אנו יכולים לראות את הירח במהלך היום מכיוון שהוא גדול ובהיר. אנו יכולים לחשוב על משטח הירח בערך כמו כביש אספלט, שחור אך לא עד כדי כך. כאשר אנו מביטים בירח, אנו למעשה רואים את האור שמוחזר ממנו. הוא אינו בהיר כמו השמש, אך הוא בהיר עד לכדי פי 100,000 כמו כוכבים בהירים שאנו רואים בשמי הלילה.

במהלך היום, הבהירות של השמיים "מעלימה" את האור של הכוכבים: אזור בשמיים שבו ישנו כוכב בהיר הוא אזור קטן מאשר אזור בשמיים ללא כוכב בהיר ועל כן העיניים שלנו לא יכולות להבחין בהבדל. אולם, האזור בשמיים המכיל את הירח הוא בהיר בהרבה ועל כן אנו רואים אותו. למעשה, אנו יכולים באור יום גם לראות לפעמים את כוכב הלכת נוגה.

אפשר לחשוב על השמש כנורה גדולה ועל הירח כעל מראה גדולה. ישנם מצבים שבהם אנו לא יכולים לראות את אור הנורה, אך כן יכולים לראות את האור מהנורה שמשתקף מהמראה. מצב זה הוא כאשר הירח נראה בשמי הלילה. אנו לא יכולים לראות באופן ישיר את השמש משום שהארץ חוסמת לנו את מראה השמש (בלילה), אך אנו כן רואים את אור השמש המשתקף מהירח. אולם, ישנם גם מצבים שבהם אנו יכולים לראות גם את אור הנורה ואת המראה, וזה מה שקורה כשאנו רואים את הירח בשמי היום.


הירח כפי שנראה בשעות היום.

7 תגובות

  • m

    אשמח להסבר מפורט וברור יותר.

    אשמח להסבר מפורט וברור יותר. אם אנחנו יודעים שיש ימים שהירח קרוב יותר לכדוה"א ובכל זאת, גם אם השמש זורחת מן המזרח, ואורה משתקף על הירח בעודו קרוב יותר, רואים ירח חלקי ולא מלא. למה לא רואים את התופעה כל יום?

  • יהונתן רווה נלוי

    לא רואים את הקניים החולפות

    אוקי, רואים בלילה את אור השמש המשתקף מן הירח, אך לא רואים את זרימת הפוטונים שחולפים מתוך הלילה ומגיעים אל הירח ? מדוע ??

  • hagar

    למה הירח נראה בשעות היום

    שלום
    האם אפשר לתת הסבר נוסף לשאלה :" למה הירח נראה בשעות היום ?"
    מנסה להסביר לילדים בגילאי 5-6.
    תודה רבה

  • גיגי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    כן

    יותר קל לראות את הירח בתקופות החודש שבהן הוא מלא, ביחס לתקופות בהן הוא חסר...
    אבל כאשר הוא מלא לגמרי (אמצע החודש העברי) הוא גם קרוב לאופק ולכן זורח ושוקע מוקדם. הכי טוב לראות אותו במהלך היום בעשירי (י') או בעשרים (כ') בכל חודש עברי.

  • לירון.

    הירח

    הירח הוא נושא מעניין כאן כתוב כל מיני דברים חשובים על הירח אני שמחה שהאלתם את הדף הזה!

  • דליה כהן

    מדוע אנו רואים את הירח בשות היום

    אודה מאד לקבל הסבר נוסף שיתאים לילדים בגילאים 3-5 מדוע אנו רואים את הירח בשעות היום בברכה ותודה מראש