חצי האי נוטצוקה (קואורדינאטות: 43° 36' 17" N, 145° 17' 26" E )  הוא חצי אי יפיפה היוצא מהאי הצפוני של יפן – הוקאידו. צורתו המוזרה, כעין לשון של חול המתפרצת החוצה מאי האם,  הולידו לו שלל כינויים ביניהם "הלשון" ו"החסילון". אורכו כ-28 ק"מ, והוא הלשון החולית הארוכה ביותר ביפן.  למרות עוביו הצר והמים המלוחים המקיפים אותו, חצי האי הזה ירוק למדי, עם צמחיה נמוכה ועמידה למלח, גני פרחים ואף מספר סוגי עצים – בעיקר אלונים ואשוחים (אם כי האחרונים לא מאריכי חיים על האדמה העשירה במלח ושנים ספורות לאחר גדילתם הם נוטים לקמול).


איור 1: משמאל מעלה – מפת יפן. מימין ובאדום – מפת האי הוקאידו, האי השני בגודלו ביפן. משמאל, מטה ובצהוב – חצי האי נוטצוקה. התמונות באדיבות נאס"א

צורה גיאוגרפית ייחודית שכזאת נקראת "לשון חוף" (Spit או Sand spit ) . – על מנת שצורה זו תיווצר דרושים 2 תנאים:

  • קיום של סחף מאסיבי של חומרים קשים – חול, סלעים ואלמוגים מפוררים וכו'
  • על החוף להישבר בזווית חדה.


כאשר שני התנאים הללו מתקיימים, סחף יתחיל לבנות כעין המשך של החוף לפני השבירה הזוויתית. כמות הסחף המצטברת ביחידת זמן נתונה צריכה להיות גדולה יותר מאשר כמות הסחף הנלקחת החוצה באותה יחידת זמן. אט-אט הלשון החולית תיווצר (במקרה של חצי האי נוטצוקה, רוב הסחף מגיע מנהר השיבצו-גאוואה, צפונית-מערבית לחצי אי). משטר רוחות קפריזי יכול להביא לכעין כיפוף של הלשון ואף ל"פניית פרסה" מושלמת. כאשר זה קורה, המים באזור הכיפוף מפסיקים לזרום בפראות ימית וכמו כל מים עומדים מתחילים לאגור בוץ וסדימנט נוסף. על קרקע חדשה זו יכולים לגדול צמחיה העמידה למליחות גבוהה ואף עצים.


איור 2: סכמה המדגימה היווצרות של לשון חוף

לשונות חוף מפורסמות אחרות בעולם כוללות את לשון ארבאט (Arabat Spit) אשר באוקראינה. לשון זו היא הארוכה בעולם – כ-110 ק"מ.  לשון מפורסמת אחרת היא לשון הפרוול (Farwell Spit):  הנקודה הצפונית ביותר באי הדרומי של ניו-זילנד, ארוכה ביותר (כ-32 ק"מ) ועשירה בדיונות חול – מראה חריג במדינה ירוקה למדי זו. לשונות לא מחזיקות מעמד לנצח – האיים של טורונטו (קנדה), לדוגמא, היו פעם לשון חוף אשר התנתקה מהיבשת המרכזית ומחצי אי הפכו לאיים מלאים.
 
 
שלומי דגן

דוקטורנט, המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות