המסלולים של כוכבי הלכת הם על מישור אחד משום שבזמן היווצרות מערכת השמש, הפלנטות נוצרו מדיסקה של אבק אשר הקיף את השמש. משום שאבק זה, שהיה מסביב לשמש, היה בצורת דיסקה, במישור אחד, כל הכוכבים נוצרו גם כן במישור.

טבעות ודיסקיות הם צורות שכיחות באסטרונומיה. כאשר ענן קורס, שימור התנע הזוויתי מגביר כל סיבוב קטן של האבק. כאשר האבק הכוכבי מסתובב מהר יותר ויותר, הוא קורס אל תוך דיסקה, צורה שהינה השיווי המשקל המקסימלי שבין קריסה גרוויטציונית וכוח צנטריפוגלי שנוצר ע"י הסיבוב המהיר. התוצאה באה לידי ביטוי בפלנטות הנעות במישור אחד (פחות או יותר), בדיסקיות הדקות של גלקסיות ספירליות ובדיסקיות הנוצרות מסביב לחור שחור.

כל כוכבי הלכת במערכת שלנו נעים באותו כיוון שבו השמש סובבת. כל כוכבי הלכת סובבים סביב צירם באותו הכיוון מלבד נוגה ונפטון (נוגה סובבת סביב צירה במהירות קטנה מאוד בכיוון הנגדי לשאר הפלנטות וציר הסיבוב של נפטון נטוי ב-90 מעלות לשאר כוכבי הלכת).

5 תגובות

  • יריב נוימן

    אורנוס נוטה על צידו, ולא

    אורנוס נוטה על צידו, ולא נפטון.

  • אנונימי

    ייתכן שטעיתם?

    "(נוגה סובבת סביב צירה במהירות קטנה מאוד בכיוון הנגדי לשאר הפלנטות וציר הסיבוב של נפטון נטוי ב 90 מעלות לשאר כוכבי הלכת)." זה לא נראה נכון לפי האתר הזה ושאר האתרים שנותנים אנימציות כאלה
    https://theskylive.com/3dsolarsystem

  • זהבה

    סיבוב עצמי

    שלום. מדוע גרמי השמיים סובבים סביב עצמם?
    תודה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןחגי אדרי

    סיבוב עצמי

    שלום זהבה,

    כפי שמצויין בכתבה, הענן קורס ובגלל שימור תנע זוויתי נוצרת דיסקה, כלומר גם לדיסקה יש תנע זוויתי. כאשר חלקים מהדיסקה קורסים ונהפכים לפלנטות גם להם יהיה תנע זוויתי, כלומר הפלנטות יסתובבו סביב עצמן.

  • יניב

    כי אלוהים נתן להם מכה קטנה עם האצבע

    זו הסיבה.