השאלה המלאה: ממה נובעים ההבדלים הקיצוניים במראה החיצוני בין יהודים מתפוצות שונות.

שלומית שלום,

תודה על שאלתך.

שאלת שאלה שמסקרנת אנשים רבים בכל רחבי העולם, יהודים ובני דתות אחרות.

ראשית עלינו להיזכר מיהם בעצם היהודים: קבוצה אתנית ודתית שמקורה בעמים השמיים. על פי המקרא והמסורת היהודית, העם היהודי נוצר לפני כ-4,000 שנה מצאצאיהם של אברהם ושרה ושל בנם יצחק. הוא נקרא על שם ממלכת יהודה שהתקיימה בחלקים מארץ ישראל (אחרי חורבן ממלכת ישראל והגליית תושביה לאשור בשנת 722 לפנה"ס). לכך טרם נמצאו ממצאים ארכיאולוגים תומכים.

שבויי מלחמה מממלכת ישראל על קיר במקדש אמון-רע שבכרנך, מצרים | התמונה  לקוחה מוויקיפדיה; נוצרה בידי GFDL Dxrd

בשאלתך מסתתרת ההנחה שלכל הקהילות היהודיות השונות המפוזרות בתפוצות, לפעמים במרחק של אלפי קילומטרים זו מזו, יש מקור גנטי משותף שנשמר בהצלחה במשך אלפי שנים מאז תקופת האבות המקראית. במילים אחרות, את שואלת איך ייתכן שלקבוצה אתנית סגורה לכאורה ובעלת מקור גנטי משותף אין מראה חיצוני דומה?

תחילה אנסה להשיב על שאלתך מנקודת מבט סוציולוגית ואנתרופולוגית.

לא מעט אירועים לאורך ההיסטוריה של העם היהודי עם השפעות דמוגרפיות מרחיקות לכת פגעו בהמשכיות הגנטית בין הדורות, ביניהם גלות אשור של ממלכת ישראל במאה השמינית לפני הספירה, גלות בבל בתחילת המאה השישית לפני הספירה וגלות רומי במאה הראשונה לספירה הנוצרית. בתקופות מאוחרות הרבה יותר היו גירוש יהודי ספרד ב-1492, שואת יהדות אירופה בשנים 1945-1939, ושלל אירועים ואסונות קטנים יותר.

מובן גם שלכל אורך השנים בגלות חיו הקהילות היהודיות בתפוצות בתוך האוכלוסייה המקומית, שלא פעם הייתה שונה במידה ניכרת מבחינה גנטית מאותם "יהודים מקוריים". אין לשלול שהיו נישואי תערובת לאורך השנים מסיבות שונות ורבות, מעשי אונס שהסתיימו בהריונות, וכן גיור של פרטים או קבוצות בקרב האוכלוסייה הנוכרית והטמעתם בקהילה היהודית.

כעת אנסה להשיב על שאלתך בהסתכלות מדעית המבוססת על מחקרים גנטיים.

בשנות ה-60 של המאה הקודמת החלו להתבצע מחקרים גנטיים בקרב יהודים, בזרם שהלך וגבר ככל שהתפתחה הביולוגיה המולקולרית. הנחת היסוד של המחקרים הללו היתה שהיהודים הם קבוצה עם חותם גנטי משותף. עד כה לא נמצא להנחה הזאת אישוש מדעי.

בשלהי שנות ה-90 של המאה העשרים החלו להתפרסם מחקרים בגנטיקה אבולוציונית אנושית שבחנו את הדמיון התורשתי בין יהודים מתפוצות שונות. כדי לעשות זאת בדקו החוקרים מקטעים על כרומוזום הY   (עובר מאב לבנו ולכן מעיד על השושלת האבהית של הנבדק) או את הגנום המיטוכונדרי (שעובר מאם לצאצאיה ולכן מעיד על השושלת האמהית של הנבדק/ת).

לא אסקור כאן את כל המחקרים, אך אזכיר קבוצת מחקרים (מבלי לדון בממצאים) שחיפשה סממנים תורשיים משותפים לכוהנים יהודיים בימינו הבאים מתפוצות שונות. כהן הוא מי שאביו כהן, לכן מדובר בקבוצה ייחודית למחקר על שושלות זכריות עם אב קדמון משותף. קבוצה אחרת של מחקרים בדקה סברה שלפיה מוצאה של יהדות אשכנז בממלכת הכוזרים שתושביה עברו גיור המוני יחד עם מלכם בולאן.

בעקבות המחקרים בגנטיקה אבולוציונית אנושית מתפרסמות חדשות לבקרים תיאוריות חדשות על מוצאו של העם היהודי, ובפרט על המקור של יהדות אשכנז – שהם בימינו 70 אחוז מהאוכלוסייה היהודית – וכן על הקשר והקִרבה הגנטית בין הקהילות היהודיות השונות. המחקרים הללו זוכים כמובן לחשיפה גדולה ולהתעניינות כלל עולמית ומעוררים ויכוחים ומחלוקות עקב רגישות הנושא.

ככלל, המחקרים האלו תומכים בתפיסה המסורתית שלפיה קהילות היהודים בעולם מקורן באוכלוסיות ישראליות קדומות שהוגלו. הממצאים גם סותרים את התיאוריות שלפיהן מקורה של יהדות אשכנז הם גויים שקיבלו על עצמם את מצוות היהדות בתהליך גיור המוני. כמו כן עולה מהם שמקורו של העם היהודי על כל תפוצותיו הוא ככל הנראה באוכלוסייה שחייתה לפני כמה אלפי שנים באזור הלבנט – המזרח התיכון, ובפרט החלק המערבי של אזור הסהר הפורה.

בנוסף, הממצאים הגנטיים מעידים שהקהילות היהודיות, או לפחות הגברים שנבדקו מתוכן, אכן קשורות זו לזו בקשר גנטי, אך מדובר בקשר רחוק. דווקא הקשר הגנטי הרחוק שנמצא עשוי להסביר את השוני החזותי בין יהודים מקהילות שונות.

הן הגישה הסוציולוגית ואנתרופולוגית והן מחקרים בגנטיקה אבולוציונית חוברים לסברה שיהודי התפוצות השונות הם קבוצה ששמרה לאורך אלפי השנים על מסורת דומה אך התקשתה לשמור על המשכיות גנטית חזקה, עקב השפעות דמוגרפיות חיצוניות משמעותיות כפי שהוזכר. מכאן נובע השוני בחזותם של יהודים מתפוצות שונות.

בומרנג – בחזרה אליך

נוטים ליחס ליהודים הצטיינות אינטלקטואלית יוצאת דופן המכונה "הגניוס היהודי". נכון לשנת 2013 זכו יהודים וצאצאיהם ב-193 פרסי נובל מתוך 850 פרסי נובל שחולקו בסך הכל, היקף גבוה לאין שיעור מאחוז היהודים באוכלוסייה העולמית, העומד על כרבע אחוז בלבד. האם תוכלי לחשוב על הסבר לתופעה?

עופר רוטלוי

• שמוליק

ה 'גניוס היהודי' הסבר מקובל (אם כי לא נעים לחלק מהקוראים)

מקור השוני של ה IQ הגבוה של חלק מהקהילות היהודיות נחקר בהרחבה בארה"ב, (כקוריוז וחריגות גנטית) בין יהודי אשכנז בארה"ב הIQ הממוצע הוא כ118 כמעט 20% מעל הממוצע של כלל האוכלוסיה. ההסברים נובעים מהאנטישמיות הקיצונית באירופה כאשר בתחילת הרנסנס מתאגדות הגילדות של בעלי המקצועות למינהו והם אוסרים על היהודים להיות חברים בגילדות ולמעשה מונעים מיהודי אירופה להתפרנס כבעלי מקצוע (נגרים, פחחים, מסגרים, בנאים וכ'). חוסר היכולת להתפרנס גרם לתמותה המונית ביהדות אירופה, השורדים היו אלו שיכלו לעסוק בבנקאות, לנהל עסקים קטנים וכ'. בל נשכח כי הנייר היה יקר ונדיר, את כל חישובי הריבית היו צריכים 'לעשות בראש' ולזכור הכל באותו המקום.. רק הטרגדיה הזו דחפה את הIQ של יהדות אשכנז ב 20-30 אחוז למעלה. בתקופה מאוחרת יותר - המאה ה 16 והלאה, נולד איזה מנהג שעשירי הקהילה שידכו לבנותייהם את העילויים מתלמידי הישיבות ותמכו בהם ובמשפחותיהם. המנהג הזה הקנה ייתרון הישרדותי עצום לילדי אותם עילויים והמשיך את הנטיה הזו של עליית החכמה היחסית אצל יהדות אשכנז.(אינני יודע האם התהליך הזה או דומה לו התרחש בקהילות אחרות). זה לא מקרה שהיהודים שהם כ 0,2% מאוכלוסיית העולם זכו לכ 20% מפרסי הנובל - פי 100 ממה שהיינו צריכים לקבל ביחס לגודל האוכלוסיה. כמובן שהייתרון הזה הולך ונעלם בעיקר בעקבות ירידת הלחץ האבולוציוני (יהודי יכול להיות שוטר או מסגר - ולא צריך לשאת 150 IQ כדי לנהל בנק קטן בראשו..) וכן נישואי תערובת משנים ומקטינים את הפער בין היהודים לאוכלוסיות לא יהודיות..

• מיה

הגנום היהודי - הוא למעשה תוצר תרבותי של קהילה דחוייה

היהודים שחיו כמיעוט "דחוי", נאלצו להוכיח את יכולתם המצויינת, על-מנת לדחות את הטענות של העמים בקרבם חיו לגבי "נחיתותם". כך לדוגמא: "עם סגולה" הוא מיתוג עצמי שפעל, בין היתר, על-מנת לעודד את היהודים שעל-אף היותם בתחתית הסולם החברתי, הם למעשה בעיני האל "עם סגולה" ועל-כן עליהם לנהוג כך ולהוכיח זאת - דבר שגרם להישגים יוצאי-דופן (נבואה שמגשימה את עצמה).
    לאורך השנים הדבר הפך לחלק אינטגרלי מהתרבות היהודית שדחפה את חבריה להוכיח "עליונות" בכל התחומים כעם סגולה (והיווה אלמנט נוסף, חברתי, של "הפרדה" מהגויים).
    שורה תחתונה: ההשגים של העם היהודי הם תולדה של "תרבות" ולא של גנים.
    קב' ביקורת אפשרית: קיימת טענה כי שליש מתושבי ספרד הם אנוסים לשעבר. כך שהם לכאורה חולקים את אותם גנים יהודים. בפועל אנחנו לא רואים הישגים יוצאי דופן בקרב העם הספרדי.

• שמוליק

לא נכון - גם הצוענים והבאסקים הן קהילות 'דחויות' ואיפה הנובלים ?

באירופה היו קהילות דחויות רבות - והתופעה הזו לא התרחשה אצלם - יש שוני גנטי מובהק בין יהודים ללא יהודים שמתבטא ברמת ה IQ החריגה של יהודי אשכנז -

• דור

היהודים שהתערבבו עם האוכלוסיה המקומית פשוט לא שרדו כיהודים

וזה בגלל שהיהודים הקפידו כחלק מהחוקים הפנימיים שלהם להינשא ליהודים בלבד. לכן סביר שתמצאו בקהילות לא יהודים מסויימות גנים יהודיים . אך היהודים שמרו על הקירבה הגנטית למרות ההבדלים שנוצרו במראה,בגלל שזהו חוק ברזל של האוכלוסיה שבא על חשבון השפעות דמוגרפיות

אריק

גם אני תהיתי בשאלה הזו, אבל אז נזכרתי שיש לי אח עם מראה נורדי לחלוטין, ויש לו (ולי) בני דודים משותפים, כהים מאוד עם מראה הודי לחלוטין, וזאת למרות שלבני הדודים ולאחי ולי, סבא וסבתא משותפים. כלומר 50% מהגנים. אנחנו הולכים ביחד ברחוב, ואף אחד לא יכול לנחש.. וכל זה בגלל שאמא שלהם הגיעה מדרום הודו..

• הסבר

...

הסבר לתופעה היא האמא האשכנזיה שדוחפת ארת בניה להצלחה ומובילה אותם להצלחה. זו תופעה מאוד מאוחרת. יהודים תמיד היו מאחורה בכל התחומים לפני כן.

מצד שני סכ"ה, גברים יהודים הם הזיפט של העולם. סוחרי נשים, תוקפי נשים ותרמו ביותר לקיבוע השובניזם והמיזוגניה.

• איש