בין תוכניות המגירה הסודיות של ארצות הברית הייתה תוכנית מפתיעה במיוחד - פלישה לשכנתה הקנדית

מדובר בתוכנית פעולה היפותטית משנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. במהלך שנים אלו הצבא האמריקאי פיתח תוכניות לחימה שקודדו בצבעים כאשר ארצות הברית תמיד הוגדרה בצבע "כחול".
תוכניות אלו התוו את הקווים הכלליים של אסטרטגיות שונות למצבים שונים ומשונים היכולים להתרחש ולבוא על ארצות הברית.

חלקם היו תיאורטיים לחלוטין וסיפקו בעיקר תרגול לקצינים צעירים. התוכנית השחורה עסקה בעימות מול גרמניה, תוכנית לימון עסקה בעימות מול ברזיל, והתוכנית הכתומה עסקה בעימות צבאי מול יפן וחלקים נרחבים ממנה באמת מומשו בזמן מלחמת העולם השנייה.

התוכנית המדוברת תוכננה כנגד אנגליה וקנדה וכונתה התוכנית האדומה (עוד לפני שהרוסים זוהו כסכנה האדומה). בשנת 1902 נחתמה ברית הגנה בין יפן ואנגליה, מה שהוליד את החשש של האמריקאים לתקיפה אנגלית. תת-תוכנית במכלול התוכנית האדומה נקרא תוכנית-ארגמן, והיא עסקה באפשרות של פלישה אנגלית לקנדה ופלישה אמריקאית מקדימה לקנדה כדי להתמודד עם מלחמה באנגליה. המטרה הראשונה בתוכנית הייתה לתפוס את נמל הליפקס (Halifax) כדי למנוע הגעת תגבורת אנגלית.


תוכניות מלחמה על פי צבעים: ארגמן-קנדה, אדום- אנגליה, אזמרגד- אירלנד | ויקיפדיה, Geordie Bosanko 

תוכנית זו הייתה סודית ביותר ונחשפה במלואה רק בשנת 1974, אז היא גרמה לחיכוך מסוים ביחסים הדיפלומטים של ארה"ב וקנדה. למעשה הקנדים לא היו עיוורים לחלוטין והיו מודעים כבר בשנות ה- 20 לתוכנית פלישה אמריקאית אפשרית. כנגד תוכנית זו הם תכננו את "תוכנית הגנה מספר-1" ("Defense Scheme Number 1"). התוכנית עסקה בהגנה הטובה ביותר - התקפה, כמובן.

התוכנית הייתה שליחת יחידות מהירות לתפוס נקודות מסוימות בשטח ארה"ב בסמוך לגבול הקנדי, בין השאר: סיאטל, מפלי מיניאפוליס, אלבני ועוד. לקנדים היה ברור כי אין להם סיכוי להחזיק בנקודות אלו לאורך זמן אך הרעיון היה להסיט את הכוחות התוקפים של האמריקנים לשם ולאפשר אורך נשימה עד שיגיעו כוחות של אנגליה לעזור להם.

תוכניות אלו בוטלו בשנת 1939 ובמקומם אומצו תוכניות חדשות ששמו יותר דגש על לחימה כנגד מספר אויבים בחזיתות שונות- האוקיאנוס האטלנטי והשקט בעת ובעונה אחת (החוף המערבי והמזרחי של ארה"ב בהתאמה).

2 תגובות

  • אריק

  • מאיר ברק

    אני מניח שהכוונה לאמריקה

    ארצות הברית לא התגלתה אלא נוסדה רשמית ב 1776.

    לגבי הגילוי הראשון של יבשת אמריקה העניין יותר מסובך.

    התאריך שרובנו מתיחסים אליו הוא 1492. בשנה זו כריסטופר קולומבוס שהיה בשליחות מלך ספרד לחפש נתיב ספנות חדש להודו נתקל במקרה בחלק מקבוצת איי באהמה. זאת גם הסיבה מדוע באנגלית האינדיאנים מכונים "הודים" (indians).

    למעשה יש עדויות לכך שכבר לקראת שנת 1000 לספירה הגיעו ליבשת אמריקה מתישבים ויקינגים.

    אם הולכים עוד אחרונית הרי שהמתיישבים הראשונים שהגיעו ליבשת עשו זאת כאשר חצו את מיצר ברינג בתקופה הפרה-היסטורית. מיצר ברינג הוא הנקודה הקרובה ביותר בין סיביר ואלסקה ויש עדויות שבתקופות קדומות הוא היה גשר יבשתי.
    קישורים:
    על גילוי אמריקה באתר הידען-
    http://www.hayadan.org.il/wp/%D7%9E%D7%99-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%AA-%D7%9...

    על גילוי אמריקה ב Ynet-
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3374101,00.html

    על גילוי אמריקה בויקיפדיה-
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%99_%D7%99%D7%91...