הזמר ג'סטין ביבר לקה בתסמונת וצד אחד של פניו משותק. מה יודעים על התסמונת הזו?

ביום שישי הודיע הזמר הקנדי ג'סטין ביבר שהוא לקה בתסמונת רמזי האנט (Ramsay Hunt Syndrome). מחצית מפניו משותקת ולצערם של מעריצים רבים הוא אינו יכול להופיע בתקופה הקרובה. מה זו תסמונת רמזי האנט והאם יש לה טיפול? כלומר, האם ביבר יוכל לחזור להופיע בקרוב?

תסמונת רמזי האנט (סוג 2) קרויה על שם הנוירולוג האמריקאי שגילה אותה, ג'יימס רמזי האנט. היא נגרמת מנגיף הרפס בשם וריצלה זוסטר (Varicella zoster). מדובר באותו נגיף שגורם למחלת אבעבועות רוח. לאחר ההחלמה מאבעבועות רוח הנגיף נשאר רדום בגוף ועלול להתפרץ ולגרום לשלבקת חוגרת, או לתסמונת רמזי האנט, הקרויה גם הרפס זוסטר אוֹטיקוּס.

הנגיפים הרדומים נותרים חבויים במערכת העצבים, ועלולים להתפרץ מחדש אפילו עשרות שנים אחרי שהחולים החלימו ממחלת אבעבועות הרוח. עדיין לא ידוע מדוע ההתפרצות הזאת מתרחשת, או איך אפשר לחזות אותה. עם זאת, ידוע שהיא קשורה לירידה בפעילות מערכת החיסון, למשל בעקבות לחץ, מחלות אחרות או טיפולים שמדכאים את מערכת החיסון.

אם ההתפרצות החוזרת של הנגיף היא בעצב הפנים, היא גורמת לתסמונת רמזי האנט, שתסמיניה כוללים שיתוק של צד אחד של הפנים, כמו אצל ביבר, ופריחה כואבת. לעיתים החולים סובלים מפגיעה בשמיעה ואפילו חירשות, פגיעה בראייה  או פגיעה בדיבור. התסמונת פוגעת באופן שווה בגברים ובנשים. בארצות הברית כאחד מכל 20 אלף בני אדם סובל מהתסמונת בשנה נתונה, אך בדרך כלל היא מתפרצת בגיל מבוגר, והיא נדירה מאוד אצל צעירים וילדים.

 

האם יש טיפול לתסמונת?

רוב הלוקים בתסמונת מחלימים ממנה, ובסופו של דבר הם חוזרים לתחושה מלאה, ותנועת שרירי הפנים שלהם משתקמת לגמרי. עם זאת, יש אנשים שנשארים עם שיתוק קבוע, וההחלמה של הנותרים נוטה להיות ארוכה ולהימשך כמה שבועות, ולעיתים חודשים.

מחקרים קליניים הראו שטיפול בסטרואידים ובתרופות נגד נגיפי הרפס, כגון אציקלוביר (Acyclovir), יכול לסייע בהחלמה ולהפחית את הסיכון לסיבוכים. הטיפול יעיל בעיקר כשהוא ניתן תוך שלושה ימים מתחילת התסמינים. לעומת זאת, נראה שתרגול שרירי הפנים, כמו שביבר סיפר שהוא עושה, לא מזרז את ההחלמה, אם כי גם אינו מזיק. חיסון נגד הנגיף וריצלה זוסטר יכול למנוע התפרצות של שלבקת חוגרת ושל תסמונת רמזי האנט.

שיתוק צד אחד של הפנים מזכיר תסמונת אחרת, שנקראת "שיתוק על שם בל". עם זאת, אצל הלוקים בתסמונת רמזי האנט השיתוק לרוב חמור יותר בתחילת המחלה, וגם סיכוייהם להגיע להחלמה מלאה נמוכים יותר. כמו כן, במקרים רבים, אך לא תמיד, תסמונת רמזי האנט מלווה בפריחה באוזן או על הלשון.

הגורם לשיתוק על שם בל לא ידוע, אך נחשד קשר לנגיף הרפס סימפלקס (הרפס השפתיים). על כן ממליצים לשקול טיפול בתרופות נגד נגיפי הרפס בכל מקרה של שיתוק פנים, ולא לחכות לאבחנה סופית.

נאחל לג'סטין ביבר החלמה מלאה מהשיתוק, ושיוכל לחזור להופיע בהקדם.

 

5 תגובות

  • Barak810

    החיסון לקורונה מעיר את הנגיף.

    החיסון לקורונה מעיר את הנגיף. יש "גל התפרצות" של שלבקת חוגרת בצעירים. כן, נגיף הוריצלה כבר בגוף, אבל החיסון מעיר אותו. יש ריבוי מקרים וגם מודעות רפואית. חסרה רק ההודעה רשמית.

  • tbh

    ואיך החלטת שזה החיסון לקורונה

    ואיך החלטת שזה החיסון לקורונה ולא תסמיני פוסט קורונה שגורמים לזה (במידה ומה שאתה אומר בכלל נכון)?

  • Ohad1984

    זה פשוט לא נכון

    האמת היא ששלבקת חוגרת נמצאת בעלייה אצל צעירים כבר מאז שנות ה40, לפי מחקר מ2016.
    https://comprehensivepain.com/blog/did-you-know-shingles-is-on-the-rise-....

  • Ohad1984

    הלינק המלא

    https://comprehensivepain.com/blog/did-you-know-shingles-is-on-the-rise-...

  • Ohad1984

    did-you-know-shingles-is-on

    did-you-know-shingles-is-on-the-rise-among-young-people