הפוך הזמן של חור שחור הינו אובייקט היפותטי הנקרא חור לבן .
בעוד לחור שחור יש התחלה ולא ניתן להימלט ממנו, לחור לבן יש סוף ואי אפשר להכנס לאליו. למעשה, מבחוץ הם נראים אותו הדבר. הם אינם מושכים זה את זה.
סימן התאוצה הינו אינרואנטי (לא משתנה) תחת הפוך הזמן, כך שלמעשה גם חור שחור וגם חור לבן מושכים חומר. בעוד חור שחור מתפקד כמושך, חור לבן מתפקד כמקור אשר דוחה חומר מאופק הארועים שלו. הדבר היחיד ששונה ביניהם הינו ההתנהגות באופק הארועים.
חורים שחורים יכולים רק לשאוב פנימה חומר בעוד שחורים לבנים כביכול 'נסוגים' מכל חומר הנכנס לעברם כך שחומר הנופל לעברם לעולם לא חוצה את אופק הארועים.

אופק אירועים (Horizon) עבור צופה מסוים, מוגדר למעשה כגבול במרחב-זמן כך שכל האירועים המתרחשים מעבר אליו לא יכולים להשפיע על אותו צופה חיצוני ולמעשה הצופה החיצוני לעולם לא יוכל להבחין בהם. גבול זה הוא מעין מעטפת דמיונית שמקיפה חור שחור. במילים אחרות, אור וכל מידע שהוא לא יגיע לעולם לצופה חיצוני מעברו הפנימי של האופק וכן, כל אובייקט או קרינה הנכנסים אל אופק האירועים ייעלמו מהצופה.

אופק הארועים של חור שחור יכול להחשב כמשטח הנע כלפי חוץ במהירות האור שזה על הקצה שבין הימלטות ונסיגה. אופק האירועים של חור לבן הינו משטח הנע כלפי פנים במהירות האור שזה הקצה שבין להשטף החוצה ולהצליח לחדור פנימה למרכז. אופק הארועים של חור לבן הוא כמו אופק הארועים של חור שחור רק הפוך.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • יהב בגים

    חור שחור,חור תולעת,חור לבן

    קראתי באתר מסוים שבתוך החור השחור קיים חור תולעת שמעביר את הדברים שהחור השחור בלע,אל תוך חור לבן-שפולט את הדברים ליקום מקביל.תוכלו להסביר לי את זה לעומק?