הנימוס אומר שלא יפה לקחת מנה שנייה מהמטבל עם אותו קרקר. האם זה באמת לא בריא?

תארו לעצמכם שאתם מתארחים במסיבה שמגישים בה בין השאר קרקרים, דוריטוס או אפילו הגרסה הבריאה של כל אלה בדמות מקלוני ירקות, ולצדם מטבל. אתם לוקחים את הקרקר, טובלים אותו ונוגסים. אך אבוי – חציו השני נשאר לכם ביד. מה תעשו? הרי ניגוב נוסף במטבל יכול ללכת מעולה עם הבירה הקרה, ואף אחד לא מסתכל.

טבילה שנייה של הקרקר במטבל נחשב בעיני רבים למעשה חצוף, כמו שגילה ג'ורג' קונסטנצה בסדרה "סיינפלד" (אפשר לצפות בקטע בתחתית הכתבה). אבל מדוע? האם מדובר רק בשאלה של נימוס, כמו לאכול בלי סכין ומזלג, או שזה כבר עניין של היגיינה? הרי ייתכן שחיידקים מהפה שלך יגיעו דרך הקרקר למטבל המשותף ומשם לפה של אורח אחר.

קבוצת סטודנטים לתואר ראשון מאוניברסיטת קלמזון בקרוליינה הדרומית, בהדרכתו של פרופ׳ פול דוסון, ערכה סדרת ניסויים כדי לענות על השאלה הזו בדיוק. תחילה הם השוו בין קרקר שנגסו בו לבין קרקר שלא ננגס, כדי לקבוע כמה חיידקים יכולים לעבור מהפה אל הקרקר וממנו לכוס מים. במים שבהם טבלו את הקרקר הנגוס מצאו הסטודנטים פי מאה יותר חיידקים מאשר בכוס שטבלו בה קרקר טרי. מכאן הסיקו שחיידקים אכן יכולים לעבור מהפה אל מטבל.

הסטודנטים המשיכו ובדקו שלושה מטבלים: שוקולד, גבינה ורוטב סלסה, השונים זה מזה במרקם שלהם וברמת החומציות. הם מצאו כי אחרי שטבלו פעמיים את הקרקר במטבלים השונים, הסלסה הכילה פי חמישה יותר חיידקים ממטבלי השוקולד והגבינה. מסקנתם הייתה שההבדל הזה נבע כנראה מהמרקם הדליל יותר של הסלסה, שבגללו היה לחיידקי הפה קל יותר לעבור מהקרקר לקערה.

עם זאת, בתוך שעתיים כמות החיידקים בסלסה צנחה לאותה רמה כמו בשוקולד ובגבינה , כנראה בשל החומציות של הסלסה שחיסלה את מרבית החיידקים. אם כן, נראה שהשילוב של מרקם וחומציות הוא זה שקובע כמה חיידקים יגיעו אל המטבל מקרקר שנטבל פעמיים.

בפה שלנו מתגוררים מאות מינים של חיידקים ונגיפים, ורובם אינם מזיקים לנו בדרך כלל. כולנו יודעים שחיידקים יכולים לעבור ברוק, נזהרים מאדם חולה שמשתעל או מתעטש לידנו ונוהגים לשטוף ידיים במים וסבון. מה נעשה אם כן בפעם הבאה כשאדם חולה יטבול פעמיים קרקר במטבל גבינה במסיבה? וחתיכת פיתה בצלחת חומוס משותפת? ומה בנוגע לארוחות שישי משפחתיות, כשכחלק מבני המשפחה מתעקשים לנשנש עם המזלג האישי מצלחת מרכזית? אז אולי כדאי שכולנו ננסה לצמצם את מנהג הטבילה הכפולה, אם לא כדי למנוע הפצת מחלות אז לפחות מתוך נימוס בסיסי. 

(התמונות בכתבה: Gina via Flickr)

6 תגובות

  • אירמה

    המחקר המקורי

    שלום יערית
    אשמח לקבל קישור למאמר שנכתב בעקבות המחקר של הסטודנטים
    תודה
    אירמה

  • ניצה מקפיצה

    אוי נו...

    אז אל תתנשקו. אף אחד לא מת מקצת חיידקים.

  • אנונימי

    מכסחי המיתוסים 2

    עוד קישור:
    http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/mythbusters-database/doubl...

  • אנונימי

    מכסחי המיתוסים

    מכסחי המיתוסים בדקו ומצאו שאין בעיה: https://www.youtube.com/watch?v=FYxccSTDH4k

  • אנונימי

    נשוא

    אומר זאת כך יונית:
    אפילו אם טבילה כפולה ומשולשת הייתה מחטאת את המטבל או הקרקר, לא הייתי רוצה לטבול מתוך "פה" של אדם אחר, בדיוק כמו שאני לא רוצה לאכול מאותה סכין של אדם אחר וכיו"ב אכמ"ל אג"נ.
    יורם קפיטולניק, אדמירל, מר ומפקד צי של התחנה.

  • אנונימי

    אובר אנד אוט!