על פי תורת היחסות, מהירות האור,C, הינה גבול עליון למהירות של גוף חומרי. חוקי הפיסיקה אינם מאפשרים לנו למעשה לנוע במהירות האור!

מכאן, שהשאלה "מה יקרה אם אנוע במהירות האור?" אינה יכולה להישאל. אם אנו מניחים מצב שאינו אפשרי בתיאוריה פיסיקלית כלשהי, אין זה הגיוני כלל וכלל לשאול "מה התאוריה הזו אומרת לגבי סיטואציה שכזו?" הדבר הקרוב ביותר לתשובה לשאלה מסוג זה, הינה להבין מה קורה כשאנו מתקרבים למהירויות הקרבות למהירות האור, C. כלומר מה יקרה בגבול שבו גוף נע במהירות הקרובה ל C. על פי תורת היחסות, גוף הנע ביחס לצופה אחר, במהירויות גבוהות מאוד מסתו הולכת וגדלה והינה שואפת לאינסוף כאשר הגוף מתקרב למהירות האור, כך שלמעשה שום גוף בעל המסה לא יכול לנוע במהירות האור שכן מסתו תהיה אינסופית. ביחס לצופה מהצד, גוף הנע ביחס אליו מתקצר בכיוון תנועתו וזמנו נראה כנע לאט יותר. דבר זה נובע מטרנספורמצית לורנץ. ישנם היבטים בתורת היחסות שאינם מוגדרים היטב, וזה לחלוטין לא מדויק לדבר על מערכת יחוס של פוטון או כל אלמנט הנע במהירות C.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • חיים

    שאלתך אינה פיסיקלית!!! השאלה הינה מחוץ לתחום הגדרתה של תורת היחס

    על פי תורת היחסות אין אפשרות לנוע במהירות האור!!!
    על כן, שאלתך אינה פיסיקלית.
    אפשר רק לדבר על "מה יקרה בגבול שבו המהירות קרובה למהירות האור".

  • אסף