הצבע של כוכב קשור לטמפרטורה שלו, והטמפרטורה שלו קשורה לתהליכים המתרחשים בכוכב. כידוע, כוכבים משתנים במהלך חייהם, דבר המתבטא בין היתר בשינוי היסודות הנשרפים (ליצירת אנרגיה). לדוגמא, נניח שכוכב מסוים סיים לשרוף את המימן שבו ועובר לתהליך של שריפת הליום, דבר זה ישנה את הטמפרטורה ובכלל זה את הצבע של הכוכב.

יחסית לצופה בכדור-הארץ, אנו יכולים לצפות בשינוי צבע הכוכב עקב תופעה גלית הנקראת תופעת דופלר. כאשר גוף הפולט גלים מתקרב אל צופה מסוים, אורך הגל שימדד על ידי הצופה יהיה קצר יותר כלומר התדירות תהיה גבוהה יותר. מאידך כאשר הגוף מתרחק מן הצופה, אורך הגל יהיה ארוך יותר ותדירות תהיה נמוכה יותר. הסבר מפורט ודוגמאות על אפקט דופלר ניתן למצוא בהפנייה לשאלות נוספות בסוף העמוד.

אם נמדוד את ספקטרום האור המתקבל מכוכב אנו נגלה שהנקודות על ספקטרום האור מוסטים עקב תנועת הכוכב. כשהכוכב מתקרב אלינו תהיה הסחה לכחול, כלומר עלייה בתדירות. וכשהכוכב מתרחק מאיתנו אנו נצפה בהסחה לאדום כלומר, תהיה ירידה בתדירות. ההסחה תהיה גדולה יותר ככל שהמהירות היחסית בין הכוכב לצופה (כדור-הארץ) גדולה יותר.


באיור, אנו רואים בצד ימין הסחה לאדום בספקטרום של צביר-על של גלקסיות רחוקות, בהשוואה (שמאל) לספקטרום של השמש שלנו. התמונה לקוחה מויקיפדיה

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • יעקב בן שושן

    אסטרופיסיקה

    לגבי אפקט דופלר, איך יודעים שההסחה לאדום היא בגלל המהירות של ההתרחקות, הרי יתכן שזה בגלל גורמים אחרים שמשפיעים על צבע הכוכב