יש כיום מספר מדענים ומספר מחקרים שקושרים את התחממות כדור הארץ עם התגברות פעילות געשית ורעידות אדמה.
מספר גיאולוגים באוניברסיטת אוטווה (Ottawa) ואלברטה בקנדה הריצו סימולציה שמראה שהמסת הקרחונים בקטבים תשחרר באזורים מסוימים לחץ תת-קרקעי המצוי בלוחות הטקטוניים ובעיקר בקווי שבר (נקודות חיבור בין לוחות).
שחרור לחץ זה יכול להוביל לרעידות אדמה, גלי צונאמי והתפרצויות געשיות.

תוצאה של רעידת אדמה (ויקיפדיה)

מבנה כדור הארץ (ויקיפדיה)

הסיבה היא שמטר מעוקב של קרח שוקל בקירוב כטון וחלק מהקרחונים עוביים עולה על קילומטר.
המסה של קרחון כזה תשחרר המון משקל מעל הלוח הטקטוני ויכולה להוביל לשינויים מרחיקי לכת.
אחד המדענים משווה את התופעה החזויה לאצבע הלוחצת על כדור גמיש למחצה בחוזקה. כאשר אנו מסירים את הלחץ הכדור יחזור לצורתו הקודמות תוך כדי קפיצה קלה (ריבאונד אפקט). אותו דבר, טוענים המדענים, יכול להתרחש בלוחות הטקטוניים של כדור הארץ (אם כי בצורה הרבה יותר איטית).
התגברות ההמסה של הקרחונים בעשרות השנים האחרונות מאיצה את התהליך ולכן השחרור מהיר יותר ואפקט התנועה של הלוחות מהיר יותר.

מחקרים אחרים הראו קשר (ב 80,000 השנים האחרונות לפחות) בין ההשתנות בקצב עליית פני הים ופעילות געשית בסביבת הים התיכון. עלייה מהירה בגובה פני הים לוותה בעלייה בפעילות הגעשית עד 300%!
קשר דומה, בין המסת קרחונים בעידן הקרח האחרון ועלייה בפעילות געשית נחקר גם בסביבות קליפורניה ודם שם נמצא מתאם חיובי.

התחזית של NOAA (הארגון האמריקאי הממשלתי לאוקיינוסים ואטמוספרה) לגבי עובי הקרחונים בשנת 2050 לפי קצב ההמסה הנוכחי.

מכון ויצמן