מאחורי הפעולה היומיומית כל כך של מתיחת האיברים במיטה קיים מנגנון פיזיולוגי מתוחכם, המסייע לנו להכין את גופנו לפעילות הצפויה במשך היום

השעון המעורר מצלצל. הגיע הזמן לקום. אתם מתחבטים עוד רגע-שניים במיטה "האם לקום עכשיו או רק בעוד חמש דקות?" אבל בסוף אתם מחליטים להתעורר ולהתחיל את היום. מה עושים עכשיו? מתמתחים!

למה כל כך כיף להתמתח בבוקר?

התמתחות בוקר היא רצף מסונכרן של תנועות מתיחה באזורים שונים בגוף. התופעה נפוצה מאוד אצל בעלי חיים רבים, ביניהם יונקים, עופות ואפילו עכבישים. הרבה פעמים התמתחות הבוקר מלווה בפיהוק, שהוא מעין התמתחות ממוקדת של הפה, שכנראה מסייעת גם לקרר את המוח. ההיגיון האבולוציוני אומר שאם תופעה נפוצה כל כך, סביר להניח שהיא משרתת צורך כלשהו. יש כמה השערות לגבי אלו צרכים התמתחות הבוקר ממלאת, אך נכון לעכשיו אין תשובה חד משמעית בנושא הזה.

כלב בולדוג מותח את רגליו
כולם אוהבים להתמתח - גם בעלי חיים. כלב בולדוג מותח את רגליו | Shutterstock, Springmood137

להתמתח כדי להתעורר

הגוף שלנו בנוי לתנועה. כל עוד אנחנו בתנועה, הנוזל שמשמן את המפרקים שלנו מתחדש, השרירים נשארים חמים וגמישים, העצמות ממשיכות לקבל גירויים שמחזקים אותן, והדם ממשיך לזרום לכל האיברים ולהזין אותם בחמצן.

אבל מה לעשות? צריך גם לישון לפעמים.

בין חצי לשני שלישים ממשקל הגוף שלנו הוא מים, ונוזלים כמו דם ונוזלי לימפה צריכים לנוע  ממקום למקום ברחבי הגוף. התנועה עוזרת לנו בכך. בזמן השינה אנחנו שוכבים זמן רב במצב מאוזן וללא תנועה, וכך נוזלים שבמהלך היום מתרכזים באזור הרגליים בהשפעת הכבידה, מגיעים ביתר קלות לאזורים העליונים של גופנו, כמו החזה והצוואר. בנוסף, בזמן השינה קצב הלב שלנו מאט את מהלכו ולכן זרימת הדם איטית יותר וטמפרטורת הגוף יורדת. ולבסוף, בזמן השינה אנחנו גם לא אוכלים ולא שותים, ועקב כך הגוף מצמצם את ייצור השתן כדי לשמור על המים ולמנוע התייבשות. אגירת הנוזלים והירידה בזרימת הדם בשל השכיבה הממושכת, עלולות לגרום לנו להתעורר בבוקר עם תחושה של נוקשות ונפיחות באזורים מסוימים, למשל הפנים. 

הסבר אפשרי להתמתחות הוא שהיא ממריצה את זרימת הדם ומשחררת את הנוזלים שנאגרו במהלך השינה, וכך מסייעת לגוף לשוב ולפזר אותם ברחבי הגוף. כך אנחנו חשים פחות נוקשים ויותר גמישים.

גם השרירים דורשים התמתחות בבוקר. בזמן שינה, מרבית השרירים הרצוניים, כמו השרירים בזרועות וברגליים, נמצאים במצב רפוי, וכשאנחנו מתעוררים, המתח חוזר אליהם והם מתחילים לפעול. לפי השערה נוספת, התמתחות הבוקר היא דרך שבה מערכת התנועה, הכוללת את השרירים, העצמות ורקמות נוספות כמו הגידים והסחוסים, מכיילת את מערכת העצבים אחרי השינה. השרירים והרקמות הרכות שסביב העצבים מרושתים בקולטני חישה ששולחים מידע למוח על שינויים באורך הרקמות שבהן הם נמצאים. התמתחות הבוקר מפעילה את הקולטנים האלה ומודיעה למוח: "השרירים זזו. התעוררנו". בתגובה למתיחה, המוח שולח לשרירים פקודה נגדית להתכווץ, וכעת המערכת מוכנה לתנועה.

האם התיאור הזה מסביר גם את הצורך שלנו להתמתח לאחר ישיבה או עמידה ממושכת במהלך היום? ייתכן, אבל אחרי ישיבה ממושכת רבים מאיתנו יחוו אי-נוחות, נוקשות בשרירים ולעיתים גם כאב. התמתחות במצב הזה היא פעולה רצונית שמקלה עלינו, מאפשרת לנו לשמור על בריאות השרירים והמפרקים, עוזרת לנו להילחם במחלות כמו סוכרת ויתר לחץ דם ואפילו שומרת על בריאות המוח. אז אם רק התעוררתם, או שאתם בשעה החמישית של ישיבה על הכסא במשרד - קחו רגע והתמתחו, זה יעשה לכם טוב!

 

0 תגובות