מהו מקור החיים על פני כדור הארץ? דניאל

21 במרץ, 2010
5 min

אתחיל בהערה - מעצם היות האתר אתר מדעי לא אתייחס כאן לתיאוריות בריאה מכל סוג שהו אלא רק לפן המדעי של מחקר מקור החיים.

המחקר אודות מקור החיים או בשמו הלועזי abiogenesis מתייחס לשאלה כיצד נוצרו חיים על פני כדור הארץ. התשובה לכך לא ברורה ויש מספר תיאוריות מתחרות, אציג  מספר תיאוריות עיקריות (אם כי יש עוד רבות):

(1). המרק הקדמוני (Primordial soup theory)- התיאוריה גורסת שעל פני כדור הארץ הצעיר הייתה קיימת תמיסת מולקולות של חומרים אורגאניים כמו מתאן, אמוניה, אדי מים, מימן ועוד. ברקים עזים שהיו תדירים מאוד על פני כוכב הלכת הצעיר גרמו לתגובות בין המולקולות ויצרו חומצות אמינו המהוות חלק מאבני הבסיס של כל היצורים החיים על פני כדור הארץ.
ב1953 שני כימאים (סטנלי מילר והרולד יוראי, Stanley L. Miller and Harold C. Urey ) "בישלו" תמיסה הדומה במרכיבה למרק הקדמוני המשוער והעבירו בה ניצוץ חשמלי שדימה את הברקים. תוך מספר שבועות (זמן אפסי במונחי התפתחות החיים) נוצרו מספר סוגים של חומצות אמינו.

הניסוי של סטנלי מילר והרולד יוראי, התמונה לקוחה מויקיפדיה.

החוקרים אמנם לא "יצרו" חיים אך הם הראו כי ניתן ליצור מולקולות ביולוגיות מורכבות ממרכיבים מאוד בסיסיים בצורה טבעית ויחסית בקלות ובטווח זמן קצר.
מקור המולקולות האורגאניות (מתאן, אמוניה ועוד) לא ברור, יתכן שהיה קיים על פני כדור הארץ הצעיר או שהגיעו מהכמות האדירה של גופים מהחלל שפגעו בכדור הארץ בתחילת דרכו.

(2). ארובות בתחתית הים (Deep see vent theory)- התיאוריה טוענת כי החיים נוצרו כאשר תמיסות עשירות במולקולות אורגאניות, מינרלים וגופרית בקעו מקרום כדור הארץ מארובות תת-מימיות על קרקעית הים (Black smokers). תמיסות אלו חוממו מכוחות הגאות והשפל  או ממקור רדיואקטיבי או לחילופין מהתגובות הכימיות של חלק מהמולקולות עם הסביבה. החום, הרדיואקטיביות או התגובות הכימיות סיפקו לחוד או בשילוב את האנרגיה לתגובות כימיות אחרות שיצרו מולקולות מורכבות כמו חומצות אמינו ועוד.

ארובות תת-מימיות על קרקעית הים, התמונה לקוחה מויקיפדיה.

(3). מקור חיצוני ("Primitive" extraterrestrial life)- חלק מהחוקרים מאמינים כי המולקולות האורגאניות הגיעו לכדור הארץ משביטים ומגופים אחרים שפגעו בכדור הארץ הצעיר. תיאוריה זו אולי פותרת את השאלה של מקור החיים על פני כדור הארץ אך מותירה על כנה את השאלה מהיכן הגיעו אותן מולקולות אורגאניות לגופים הפוגעים.

אילוסטרציה של פגיעת שביט בכדור הארץ, התמונה לקוחה מויקיפדיה.