כביסה מהירה וקרה מצמצמת את צריכת החשמל ואת הפליטה של סיבי פלסטיק זעירים, ובמקביל מאריכה את חיי הבגדים

אם רק לאחרונה התחלתם לכבס בעצמכם, ואפילו אם אתם כבר כבסנים מדופלמים – כנראה נחשפתם בשלב זה או אחר, באינטרנט או בשיחה ידידותית יותר או פחות, לאינסוף טיפים והנחיות לכביסה האולטימטיבית. כאן לא תמצאו תשובות לשאלות נצחיות כמו אם צריך להפריד צבעוניים מלבנים, מה עושים עם מצעים או מה עדיף: נוזל או אבקה. אבל אם אתם רוצים לדעת איך הרגלי הכביסה שלכם משפיעים על הסביבה, וגם איך לשמור לאורך זמן על הבגדים שלכם, אתם במקום הנכון.

מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת לידס בבריטניה, בשיתוף עם אחד מיצרני סבוני הכביסה הגדולים בעולם, חברת פרוקטר אנד גמבל, ניסה לצאת ממעבדות הפיתוח של החברה ולבחון איך השימוש היומיומי של הצרכנים משפיע על מצב הבגדים, מבחינת דבלול הבד ודהיית הצבעים. מסקנתם הייתה ברורה: כולנו יכולים בקלות לשמור על בגדינו טוב יותר אם נשתמש בתוכניות כביסה קצרות יותר ובמים קרים יותר.

נוסף על כך, החוקרים ניסו להעריך את ההשפעה של שינויים בהרגלי הכביסה על צריכת האנרגיה שלנו ועל כמויות המיקרו-סיבים והמיקרו-פלסטיקים שנפלטים מהבגדים שלנו ועושים את דרכם בעקביות ממכונות הכביסה אל הים. מסקנתם הייתה דומה: כדי לצמצם את צריכת האנרגיה ולמזער את זיהום הסביבה במיקרו-סיבים, כדאי לעשות את אותן תוכניות כביסה קצרות וקרות יותר ששומרות על בגדינו. ניצחון לבגדים שלנו וניצחון לסביבה.

אשה מכניסה כבסים למכונה | צילום: Arturs Budkevics, Shutterstock
כביסה קצרה יותר וחמה פחות עשויה לשמור טוב יותר על הבגדים. אשה מכניסה כבסים למכונה | צילום: Arturs Budkevics, Shutterstock

תורנות כביסה

כדי שהניסוי ידמה ככל האפשר לשימוש ביתי, החוקרים הכינו לא פחות מ-32 שקי כביסה "ביתיים" שהורכבו מבגדים כהים ובהירים בתוספת כמה בדים לבנים. 16 שקים כובסו ב-40 מעלות במשך 85 דקות, ו-16 האחרים כובסו ב-25 מעלות במשך 30 דקות. בתום כל כביסה, הבגדים נבדקו כדי להעריך את הבלאי שלהם ואת איבוד הצבע או ההעברה של צבע מבד אחד לאחר. במקביל, ניתחו החוקרים את ההרכב הכימי של מי הכביסה כדי לזהות את הצבעים שנשטפו החוצה מהבגדים. לבסוף, כל המיקרו-סיבים נאספו ונשקלו אחרי כל כביסה.

ניתוח של התוצאות גילה שקצב איבוד הצבע מהבגדים גדול משמעותית בתוכנית כביסה ארוכה וחמה לעומת כביסה קצרה וקרה. ליתר דיוק, התוכנית הקצרה מצמצמת את איבוד הצבע בכ-74 אחוז. בהתאם לכך, בתוכנית הקצרה מתרחשת גם פחות העברה של צבע מבגד לבגד. הבגדים מתבלים פחות, והבד נשמר לאורך זמן. בדיקה של פליטת הסיבים העלתה תוצאות דומות: אם משתמשים בתוכנית הכביסה הקצרה, כמות המיקרו-סיבים שנפלטים בכל כביסה פוחתת בקצת יותר ממחצית.

נוסף על כל הדברים הטובים האלה, מעבר לתוכניות כביסה קרות יותר (30-20 מעלות) גם מצמצם ב-60-40 אחוז את צריכת החשמל שנדרשת בעבור כל מכונה.

אשה מכוונת את מכונת הכביסה | צילום: ssuaphotos, Shutterstock
תכניות כביסה קצרות במים קרים גם חוסכות חשמל. אשה מכוונת את מכונת הכביסה | צילום: ssuaphotos, Shutterstock

גם ירוק וגם נקי

אמנם, יש שיטענו שאין מנוס מלהשתמש בתוכניות כביסה ארוכות ובטמפרטורות גבוהות כדי שהבגדים יהיו נקיים מספיק לאחר הכביסה. אך לטענת ניל לנט (Lant), אחד החוקרים מטעם חברת פרוקטר אנד גמבל, ההתקדמות הטכנולוגית בחומרי כביסה, ובפרט בשימוש ברכיבים בני קיימא כמו אנזימים, מאפשרת לקבל תוצאות ניקיון מעולות גם בכביסות קצרות וקרות יותר.

המחקר הזה מדגים את ההשפעה רבה שיכולה להיות להתנהלות הספציפית של כל משק בית וכל אדם על הסביבה. במקרה זה, אנחנו יכולים לשמור על הסביבה בלי לוותר על שום דבר שחשוב לנו, ואפילו להפך: אם רק נעשה כביסה קרה ומהירה יותר, נחסוך זמן, כסף, מים ואנרגיה, ונשמור גם על הסביבה וגם על הטי-שירט האהוב שלנו.

 

6 תגובות

  • ויגן

    לא שמעתי על מכונת כביסה עם 25

    לא שמעתי על מכונת כביסה עם 25 מעלות.ב20-30 מעלות בדרך כלל הסחיטה חלשה יותר והבגד פחות מתקמט אם בכלל. כל הכביסה אצלי ב20 ויוצא טוב

  • גילי

    מיקרו סיבים ומיקרו פלסטיק

    אהלן רציתי לשאול האם משהו יודע איפה יש נתונים לכמות מיקרו סיבים ופלסטיק אשר נפלטים במכונת הכביסה?

  • יונתן גן מור

    יונתן גן מור

    בהרבה מכונות יש תוכנית "חסכונית" שהיא לאו דווקא התוכנית הקצרה. למעשה לרוב יש גם תוכנית 'קצרה' וגם 'חסכונית' כשנצפה שהחסכונית דווקא ארוכה יותר. ההסבר שקיבלתי עד היום הוא כי בתוכנית החסכונית לאו דווקא המכונה פועלת יותר (מסתובבת יותר) אלא יש יותר זמן שבו הבגדים מושרים, או במילים אחרות נותנים יותר לכימיה לעבוד ופחות לפיזיקה. השאלה שלי היא האם המחקר מתייחס לזה? האם הוא בדק תוכניות חסכוניות מסוג זה אל מול התוכניות הקצרות?

  • דור

    תשובה

    לא הוא לא, העיקר חסר מהספר! זה אחד הפרמפטרים הכי חשובים בנושא, וקיום ברוב המכונות התוכנית הקצרה היא ממש ממש לא החסכונית! בדיוק כמו שהסברת יפה, במחקר הלוקה בחסר הזה לא טרחו להתייחס לנקודה כל כך בסיסית שכזאת... חוץ מזה הם גם לא טרחו להתייחס למה שהיום כבר ידוע ומפורסם, תוכניות קצרות = חיי מכונה קצרים, התוכניות הקצרות והקרות יהרסו לכם את המכונה הרבה יותר מהר מאשר התוכנית הארוכה תהרוס את הבגדים. העיקר שמות מפוצצים "מכון דוידסון" "מכון וויצמן" "מחקר מדעי"
    רק רואים כמה המילה "מחקר" היא מסוכנת... וכמה מחקר יכול להיות עלוב... כולה עשו 32 כביסות והם לא מתביישים לקרוא לזה מחקר... דברים כאלה בודקים לאורך זמן של כמה חודשים/שנים.. ככה עושים מחקר... מחקר הוא דבר חשוב, אבל יש כאלה שעושים בדיקות חובבניות וקוראים לזה מחקר. זאת הבעיה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    היי משה

    לא כל החיידקים מתים בכביסה קרה. כדי לעשות כביסה סניטרית צריך חום גבוה מאוד ובדרך כלל מוסיפים גם חומרים מחטאים כמו עמילן או מי חמצן. אבל כביסה במשק בית נורמלי על פי רוב לא צריכה להיות כביסה סניטרית.

  • משה

    מה לגבי חיידקים?

    עד כמה שאני יודע רצוי לכבס תחתונים מגבות ומצעים בטמפרטורה גבוהה של 60 מעלות לפחות כדי להרוג את רוב סוגי החיידקים. אם נכבס במים קרים, זה לא מפספס את המטרה?
    או שחומרי הניקוי אחראים לכך ללא קשר לטמפ' המים?