אנו מגדירים כוכב לכת ננסי ככוכב לכת הנע במערכת השמש (שלנו) ובכלל זה שהוא אינו ירח (לווין) של כוכב לכת אחר. זאת ועוד, אנו דורשים, על פי הגדרה, שאותו גרם שמיים יהיה כדורי מה. בכך אנו מתכוונים שלאותו גרם שמיים, החג במסלול סביב השמש, תהיה מסה גדולה מספיק בכדי שתהיה לו צורה שהיא מעין כדורית. (כלומר, מסה גדולה דייה בכדי להתגבר על כוחות הגוף הצפיד של אותו גרם שמיים; מסה שתגרום לאותו גרם להיות בשיווי משקל הידרוסטטי).

כלומר, כוכב לכת ננסי הוא גרם החג סביב השמש, שאינו גדול מדי בכדי להיות כוכב לכת (פלנטה), אך הוא גדול מאסטרואיד או גרם הנמצא בחגורת קויפר. חגורת קויפר היא אזור בעל רדיוס של למעלה מ 100 ק"מ שבו ישנם עצמים שסובבים את השמש במסלול הנמצא מעבר לכוכב הלכת נפטון.


חגורת קויפר. התמונה נלקחה מאתר: picturesofoursolarsystem.com

ישנו קריטריון נוסף בהגדרת כוכב לכת ננסי שאינו מוגדר היטב. על פי קריטריון זה כוכב לכת ננסי צריך לקיים גם את העובדה שישנם אובייקטים (גרמיי שמיים) בסביבתו של אותו כוכב לכת ננסי החג סביב השמש. קריטריון זה הינו הכרחי על מנת ששמונת כוכבי הלכת במערכת השמש לא יסווגו ככוכבי לכת ננסיים. שמונת כוכבי הלכת הם: כוכב חמה, נוגה, כדור הארץ, מאדים, צדק, שבתאי אורנוס ונפטון. הללו ניקו בהרחבה את סביבתם מעצמים כמו אסטרואידים לדוגמא.

פלוטו, על כן, הוא כוכב לכת ננסי משום שלא 'ניקה' את סביבתו שכן במסלולו נמצאת חגורת קויפר. כידוע, מאז שנתגלה בשנת 1930, פלוטו נחשב ככוכב לכת במערכת השמש.
כיום, אין אנו מחשיבים את פלוטו ככוכב לכת אלא ככוכב לכת ננסי במערכת השמש שלנו. כוכבי לכת ננסיים נוספים הם: קרס, אריס, האומיה, מאקה-מאקה.


החל משנת 2006, פלוטו מוגדר ככוכב לכת ננסי ועל כן אינו נחשב לכוכב לכת במערכת השמש

הערה חשובה: כוכב לכת ננסי נמצא בקטגוריה שונה לחלוטין מזו של כוכב לכת, ועל כן אין לנו לייחס כוכב לכת ננסי כגרם הנמצא בתת-קטגוריה של כוכב לכת. יש הטוענים שכוכב הלכת נפטון צריך גם הוא להיות מקוטלג ככוכב לכת ננסי מפני שגם הוא לא ניקה את סביבתו מעצמים.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

5 תגובות

  • אנונימי

    צבעים של כוכבים ננסים

    אתם יכולים להגיד את כל הצבעכים

  • אור

    הוספה

    אני אשמח מאוד אם תכתבו מה תנאי המחיה על כוכב הלכת אריס

  • אור

    כל הכבוד

  • אור

    אהבתי

  • כפיר

    צבע וטמפ

    קודם כל אתר מצוין ותודה לכם על הפירוט והסובלנות
    שאלונת לי בבקשה מקור הצבע בעיקרו כלפי חוץ הכוכב
    או שכלומר הוא מקבל את ערכי צבעו מספקטרום כוכבים אחרים? כמו
    נאמר פלוטו כחול אז מישם אנו מקבלים את צבע הגל?
    ושאלה שניה לי
    כתבתם ככול שהטמפ קרה יותר כך צבע הכוכב יהיה לאדום
    ולהיפך. (השמש נראת לי צהובה אז הגיון שהטמפ יהיה לגבוהה
    ?