לא לכל כוכבי הלכת במערכת השמש יש שם עברי. הסיבה היא שבזמן העתיק, כאשר השפה העברית הייתה מדוברת (תקופת התנ"ך), לא היו קיימים אמצעים אופטיים ולכן כוכבי הלכת הרחוקים ביותר- אורנוס, נפטון ופלוטו (המוגדר כיום כפלנטואיד או כוכב לכת זעיר) לא היו מוכרים ומכאן שגם לא נתנו להם שמות. ששת כוכבי הלכת להם יש שמות עבריים הם:

מרקורי- כוכב חמה: זהו כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש ולכן "משויך" לה (חמה הוא שם נרדף לשמש). בלועזית כוכב הלכת קרוי על שם האל הרומאי מרקורי שזוהה בהמשך עם שליח האלים הרמס. מכיוון שהשמש זוהתה עם האל הראשי אפולו (או הליוס היווני) בנו של זאוס, המיקום של שליח האלים בסמוך אליו היה הגיוני.

ונוס- נגה: זהו כוכב הלכת השני במרחקו מהשמש והוא מצוי בין כדור-הארץ וכוכב חמה. ונוס הוא גרם השמים השלישי בזוהרו בשמי כדור-הארץ, אחרי השמש והירח ומתקופה קדומה מאוד הזוהר והברק שלו שויכו לאלים נשיים (כמו למשל עישתר הבבלית שהיוותה את המקור למילה כוכב באנגלית- star). בהמשך היא זוהתה עם אפרודיטה היוונית ומקבילתה הרומאית- ונוס,אלת האהבה. בעברית השם שלה מתקשר לזוהר הרב שלה- כאמור, זהו גרם השמיים המבריק ביותר בשמי הלילה אחרי הירח.

מארס- מאדים: זהו כוכב הלכת הרביעי במרחקו מהשמש והבא בתור אחרי כדור הארץ. בשמי הלילה הוא מוכר בצבעו האדמדם וזאת בגלל ריבוי תחמוצת הברזל בקרקע כוכב הלכת. במיתולוגיה הוא נקרא על שם אל המלחמה ארס (היווני) ואח"כ מארס (הרומאי) כי צבעו של כוכב הלכת הזכיר לקדמונים דם שהיה נשפך בזמן קרבות. בעברית שמו פשוט מתאר את העובדה שצבעו אדמדם.

יופיטר- צדק: זהו כוכב הלכת החמישי במרחקו מהשמש והראשון שהנו ענק גזי. הוא קרוי על שם האל הרומאי יופיטר שהיה ראש האלים (המקביל לזאוס היווני) והיה מומנה בין השאר על החוק והסדר. מכאן גם נגזר שמו העברי "צדק".

סאטורן- שבתאי: זהו כוכב הלכת השישי במרחקו מהשמש והשני שהוא ענק גזי. הוא מזוהה עם אל הקציר והתבואה הרומאי- סטורן. מכיוון שיחד עם השמש והירח (פחות כדור הארץ שנחשב למרכז היקום) זהו גרם השמיים השביעי, הוא גם העניק את שמו ליום שבת - היום השביעי (Saturday). השם העברי כנראה נגזר במהופך- האל סאטורן נתן את שמו הלועזי של יום המנוחה, יום שבת. והשם העברי של יום המנוחה (שבת) הורחב חזרה לשמו העברי של כוכב הלכת שבתאי. ייתכן ויש גם קשר לכך שהוא כוכב הלכת הרחוק ביותר שהיה מוכר בזמן הקדום; בגלל מרחקו זמן ההקפה שלו היה הארוך ביותר והוא נראה כאילו הוא שובת ולא זז. כפי שציינתי, מעבר לגרמי שמים אלו כבר לא היה ידע לקדמונים ולכן אין לנו שמות עבריים.

אורנוס- כוכב הלכת השביעי במרחקו מהשמש, התגלה ע"י טלסקופ ב 1781. אורנוס מזוהה עם השמיים ונחשב לדמות הקדומה ביותר במיתולוגיה שיחד עם גאיה (כדור הארץ) ייצרו את הטיטאנים והקיקלופים שקדמו לאלים האולימפיים.

נפטון- כוכב הלכת השמיני במרחקו מהשמש, התגלה ע"י טלסקופ ב 1612 ע"י גלילאו שטעה וחשב אותו לכוכב שבת (שמש). רק לאחר חישובים ותצפיות הוא זוהה ככוכב לכת של מערכת השמש בשנת 1846. הוא מזוהה עם האל הרומאי נפטון- אל הים (מקבילו של פוסידון היווני) וזאת בגלל צבעו הכחול.

פלוטו- כוכב הלכת התשיעי במרחקו מהשמש, התגלה ע"י טלסקופ רק ב 1930. לאחרונה הוא איבד את מעמדו ככוכב לכת והוגדר כפלנטואיד או כוכב לכת זעיר (לתשובה קודמת בנושא: לחץ כאן). מכיוון שבזמנו הוא היה כוכב הלכת האחרון וסוגר הרשימה של מערכת השמש וכן בגלל שהוא הכי רחוק מחום השמש, הוא נקרא על שם אל השאול הקר והקפוא- פלוטו (מקבילו הרומאי של האדס היווני). שנת 2009 הוכרזה כשנת האסטרונומיה הבינלאומית ובמסגרתה הוחלט לקרוא בשם עברי לאורנוס ונפטון.

התמונה נלקחה מויקיפדיה

הדברים ממש לא ברורים.

שטות, עוד שטות

למה, אגיד לכם למה, כי היהודים חייבים להיות שונים, וחושבים תמיד שהם יודעים יותר טוב (הגזע הנבחר, כן?). ואל תתנו (שוב) לעוד יהודי לבלבל אתכם (שוב), כי הכותב מהמחלקה לביולוגיה מבנית ולא בלשן שפות. להערכתי, הפרטית בלבד, כי מישהו שם לא אהב את שמות האלים הרומים.

עוד הפלצה מבית מדרשם של הפרובנציאלים

היה הרבה יותר נוח לקרא לכוכבי החכת בשמם האמיתי כמו כל שאר העולם.
    הפרובנציאלים חושבים עצמם לחכמים גדולים אך הם סתם עלובים.

בדיוק

פלוטו

האם יש לו שם בעברית?

• נעה כהן

אפולו

..."כיוון שהשמש זוהתה עם האל הראשי אפולו (או הליוס היווני)..." (על מרקורי).
    דבר ראשון, אפולו לא האל הראשי! זאוס הוא מלך האלים! (יופיטר במיתולוגיה הרומית).
    דבר שני, גם במיתולוגיה היוונית אפולו (או אפולון) הוא אל השמש (בנוסף לשאר תפקידיו). הליוס היה בהתחלה, ולאחר מכן הוחלף באפולו.
    דרך אגב, הליוס הוא טיטאן ולא אל.

כוכב חמה

כוכב חמה ניקרא בעבר "כוכב" המילה חמה נוסה בתקופה יותר מאוחר יותר כניראה ביגלל שהשם כוכב מטעה.
    למשל הרמב"ם ב"יד החזקה" ספר המדע, הלכות יסודי התורה פרק א כותב "והם תשעה גלגלים--גלגל הקרוב ממנו הוא גלגל הירח, והשני שלמעלה ממנו גלגל שבו הכוכב הנקרא כוכב, וגלגל שלישי שלמעלה ממנו שבו נוגה, וגלגל רביעי שבו חמה, וכו

אורון ורהב

שמעתי ממישהו שאוראנוס נקרא "אורון" על שם האור החיוור הנראה ממנו. ונפטון נקרא "רהב" על שם שר הים במיתולוגיה היהודית.
    האם זה נכון?

אולי

למה לא כתבו גם על אריס ועל

למה לא כתבו גם על אריס ועל חלק מהירחים?

• יותם

mercury

סיבת השם הלואזי לא מובנא

• שירי

וויקיפדיה

מסלול כוכבי הלכת

האם כל כוכבי הלכת במערכת השמש סובבים סביב השמש לאותו כיוון?

לא, יש לדוגמא כוכב שמסתובב

לא, יש לדוגמא כוכב שמסתובב ליד השמש ככה שחצי אחד שלו תמיד קר וחצי אחד שלו תמיד חם

זו טעות, נוגה הוא זה שמסתובב

זו טעות, נוגה הוא זה שמסתובב הפוך משאר כוכבי הלכת

wtf

• יוחאי

מי שמחפש עוד מידע שני קישורים

1 astroclub.tau.ac.il/astropedia/מערכת_השמש
    2 https://he.wikipedia.org/wiki/גשושית

מה השם של השמש שלנו? כאילו

מה השם של השמש שלנו? כאילו כוכב זה שמש. ואנחנו קוראים לה "השמש" אבל מה השם המדעי שלה???

• בלה

סתם בטעות אחותי התשבה על

סתם בטעות אחותי התשבה על המקלדת

• בלה

jgbjbjnfgbnhbngblnlfgndklfhnd

jgbjbjnfgbnhbngblnlfgndklfhndfjkbndfhnawle;sldkgvbnbdfkbhjndfklhjtlhji;tuhjfkldvjnkjbhjkghhhhhhhhy8iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidgvjkgvjkgvjkgvjkgvjkgvjkgvjkgvjkgvjkgvjkgvjkgvjkbuhifutyhhhhhhhgjbk nl

אוראנוס הוא לא הדמות הקדמה

אוראנוס הוא לא הדמות הקדמה ביותר במיתולוגיה - לפניו יש רשימה ארוכה של דמויות.

לדוגמא ניקס, כאוס, וכו'

• גיא

חסרים שאר כוכבי הלכת הננסיים:

חסרים שאר כוכבי הלכת הננסיים: האומאה ומקמק

אין את שבתאי

יש

טוטיטיחטחיטט

שמות של כוכבים

באמת זה נכון ולכל העוכבים הכן יש שם בעברית אפילו מצאתי באתר פה http://www.baby-names.co.il/category/%D7%A9%D7%9D-%D7%9C%D7%A4%D7%99-%D7... רשימה של שמות של כוכבים בעברית

לכל הכוכבים (שמשות) יש שמות

לכל הכוכבים (שמשות) יש שמות כמספרים גם בלועזית וגם בעיברית.
    אתה בטח מתכוון לכוכבי לכת ולהם יש שמות עיברים שרובם נקבעו לפי צבעם.

• דפנה