קרינת גאמא היא למעשה פליטת פוטון מגרעין של יסוד במהלך התפרקות רדיואקטיבית; קרינה זו הינה קרינה אלקטרומגנטית מייננת בעלת אנרגיות גבוהות המסוכנת ליצורים חיים.

אופציה נוספת ליצירת קרינת גאמא היא כאשר מתרחש תהליך איון של חומר ואנטי חומר- למשל אלקטרון ופוזיטרון. התפרצות קרינת גאמא היא תופעה קוסמולוגית המתרחשת עמוק בחלל במהלכה משתחררת כמות אדירה של קרני גאמא (למעשה אירועים אלו הם האנרגטיים ביותר הידועים כיום, למעט המפץ הגדול). התרחשויות אלו קורות בממוצע פעם ביום למשך מספר שניות עד דקות כאשר המיקום שלהם לא ניתן לחיזוי מראש. כיום יש מדענים הטוענים שמספר ההתפרצויות ליום מתקרב ל 500 אך אנו רואים רק אחוז אפסי מהם וזאת מכיוון שההתפרצות היא סילונית (ודקה יחסית למרחבי היקום) ויש לה כיווניות. לכן אם כדור הארץ לא נמצא במסלול ההתפרצות לא נחזה בה.

כרגע אין תשובה חד משמעית למקורם של התפרצויות קרני גאמא אך ברור שמקורן מחוץ לגלקסיה שלנו (שביל החלב). אחת הבעיות בצפייה בהתפרצויות אלו היא שלא ניתן לחזות את המיקום הבא בו תתרחש התפרצות וכאשר היא מתרחשת משך הזמן שלה קצר מאוד, לכן המדענים לא מצליחים לאתר את המיקום המדויק של ההתפרצות ולצפות בה בזמן אמת. כמות האנרגיה העצומה המשתחררת מתאימה לתנועת חומר במהירות קרובה למהירות האור ורומזת על האפשרות שהתפרצויות אלו נוצרות עקב קריסת חומר לחור שחור או לחילופין כאשר שני כוכבי נויטרונים במערכת כפולה מתנגשים.

התפרצויות קרני גאמא נצפו בפעם הראשונה בשנות ה 60 ע"י לוויינים צבאיים של ארצות הברית. מטרתם הראשונה של הלוויינים הייתה לפקח על ההסכם שנחתם בין ארה"ב וברית המועצות ועסק בניסויים גרעיניים, לכן הם ניתרו התפרצויות קרינת גאמא (קרינת גאמא נפלטת במהלך פיצוץ גרעיני). במשך שנים רבות ההתפרצויות הללו נשמרו בסוד בגלל האופי הצבאי של הלוויינים. בשנת 1991 ארצות הברית שיגרה לוויין נוסף שאישר את העובדה שההתפרצויות מתרחשות מחוץ לגלקסיה.

מודלים שעסקו בהתפרצות קרינת גאמא חזו התפרצויות משניות, פחות אנרגטיות, של קרינת רנטגן (X) ואור נראה לאחר התפרצויות קרינת הגאמא; ואכן ב 1996 המודל אושר ע"י לוויין איטלקי-גרמני שזיהה התפרצות משנה של קרינת רנטגן. זמן המדידה הנוסף אפשר כעת למקם את ההתפרצויות לגלקסיות רחוקות מאוד בקצוות היקום הנצפה.

בתמונה למעלה (שמאל) ניתן לראות הבזק אור נראה המהווה התפרצות משנית לאחר התפרצות קרינת גאמא. התמונה צולמה ב 1999. בצד ימין הגדלה המראה גם את הגלקסיה ממנה הגיעה ההתפרצות (כנראה עקב התנגשות עם גלקסיה אחרת). תמונות נלקחו מויקיפדיה

• זיו בהר

איך זה מתחבר לקרניים קוסמיות?

אתה יכול להוסיף איך זה מתחבר לקרניים קוסמיות.