זאת בהחלט שאלה מעניינת שמעלה תהיות לגבי הבטיחות בטיסה- האם הטייס צריך לכבות את כל האורות כדי שיהיה לו מספיק אנרגיה להמראה? ואם פעם אחת הדיילת תשכח לכבות את האורות? או המערכת האוטומטית האחראית לכך תיכשל?

אל פחד, לטייס יש די והותר כוח להטיס את המטוס אפילו עם מנוע אחד וכיבוי האורות אין לו ולא כלום עם חיסכון באנרגיה. יש לו לעומת זאת קשר ישיר לבטיחות הטיסה.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

ההסבר לכיבוי של כל האורות בתא הנוסעים הוא כפול:
(1). כדי לאפשר לעין להתרגל מספיק זמן לראיית חושך אם חס וחלילה תתרחש תאונה והנוסע יצטרך לנטוש את המטוס במהירות תוך עקיבה אחרי הפסים הזוהרים שיאירו במעברים.
(2). כדי לצמצם למינימום את הפרשי התאורה בין פנים המטוס לחוץ המטוס. כפי שבוודאי שמתם לב לא-פעם כאשר יש יותר אור בפנים מאשר בחוץ החלון יכול לשמש כמראה. במצב כזה לא נהיה מסוגלים לראות מה קורה בחוץ, דבר שהוא חיוני במקרה חירום.

אם כך נשאלת השאלה מדוע מותר עדיין להשתמש באור האישי על מנת לקרוא ספר?
לא הצלחתי למצוא לכך תשובה חד משמעית אך נראה שמדובר כאן ברע במיעוטו- מצד אחד אם אנשים החוששים מהמראות ונחיתות היו מחויבים לעבור אותן בחושך הרי שייתכן שחלקם היו גורמים להרבה בלגן ואף מסכנים נוסעים אחרים (או סתם מעצבנים את הדיילת), לעומת זאת הפגיעה בראיית החושך היא מינימאלית מכיוון שהאור מאוד ממוקד וכל שאר הסביבה נשארת חשוכה. החלל חשוך תורם גם לכך שההשפעה על החזר האור מהחלון גם היא מינימאלית.

שאלה אחת עדיין נשארת בעינה- אם החושך כל-כך חשוב מדוע אנו מתבקשים להרים את התריסים מחלונות המטוס? הרבה יותר הגיוני היה לבקש להוריד את החלונות ובכך להגביר את החושך (בעיקר בשעות היום).
התשובה לכך פשוטה וקשורה אף היא בנושאי בטיחות טיסה- במקרה חירום על הדיילים להגיב במהירות ומייד עם המגע בקרקע לפתוח את פתחי החירום על מנת לאפשר לנוסעים למלט את עצמם. שארו בנפשכם מה היה קורה עם הדייל היה רץ לפתוח את דלת החירום הימנית שמעל הכנף רק כדי לגלות שכל הכנף עולה באש ולהפוך את פתח היציאה למלכודת מוות (זאת מכיוון שאנשים בהיסטריה לא ממש מקשיבים אלא נעים קדימה כעדר- כתוצאה מכך האנשים במעבר יידחפו את אלו שבדלת לתוך האש רק כדי להידחף בעצמם לאחר מספר שניות ע"י אלו שמאחוריהם).
לכן חשוב להשאיר את התריסים פתוחים כדי שהדיילים (או הנוסעים המבוהלים שבוודאי יראו את הבעיה ראשונים ויגיבו בבהלה- דבר כשלעצמו יזעיק את הדיילים) יוכלו לדעת היכן מצויה הסכנה ואיזה פתח חירום יש לפתוח.

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

12 תגובות

  • ארז

    כתבה מעולה - טעות סופר לתיקון

    שאלה אחת עדיין נשארת בעינה- אם החושך כל-כך חשוב מדוע אנו מתבקשים להרים את התריסים מחלונות המטוס? הרבה יותר הגיוני היה לבקש להוריד את **החלונות** ובכך להגביר את החושך (בעיקר בשעות היום).
    **להוריד את התריסים כמובן :-)

  • טייס

    תאורת תאי נוסעים וחלונות.

    לכיבוי אורות בזמן המראה ונחיתה מספר סיבות שאינן קשורות בהכרח לבטיחות הטיסה. ראשית, כיבוי האורות והדלקתם מבוצע ע"י הדייל הראשי ולא על ידי הטייסים על פי נוהל שחברת התעופה קובעת.
    הפרמטר החשוב ביותר הוא,בזמן המראה ונחיתה הנוסעים אמורים להיות ישובים וחגורים, בשונה מצב התאורה מתהליך העלייה למטוס בו התנועה במטוס גבוהה, כיבוי האורות משמעו ישיבה חגורה.
    עם סיום תהליך הנסיקה הראשון, נורת חגורת בטיות נכבית, והאורות ידלקו.
    הרמת כיסוי החלונות לקראת נחיתה יוצר את הקשר הראשוני עם הקרקע,כאמור בתוך המטוס המערכת הוסטיבולרית פועלת בחוסר. המטוס יכול להמצא בפניה,אך הנוסע לא יחוש את הפניה. פתיחת הכיסוי "מאזנת ומאפסת" את תחושת שיווי המשקל שהופר במהלך הטיסה.

  • יוסי

    לפתיחת החלונות יש עוד תפקיד

    פתיחת החלונות גם מאפשרת למגדל הפיקוח להתרשם באמצעות משקפת שזו באמת טיסת הנוסעים שעומדת לנחות, ולא מטוס חטוף או קמיקזה מתחזה.

  • עומר

    ויש עוד משהו

    לפי דעתי, זה גם עוזר להשקיט את האווירה. על פי אותו העקרון שיותר קל להרדם בחושך.

  • רם

    מקצועיות

    אשמח אם יהיה המאמרים בכלל, וזה כדוגמא, יכתבו על ידי אנשי מקצוע בתחום התמחותם. למשל, מאמר בבטיחות טיסה שנכתב על ידי ד"ר לביולוגיה מבנית שקול לשיר שנכתב על ידי סנדלר....

  • חיים חביב

    מקצועיות

    שלום רם,
    אם יש לך הערה ספציפית לגבי התשובה נשמח לשמוע. זה כמעט בלתי אפשרי לספק תשובה מקצועית בכל תחום מדעי שבעולם בזמן סביר. צוות הכותבים שלנו הם אנשים אינטיליגנטיים ומקצועיים עם גישה לספרות המדעית העדכנית ומוטיבציה גדולה לספק תשובות מדוייקות. אין טייסים במכון וויצמן (אין גם כלכלנים, מהנדסי אלקטרוניקה ועוד), ואם אינך מרוצה מאחת התשובות, אתה מוזמן לפרט למה ואנחנו ננסה לספק את רצונך.

  • .

    תיקון ?

    "כדי לצמצם למינימום את הפרשי התאורה בין פנים המטוס לחוץ המטוס. כפי שבוודאי שמתם לב לא-פעם כאשר יש יותר אור בחוץ מאשר בפנים", לא אמור להיות בפנים מאשר בחוץ?

  • .

    וחוץ מזה, אם אפשר להודות כאן על כל ההשקעה באתר ,

    אז תודה מקרב לב, על התשובות וההשקעה.

  • מאיר ברק

  • נתן

  • מאיר

  • מאיר ברק

    יש הבדל מסויים אבל...

    באמת יש דיווחים באינטרנט על מספר חברות תעופה שבהם במהלך היום לא מכבים את האורות, אבל ברוב החברות דווקא כן.

    אני יכול לחשוב על מספר אפשרויות:
    (1). זה רק ייצור בלגן- מצב של פעם מכבים ופעם לא יכול ליצור ויכוחים עם נוסעים או שיכחה אצל הדיילים.
    (2). גם כשמואר בחוץ עדיין יכול להיות חשוך בתוך המטוס כי החלונות לא גדולים. מכיוון שבזמן ההתרסקות יכולים להיווצר אבק ונשורת שיחסמו את אור השמש ויווצר חושך לכן מחשיכים את חלל הנוסעים גם ביום.