותב במדור.

היי שלומי ותודה

"בנוסף יש כאלו שיטענו שלא בטוח שיש חיים תבוניים אפילו על כדור הארץ."
    הבנתי את הבדיחה קודם. וגם עכשיו אני מחייכת כשאני קוראת. אבל מאחר ולא הייתי בטוחה שאני מבינה במדויק את המונח "חיים תבוניים" וגם הוא כתב "יש כאלו שיטענו" אז חשבתי שאולי נכתבה תיאוריה כזאת ולכן שאלתי מהי.

אני קוראת כאן בעיקר על אבולוציה וראיתי שכתבת על חקיינות בטבע ואני אקרא על זה תודה :)

• לגבי תשובתך...

לארז

wow איזו תשובה מדהימה ! ת ו ד ה ! גלית.