האם אפשר ללכוד את זרם החשמל מהברק ולנצלו? הרי

2 בספטמבר, 2009
5 min


ברקים,התמונה לקוחה מויקיפדיה.

לגבי השימוש בברק כמקור אנרגיה, הדבר נשקל מספר פעמים רב אך יש מספר בעיות.

(1). כלכלית הדבר כלל לא רווחי! הזרם שנושא הברק הוא אדיר אך קצר מאוד (חלקיק שניה). אם היינו מחשבים כמה זמן נוכל להאיר נורת חשמל של 100 וואט (וואט= יחידת הספק השווה לפוטנציאל של 1 וולט כפול זרם של 1 אמפר או לחילופין שווה לשטף אנרגיה של 1 ג'אול לשניה) הרי שהתשובה תהייה פחות מיום!! לכן העלות של המכשור והייצור כנראה ממש לא כדאית לעומת תפוקת האנרגיה.
(2). אין כל דרך לחזות היכן הברק יפגע. לא תמיד הברק פוגע בעצם הגבוה בשטח. לכן יש ליצור מתקנים רבים שיקלטו את הברק ולפזר אותם בכמות רבה כדי להגדיל את הסיכוי שאחד מהם יפגע בסערת ברקים. אם נוסיף לכך שסערת ברקים במקום נתון לא מתרחשת כל יום הרי שרוב רובו  של הזמן המתקן ישכב כאבן שאין לה הופכין.
(3). פרץ האנרגיה הוא קצר מאוד (חלקי שנייה) ואם זאת בעל אנרגיה גבוהה. עדיין לא יוצרו מכשירים המסוגלים לקבל כמות כזאת של אנרגיה בזמן כה קצר.
(4). בגלל רמות האנרגיה הגבוהות, קשה מאוד יהיה לייצר מכשיר שלא יישרף בפגיעה. קח לדוגמא מכשיר חשמלי רגיל שחוטף מכת ברק, כל החלקים העדינים לרוב נשרפים מעוצמת הזרם.
(5). קשה להמיר את הזרם הגבוה של מספר מיליוני וולט לזרם של 220 וולט המצוי ברשת החשמל.


פגיעת ברק במגדל אייפל, התמונה לקוחה מויקיפדיה.

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.