זאת שאלה בהחלט חכמה בהתחשב בעובדה שהחודש ה"ירחי" כלומר הזמן שלוקח לירח להקיף את כדור הארץ עורך כ 29 יום וחצי. ואכן בעבר רוב החודשים היו באורך של 29 יום וחלק מאט יותר ארוכים כדי ליצור מצב של אורך חודש ממוצע בן 29.5 יום.

אבל כאן נוצרת בעיה...

אם ניקח 12 חודשים באורך ממוצע של 29.5 יום נקבל שנה של 354 יום, וזאת בעוד כדור הארץ מקיף את השמש כל 365.2422 יום. התוצאה? לוח השנה יוצא מסנכרון עם עונות השנה.
התופעה הזאת קיימת עד היום בלוחות שונה המבוססים על הירח כמו הלוח המוסלמי (שם צום הראמדן יכול ליפול שנה אחת באמצע אוגוסט החם ולאחר מספר שנים בנובמבר הקריר). בלוח היהודי הבעיה גם קיימת אך כאן משתמשים בשנה מעוברת (הוספת חודש) לתקן את המצב.

בשנת 46 לפני הספירה יוליוס קיסר הוציא החלטה קיסרית המשנה את לוח השנה ל 365 יום המורכבים מ 12 חודשים.
כתוצאה מכך חודשים מסוימים "תוספו" בימים כדי להשלים את הפער בין 354 יום ל 365 יום.
כדי לקזז את רבע היום העודף (365.2422, זוכרים?) כל שנה רביעית הפכה לשנה "מעוברת" בעלת יום נוסף הוא ה 29 בפברואר .
אך מכיוון שלא מדובר ברבע יום בדיוק אלא מעט פחות – 0.0078 חלקים של היום שהם 11 דקות ו 23.2 שניות עדיין נוצר חוסר התאמה. המצב כמובן החמיר והלך מכיוון שהסטייה הצטברה והלכה.
לבסוף בשנת 1582, כדי להתגבר על הפער בחצות הלילה כאשר מחוגי השעון חלפו על השעה חצות התאריך ה 4 באוקטובר התחלף ל... 15 באוקטובר; כך במחי שעון נגנזו להם 10 ימים שמעולם לא התרחשו (אין ספק שלא מעט תלמידים ואנשים העסוקים בעמל היום לא היו מתנגדים למקרה דומה מידי פעם).
כדי להימנע מהמצב הנ"ל מאז כל מאה עגולה שמתחלקת ב 400 לא תהפוך לשנה מעוברת (כלומר 1600, 2000, 2400 וכו'). הלוח הזה הוא הסופי (כרגע) והוא קורי הלוח הגרגוריאני.


תרשים המראה את השנה בה מדינות שונות אמצו את הלוח הגרגוריאני המקובל כיום. תמונה באדיבות ויקיפדיה

לכן מכיוון שכיום השנה מכוונת לזמן הקפת כדור הארץ את השמש החודשים כבר לא מותאמים למחזור הירח, ואכן מי שעוקב גם אחר הלוח העברי (המתחשב במולד הלבנה) יודע שמולד הלבנה יכול להתרחש בכל תאריך במהלך החודש הלועזי.

ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

3 תגובות

  • רוני

    תודה

    תודה רבה,
    לפי הכתבה הזאת הסברתי לבן שלי בכיתה א' למה יש חודשים עם מס' ימים שונה והוא הבין נפלא (-:

  • ברכה

    אבל שנת 2000 כן היתה מעוברת!

    ?

  • יוסי

    לאיסיים היה לוח שונה.

    במה הוא היה שונה מהלוח היהודי?