אין קשר ישיר הכרחי בין 2 התופעות, אם כי שתיהן תופעות אטמוספריות שנגרמו ע"י בני האדם (לפחות על פי דעתם של רוב החוקרים בתחום) והן בעלות השפעה שלילית על הסביבה.

בעוד שהחור באוזון מתרחש בעיקר בשכבות יותר גבוהות של האטמוספרה הרי שאפקט החממה מתרכז בשכבות יותר נמוכות.

הקשר הישיר התורם לשתי התופעות הוא הגז כלורו-פלורו-כרבון  (chloroflurocarbon, CFC) שהינו גז חממה (על פי הערכות אחראי ל 15% מאפקט החממה) אך תוצריו גם פוגעים במולקולות האוזון שבשכבת האוזון.

גזי חממה משמשים כ"שמיכה".
הקרינה המוחזרת מכדור הארץ פוגעת בשכבה התחתונה של האטמוספרה ומוחזרת שוב כלפי מטה, בצורה זאת הקרינה "כלואה" ואינה בורחת החוצה. התופעה דומה למתרחש בחממה שם הקרינה מוחזרת ע"י הזכוכית וכלואה בתוך המבנה וע"י כך תורמת לחימום ומכאן שמה- אפקט החממה.

אפקט החממה הוא תופעה טבעית המתרחשת בעיקר באטמוספרה הנמוכה- טרופוספרה (troposphere) בגבהים של 0-10 ק"מ, גזי החממה הטבעיים הם בעיקר אדי מים ופחמן דו-חמצני. הבעיה שגזי חממה נוספים, מעשי ידי אדם, כמו פחמן דו-חמצני נוסף, מתאן, CFCs ועוד מעצימים את התופעה וגורמים להתחממות נוספת של כדור הארץ היכולה להוביל להמסת קרחונים, עליית פני הים ושינויי אקלים נוספים.

שכבת האוזון מצויה באטמוספרה בגובה של 10-50 ק"מ מעל פני האדמה (סטרטוספרה, stratosphere) ותפקידה לסנן קרינה על-סגולה מזיקה. גזים מסוימים מגיבים עם מולקולות האוזון (O3) ומשמידות אותן ובכך יוצרות חור מסוכן בשכבה.

ההפרש בין ממוצע הטמפרטורות בין השנים 1999-2008 ל 1940-1980, התמונה לקוחה מויקיפדיה.

מחלקה לביולוגיה מבנית

• חגי

גזי חממה

האם יש ניסויים שהוכיחו במעבדה שגזים הנחשבים גזי חממה אכן קולטים חום, או שהטענה מבוססת רק על תצפיות בכדור הארץ?
    תןדה

• מומחה מצוות מכון דוידסוןרן טבעוני

גזי חממה

שלום חגי,
    יכולתם של גזי חממה כמו פחמן דו-חמצני, מים, מתאן ועוד "לבלוע" אנרגיה כמו קרינת תת-אדומה (אינפרה-אדומה) ידועה והיא נלמדה ונבדקה באמצעות שיטות שונות וניסויים במעבדות.
    מקווה שעזרתי.
    רן.

• אריאל פרוינדליך

תיקון והבהרה בקשר לאפקט החממה

לדעתי ההסבר שהובא כאן בנוגע לאפקט החממה אינו מדוייק. ברצוני להציע תיקון -
    א) כדור הארץ מקבל מהשמש בעיקר קרינה קיצרת גל. זו עוברת ברובה באטמוספירה (האטמוספירה שקופה ברובה לקרינה קיצרת הגל), ופוגעת באדמה. האדמה מתחממת כתוצאה מכך, ופולטת בחזרה קרינה ארוכת גל - אינפרא אדומה. רק קרינה זו (נקרא לה "קרינת האדמה") היא זו הנבלמת ע"י גזי החממה. האדמה גם מחזירה חלק מקרינת השמש קיצרת הגל - אולם זו לא נבלמת ע"י האטמוספירה - אלא מוחזרת. (יש להבדיל בין שני המושגים)

בברכה, אריאל פרוינדליך

• רן

סליחה על הישירות, אבל דבריך

סליחה על הישירות, אבל דבריך אינם מדויקים.
    אם תשים לב, למשל co ו- co2 בולעים בטווחים הקצרים אזור ה-4 מיקרון, ואינם בולעים בטווח הארוך הנפלט חזרה מכדור הארץ.
    לכן- מדוע הן גזי חממה?