איזה חומר דלק משפיע יותר על זיהום האוויר: בנזין או סולר (דיזל)? מורן

כאשר משווים בין זיהום האוויר של סולר או בנזין, אפשר לסכם את ההשוואה במשפט של חז"ל ש'זו נבלה וזו טריפה'. כלומר לכל חומר חסרונותיו שלו בנושא זיהום האוויר, ככה שתלוי איך אתה משווה, עד איזה עומק מגיעה ההשוואה שלך (ראו המשך התשובה) ואיזה 'משקל' אתה נותן לכל גורם זיהום שאתה משווה, הבה נשווה ודגים למה הכוונה:

הגז פחמן דו חמצני (CO2) הוא תוצר הפליטה העיקרי של מכוניות, הגז משמש כ'גז חממה' (גז שאינו מאפשר לחום שנובע מהשמש ומחמם את כדור הארץ להתפזר חזרה לחלל, ובכך גורם להתחממות כדור-הארץ) ולכן נחשב למזהם אוויר.

שריפה של ליטר בנזין מייצרת 2.32 ק"ג פחמן-דו-חמצני, ואילו שריפה של ליטר סולר מייצרת 2.66 ק"ג. כלומר הסולר מייצר יותר פחמן דו חמצני מבנזין.

אבל –
כיוון שהדלק לא 'נשרף' סתם, אלא האנרגיה שלו משמשת להנעה של כלי רכב, יש לקחת בחשבון גם את ה'נצילות האנרגטית' של כל דלק. הנצילות האנרגטית (כלומר אחוז האנרגיה מתוך הדלק שמשמש בפועל להנעה) של מנוע בנזין היא כ-30% ושל מנוע דיזל גבוהה בהרבה, כ-45%, האחוזים המזוייקים תלויים במבנה המנוע, אבל בכל אופן, מנוע דיזל יעיל יותר אנרגטית ממנוע בנזין בגלל סיבות פיזיקליות-תרמודינמיות שאף מנוע בנזין לא יוכל להתגבר עליהם, ויכול להפיק מרחק נסיעה הגדול בממוצע ב 40% מזה של מנוע בנזין. ולכן, אם עושים חשבון של פליטת פחמן דו חמצני על כל ק"מ, יוצא שבסה"כ מנוע דיזל מזהם פחות, (על-פי מדידות, כ- 20% פחות).

אבל –
ייצור סולר דורש כ13% יותר נפט גולמי מייצור בנזין (בתי הזיקוק אשר מזקקים את הבנזין והסולר מתוך הנפט הגולמי, גם יכולים (ומייצרים) מתוך התרכובות שבו את סוג הדלק הדרוש, באמצעות תגובות כימיות), בתהליך הדורש אנרגיה רבה ומשחרר יותר גזי חממה בהשוואה לבנזין. ככה שיתרונו של הסולר כחומר הנעה פחות יותר, כי בעת ייצורו נפלטים הרבה יותר גזי חממה מיצור בנזין. (ועדיין – בסה"כ הכללי סולר פולט מעט-פחות פחמן דו חמצני).


שפך של סולר על מים. תמונה באדיבות ויקיפדיה.

אבל –
פחמן דו חמצני הוא לא המזהם היחיד: שריפת דלקים גורמת גם לשיחרור של תרכובות חנקן מזהמות – שגורמות לגשם חומצי (מקור החנקן הוא בתרכובות חנקן שנמצאות בכמויות קטנות בתוך הדלק). וגם פליטה של חלקיקים – בעיקר תרכובות פחמן מוצקות בגדלים שונים, שגורמות לבעיות נשימה, כמו אסטמה (לרגישים) וגירויים בטווח הקצר, ועלולים לגרום לסרטן בחשיפה ארוכה וממושכת. מסתבר שמהבחינה הזו- סולר מזהם הרבה יותר. (אפשר לראות זאת בעיניים, בתחילת נסיעה מנועי דיזל, המונעים בסולר, כמו במשאיות ואוטובוסים פולטים פיח שחור הנראה לעין).


פיח שחור הנפלט ממנוע דיזל (התמונות באדיבות ויקיפדיה).

היבט נוסף שאפשר לקחת בחשבון להשוואה:  היום ישנם מכוניות בנזין 'היברידיות' – המכילות גם מנוע חשמלי וסוללה הנטענת כאשר מנוע הבנזין עובד על 'סרק' (למשל בזמן האטות ועצירות), ובסה"כ מעלות את הנצילות האנרגטית של מנועי הבנזין, לרמה דומה לזו של מנועי דיזל, אולם מהצד השני מנועי דיזל, באופן כללי, מחזיקים יותר זמן מעמד ממנועי בנזין, כלומר מחליפים אותם לעיתים רחוקות יותר – ויש לזכור שגם ייצור של מכונית וסוללות-ענק גורם לזיהום רב.

לסיכום – כמו שכתבתי בהתחלה, אין תשובה חד-משמעית, מנוע דיזל (הפועל על סולר) אמנם פולט פחות פחמן דו חמצני, בהשוואה למנוע בנזין, אבל יותר מזהמים אחרים. ובנוסף ישנם גורמים אחרים כמו אורך החיים של המנוע והשקעת האנרגיה בייצורו שמשפיעים גם הם על מידת הזיהום (ומקשים עוד יותר על הגעה למסקנה חד משמעית).

מאת: ד"ר אבי סאייג,
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע

 הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.