השאלה המלאה: ממה נובעים ההבדלים הקיצוניים במראה החיצוני בין יהודים מתפוצות שונות.
שלומית שלום,
תודה על שאלתך.
שאלת שאלה שמסקרנת אנשים רבים בכל רחבי העולם, יהודים ובני דתות אחרות.
ראשית עלינו להיזכר מיהם בעצם היהודים: קבוצה אתנית ודתית שמקורה בעמים השמיים. על פי המקרא והמסורת היהודית, העם היהודי נוצר לפני כ-4,000 שנה מצאצאיהם של אברהם ושרה ושל בנם יצחק. הוא נקרא על שם ממלכת יהודה שהתקיימה בחלקים מארץ ישראל (אחרי חורבן ממלכת ישראל והגליית תושביה לאשור בשנת 722 לפנה"ס). לכך טרם נמצאו ממצאים ארכיאולוגים תומכים.
שבויי מלחמה מממלכת ישראל על קיר במקדש אמון-רע שבכרנך, מצרים | התמונה לקוחה מוויקיפדיה; נוצרה בידי GFDL Dxrd
בשאלתך מסתתרת ההנחה שלכל הקהילות היהודיות השונות המפוזרות בתפוצות, לפעמים במרחק של אלפי קילומטרים זו מזו, יש מקור גנטי משותף שנשמר בהצלחה במשך אלפי שנים מאז תקופת האבות המקראית. במילים אחרות, את שואלת איך ייתכן שלקבוצה אתנית סגורה לכאורה ובעלת מקור גנטי משותף אין מראה חיצוני דומה?
תחילה אנסה להשיב על שאלתך מנקודת מבט סוציולוגית ואנתרופולוגית.
לא מעט אירועים לאורך ההיסטוריה של העם היהודי עם השפעות דמוגרפיות מרחיקות לכת פגעו בהמשכיות הגנטית בין הדורות, ביניהם גלות אשור של ממלכת ישראל במאה השמינית לפני הספירה, גלות בבל בתחילת המאה השישית לפני הספירה וגלות רומי במאה הראשונה לספירה הנוצרית. בתקופות מאוחרות הרבה יותר היו גירוש יהודי ספרד ב-1492, שואת יהדות אירופה בשנים 1945-1939, ושלל אירועים ואסונות קטנים יותר.
מובן גם שלכל אורך השנים בגלות חיו הקהילות היהודיות בתפוצות בתוך האוכלוסייה המקומית, שלא פעם הייתה שונה במידה ניכרת מבחינה גנטית מאותם "יהודים מקוריים". אין לשלול שהיו נישואי תערובת לאורך השנים מסיבות שונות ורבות, מעשי אונס שהסתיימו בהריונות, וכן גיור של פרטים או קבוצות בקרב האוכלוסייה הנוכרית והטמעתם בקהילה היהודית.
כעת אנסה להשיב על שאלתך בהסתכלות מדעית המבוססת על מחקרים גנטיים.
בשנות ה-60 של המאה הקודמת החלו להתבצע מחקרים גנטיים בקרב יהודים, בזרם שהלך וגבר ככל שהתפתחה הביולוגיה המולקולרית. הנחת היסוד של המחקרים הללו היתה שהיהודים הם קבוצה עם חותם גנטי משותף. עד כה לא נמצא להנחה הזאת אישוש מדעי.
בשלהי שנות ה-90 של המאה העשרים החלו להתפרסם מחקרים בגנטיקה אבולוציונית אנושית שבחנו את הדמיון התורשתי בין יהודים מתפוצות שונות. כדי לעשות זאת בדקו החוקרים מקטעים על כרומוזום הY (עובר מאב לבנו ולכן מעיד על השושלת האבהית של הנבדק) או את הגנום המיטוכונדרי (שעובר מאם לצאצאיה ולכן מעיד על השושלת האמהית של הנבדק/ת).
לא אסקור כאן את כל המחקרים, אך אזכיר קבוצת מחקרים (מבלי לדון בממצאים) שחיפשה סממנים תורשיים משותפים לכוהנים יהודיים בימינו הבאים מתפוצות שונות. כהן הוא מי שאביו כהן, לכן מדובר בקבוצה ייחודית למחקר על שושלות זכריות עם אב קדמון משותף. קבוצה אחרת של מחקרים בדקה סברה שלפיה מוצאה של יהדות אשכנז בממלכת הכוזרים שתושביה עברו גיור המוני יחד עם מלכם בולאן.
בעקבות המחקרים בגנטיקה אבולוציונית אנושית מתפרסמות חדשות לבקרים תיאוריות חדשות על מוצאו של העם היהודי, ובפרט על המקור של יהדות אשכנז – שהם בימינו 70 אחוז מהאוכלוסייה היהודית – וכן על הקשר והקִרבה הגנטית בין הקהילות היהודיות השונות. המחקרים הללו זוכים כמובן לחשיפה גדולה ולהתעניינות כלל עולמית ומעוררים ויכוחים ומחלוקות עקב רגישות הנושא.
ככלל, המחקרים האלו תומכים בתפיסה המסורתית שלפיה קהילות היהודים בעולם מקורן באוכלוסיות ישראליות קדומות שהוגלו. הממצאים גם סותרים את התיאוריות שלפיהן מקורה של יהדות אשכנז הם גויים שקיבלו על עצמם את מצוות היהדות בתהליך גיור המוני. כמו כן עולה מהם שמקורו של העם היהודי על כל תפוצותיו הוא ככל הנראה באוכלוסייה שחייתה לפני כמה אלפי שנים באזור הלבנט – המזרח התיכון, ובפרט החלק המערבי של אזור הסהר הפורה.
בנוסף, הממצאים הגנטיים מעידים שהקהילות היהודיות, או לפחות הגברים שנבדקו מתוכן, אכן קשורות זו לזו בקשר גנטי, אך מדובר בקשר רחוק. דווקא הקשר הגנטי הרחוק שנמצא עשוי להסביר את השוני החזותי בין יהודים מקהילות שונות.
הן הגישה הסוציולוגית ואנתרופולוגית והן מחקרים בגנטיקה אבולוציונית חוברים לסברה שיהודי התפוצות השונות הם קבוצה ששמרה לאורך אלפי השנים על מסורת דומה אך התקשתה לשמור על המשכיות גנטית חזקה, עקב השפעות דמוגרפיות חיצוניות משמעותיות כפי שהוזכר. מכאן נובע השוני בחזותם של יהודים מתפוצות שונות.
בומרנג – בחזרה אליך
נוטים ליחס ליהודים הצטיינות אינטלקטואלית יוצאת דופן המכונה "הגניוס היהודי". נכון לשנת 2013 זכו יהודים וצאצאיהם ב-193 פרסי נובל מתוך 850 פרסי נובל שחולקו בסך הכל, היקף גבוה לאין שיעור מאחוז היהודים באוכלוסייה העולמית, העומד על כרבע אחוז בלבד. האם תוכלי לחשוב על הסבר לתופעה?
עופר רוטלוי
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע
הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.