דיאטות "ניקוי הרעלים" מבטיחות לטהר את הגוף מחומרים מזיקים שהצטברו בו. ובמציאות? הגוף שלנו יודע לנקות את עצמו היטב ושיטות הצום הללו אינן תורמות דבר ואולי מזיקות. הורעלתם באמת? לכו לבית חולים

לעתים מזומנות, מתפרסמות בעיתונות כתבות שמזמינות אתכם לקבל החלטות מרחיקות לכת לגבי הבריאות שלכם. אחת ההצעות הנפוצות היא לעשות "ניקוי רעלים", שאמור לכאורה לטהר את גופנו מחומרים מסוכנים שאנחנו נחשפים להם במזון, במים ובאוויר ושמצטברים בגופנו. לרוב מתלווה להסברים הללו המלצה לרכוש סל מוצרים ממדפי הוויטמינים או המלצה לפנות לייעוץ אצל איש "מומחה".

התהליך עצמו רחוק מלהיות זהה אצל כל האנשים העוסקים בתחום, אך לרוב הוא מתאפיין בתקופה של צום או הגבלה תזונתית חמורה, כגון אכילת מזון בלתי מבושל בלבד, שתייה מרובה של מים ומיצי פירות וכדומה. לעתים יומלץ גם ללוות את התהליך בתוספי תזונה ובצמחי מרפא שאמורים לסייע בניקוי המעי הגס או הכבד.

האם אנחנו באמת זקוקים לניקוי רעלים?

התשובה הקצרה היא לא. "ניקוי רעלים" (Detoxification) הוא מושג שנלקח מעולם הרפואה, שם הוא משמש לתיאור הגמילה מהתמכרות לחומרים מסוכנים דוגמת תרופות, סמים ואלכוהול. התהליך הרפואי מתבצע בבית החולים, לרוב במצבים מסכני חיים, לאחר שהרופאים העריכו את אופי ההתמכרות וההרעלה. הוא נעשה בשילוב עם טיפול תומך ותכשירים ייעודיים לטפל ברעלן הספציפי שצריך לנקות מהגוף ודורש השגחה, כך שלא מדובר בטיפול ביתי פשוט.

כדרכם של מושגים רפואיים רבים, גם זה זלג והפך לכלי שיווקי המשמש למכירת טיפולים ותכשירים ישירות לצרכן. התוספים הללו נמכרים ללא מרשם רופא ויעילותם לא נבדקה. כדי להעריך כל תוכנית כזו לניקוי רעלים עלינו להבין אם אכן הורעלנו, באיזה אופן זה קרה ומה עלינו לעשות כדי להתנקות מהרעלן המסתורי.

האם גופנו צובר רעלים?

החשש מהרעלה עצמית מוכר ומתועד מראשית ההיסטוריה, וטקסי טיהור אף שולבו לא פעם בדתות רבות. אולם ככל שהמדע התקדם וחקר הפיזיולוגיה והאנטומיה התפתח התבררו הסיבות האמיתיות למחלות רבות ונודע שמרביתן לא נגרמות מהרעלה אלא ממחוללי מחלות כמו חיידקים ונגיפים, שאפשר להתגונן מפניהם באמצעות היגיינה, חיסונים ותרופות. 

גופנו מטפל ביעילות רבה בפסולת וברעלנים באמצעות מגוון מערכות: למערכת הנשימה יש דרכים רבות להגן עלינו מחדירה של מזהמים; המעי הגס מאפשר לנו להפריש את הפסולת המוצקה שנשארה אחרי ספיגת המזון במעי הדק; מערכת השתן והכליות מסננים נוזלים ומפרישים חומרים מסיסים במים; ובמיוחד הכבד שלנו, שיש בו אנזימים רבים שתפקידם לפרק חומרים מזיקים, כמו המרת האמוניה המשתחררת בתהליך פירוק החלבונים לשתנן שמופרש בשתן, פירוק אלכוהול ומטבוליזם של תרופות.

גם מערכת החיסון שותפה לתהליך ומטפלת בדרך כלל בהצלחה רבה בפולשים ומזהמים וברעלנים שהם מפרישים. פגיעה בכל אחת מהמערכות האלה אכן עלולה לגרום למחלה, אך הפגיעה עלולה לנבוע מגורמים רבים, ולאו דווקא מהרעלה מגורם בלתי ידוע.

משווקים של תוכניות ושל ערכות לניקוי רעלים מתארים לא פעם את הכבד והכליות כמסננים שיש לנקות כפי ששוטפים ספוג באמבטיה או מחליפים סנן במזגן. במציאות האיברים הללו לא פועלים כך. שלא כמו מסננים וספוגים דוממים, אלו איברים חיים שמבצעים "ניקוי עצמי".

בגוף החי, הכליות מפרישות את הפסולת לדרכי השתן ושאר החומרים מוחזרים מהן אל זרם הדם. תהליך נטרול הרעלים בכבד מתבצע דרך סדרה של תגובות כימיות שתוצריהן אינם רעילים ומופרשים מהגוף או מוחזרים למחזור הדם לשימוש נוסף. פרט למחלות מסוימות שפוגעות בהם, האיברים הללו מתפקדים היטב ואין צורך לנקות אותם יותר מכל איבר אחר בגוף.

האם תוכניות לניקוי רעלים יעילות?

אין כל ביסוס מדעי לתוכניות המופצות ברשת. חיפוש במאגרי המידע הרפואיים לא מעלה תוצאות של מחקר קליני מסודר שבדק את השפעות הדיאטות הללו. חשוב גם לשים לב שלהבדיל מתזונת הצום לסירוגין, שנחקרה לא מעט ואינה כופה הגבלות על האכילה בימים שבהם לא צמים, תזונה מוגבלת מאוד לאורך זמן וצומות ארוכים עלולים להיות מסוכנים. אף היו מקרים מתועדים של פגיעה ממשית בבריאות בעקבות דיאטות קיצוניות.

חלק מהצמחים והמרכיבים שמשמשים בתכשירים ה"ניקוי" נחקרו באופן מוגבל. המחקרים הללו נעשו בעיקר בחיות מודל ובתרביות תאים ודרוש עוד מחקר רב כדי לנסות ולאתר חומרים שניתן יהיה לחקור קלינית כדי לעשות בהם שימוש מושכל. רצוי בכל מקרה להיוועץ ברופא לפני נטילת התכשירים הללו, במיוחד אם ידועות מחלות רקע.

אז איך נתגונן מהשפעות הזיהום?

כרגיל, ההמלצה העיקרית היא לשמור על אורח חיים בריא. חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת, מגוונת, עשירה במזונות מהצומח ובלי לחרוג מהמלצות הצריכה האנרגטית, לשלב אותה עם פעילות גופנית, לשמור על כללי ההיגיינה ולהיעזר ברפואה מונעת כגון בדיקות מעקב תקופתיות וחיסונים. עד כה לא נמצא תחליף ראוי לכללים הישנים והטובים הללו.

ושרק נהיה בריאים!

תגובה אחת

  • מיכל

    זה נכון שהגוף הוא זה שמפנה

    זה נכון שהגוף הוא זה שמפנה רעלים מהגוף אבל מה תומך בפעילות תקינה של הגוף? בין היתר תזונה נכונה. לכן אי אפשר לפסול שיטות שונות לניקוי הגוף המבוססות בין היתר על שינויי תזונה, הוספת פירות וירקות והפחתת מוצרים שיוצרים עומס על מערכות הגוף. לטעון שמחלות נגרמות רק בגלל פתוגנים ובואו נטפל בזה עם תרופות וכ"ו היא ראייה צרה מאד שלא מסבירה למה אדם אחד שנחשף לחיידק לא יפתח תסמינים ואדם אחר כן (רמז, תפקוד שונה של מערכות גופניות ותודעה אחרת).