נוסח השאלה המלא: האם חור שחור יכול להיות מורכב רק או בעיקר מפוטונים? מה קורה למטען הבריוני של חומר הנופל לחור שחור? האם יכולה להיות במקום אחד כמות אדירה של פוטונים אשר תיצור צפיפות כל כך גדולה עד שייווצר חור שחור?

הסבר מפורט על חור שחור ניתן בתשובות קודמות ולכן נתרכז כאן בשאלה הספציפית.
חור שחור הוא עצם בעל מסה אדירה. במרכז החור השחור מצוייה נקודה סינגולארית בה צפיפות החומר היא אינסופית. שדה כבידה של חור שחור חזק עד כדי כך שמעבר לסף מסוים- שום גוף (אפילו אור) לא יכול להימלט ממנו (מהירות המילוט גבוה ממהירות האור ולכן בלתי אפשרית).
ההיקף החיצוני (שטח הפנים) של חור שחור קרוי "אופק האירועים". בדיוק באופק האירועים של חור שחור מהירות המילוט שווה למהירות האור ולכן כל מה שנופל ועובר את אופק האירועים לא יוכל להימלט חזרה החוצה.

לכן אין כל דרך לצפות ולדעת בדיוק מה קורה אחרי אופק האירועים, מבלי להתייחס כרגע לקרינת הוקינג . ליתר דיוק בין אופק האירועים ונקודת הייחודיות, שם עיקום המרחב הוא אינסופי, ההתרחשויות עלומות מאיתנו.
התיאוריה חוזה שכאשר גוף חוצה את גבול אופק האירועים בנפילה לעבר החור השחור הוא יקרע בגלל הפרשי הכבידה בין חלק הגוף הקרוב לחור השחור וזה המרוחק יותר. הגוף יקרע ולבסוף יתפרק לאטומים ולאחר מכן לחלקיקים היסודיים. ברגע שאותם חלקיקים מגיעים לנקודת הסינגולאריות נגמר המדע ומתחיל המדע הבדיוני, כלומר למדע כיום אין תשובות.
לפי איינשטיין, הכבידה היא היבט של עיוות של המרחב, ואזי חור שחור הוא עיוות של המרחב. משוואת איינשטיין (זו של יחסות כללית) מתארת את הקשר בין אנרגיה לעקמומיות המרחב.

אם כך, מה שבעצם מעקם את המרחב הוא אנרגיה, כאשר זו יכולה למצוא ביטויה במספר דרכים, מסה היא אחת מהן, אך פוטונים גם עונים על ההגדרה, על-כן האפשרות כנראה קיימת, כך שצפיפות גבוהה דייה של פוטונים יכולה לעוות את המרחב.

כל זמן שלא נוכל "להביט תוך חור שחור", לא נדע מהי האנרגיה המעוותת את המרחב. הידע שלנו לגבי חור שחור ייגזר ממאפיינים החיצוניים לאופק האירועים. קיימים 3 מאפיינים או פרמטרים הניתנים לצפייה מחוץ לאופק האירועים והם אלו שמגדירים את החור השחור:
(1) מסה.
(2) תנע זוויתי (אם קיים).
(3) מטען חשמלי (אם קיים).
מאפיין נוסף, רביעי, הוא קרינת הוקינג (הידועה גם בשם קרינת בקנשטיין-הוקינג), אשר אם יאושש, משמעו כי קרינה אכן נפלטת מחור שחור. למרות זאת, לצורך הדייון - גם אם יאושש, וניתן יהיה להפיק ממנו מידע (כאילו "הבטנו" לתוך החור), לאו דוקא נדע מהי האנרגיה שיצרה את החור השחור.

התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק וד"ר לירן שמשי

• עמי בכר

השאלה מעניינת

האם יכולה להיות במקום אחד כמות אדירה של פוטונים אשר תיצור צפיפות כל כך גדולה עד שייווצר חור שחור; כלומר עד כמה פוטונים ניתן לדחוף ליחידת שטח ומה תהיה המאסה של אותה יחידת שטח?

דבר נוסף: בתשובה שניתנה כאן יש גם מרכיב רביעי שניתן לכאורה למדוד מחור שחור וזה את קרינת הוקינג אשר נפלטת ממנו.

לפוטונים אין מסת מנוחה

פוטונים לעולם ינועו במהירות האור, הם לא עוצרים ואין להם מסת מנוחה.

• עמי בכר

• ד"ר לירן שמשי

כעיקרון, יש להבין ממה הדברים באים.

בהקשר לפוטונים, כפי שכבר נכתב בתגובה על-ידי עמיתי, אין להם מסת מנוחה. ועל-כן סוגייה של "מסה ליחידת נפח" (אני מניח שהתכוונת לנפח ולא לשטח) אינה רלוונטית.

עם זאת, וכפי שציינת, השאלה מעניינת, בהקשר לסוגיית הצפיפות האנרגטית של הפוטונים באיזור מסוים. חור שחור הוא עיוות של המרחב. משוואת איינשטיין (זו של יחסות כללית) מתארת את הקשר בין אנרגיה לעקמומיות המרחב.

אם כך, מה שבעצם מעקם את המרחב הוא אנרגיה, כאשר זו יכולה למצוא ביטויה במספר דרכים, מסה היא אחת מהן, אך פוטונים גם עונים על ההגדרה, על-כן האפשרות כנראה קיימת.

ראה עדכון של התשובה לשאלה בעקבות תגובתך.