יציאת מצרים – מדוע מצות גורמות לעצירות?

אוכל יבש ודל בסיבים תזונתיים הוא מתכון בטוח ליציאות קשות. איך אפשר בכל זאת לעבור את הפסח בשלום?

מצות הן לחם לא מותפח והן עשויות בדרך כלל מקמח לבן ומים בלבד, כיוון שהוספת כל חומר אחר עלולה לזרז את ההתפחה. על פי ההלכה היהודית אסור לבצק שממנו מכינים את המצה לתפוח, כך שבתהליך האפייה שלהן מקפידים על פרק זמן קצר מאוד מהרגע שבו מערבבים את הקמח והמים ועד שהמצה נכנסת לתנור. כמו כן מקפידים לא להוסיף מים מיותרים ולא ללוש את הבצק, כדי למנוע ככל האפשר את "החמצת" הבצק ותפיחתו.

כתוצאה מהנהלים הקשוחים האלה, במצות הרגילות מקמח לבן יש יחסית מעט נוזלים ואין בהן כמעט סיבים תזונתיים, כיוון שהקמח עצמו דל מאוד בסיבים. במצות מקמח מלא, שעבר פחות תהליכי עיבוד ושמר על חלק מהסיבים התזונתיים שבו, המצב שונה מעט.

סיבים תזונתיים הם סוג של רב-סוכר (שרשרת ארוכה של סוכרים) שמקורם מהצומח. הסיבים אינם מתפרקים במערכת העיכול שלנו, כיוון שאין לנו אנזימים מתאימים לפירוקם. הם מתחלקים לשני סוגים: סיבים בלתי מסיסים מופרשים מהגוף כפי שהם וסיבים מסיסים שחיידקי המעיים יודעים לפרק לתרכובות שנחשבות מועילות לבריאות.

כמות הנוזלים וכמות הסיבים התזונתיים במזון הם משפיעים מאוד על קצב מעבר המזון במערכת העיכול. ככל שהמזון מכיל יותר מים ויותר סיבים תזונתיים, כך הוא ישהה פחות זמן במעיים. המים והסיבים גם מרככים את הצואה ומבטיחים יציאה קלה יותר. מאחר שהמצות הרגילות דלות בשניהם, הן עוברות לאט מאוד במערכת העיכול. בנוסף, כיוון שהן יבשות מאוד הן נוטות לספוח את המים שנמצאים כבר במעיים ומייבשים את הסביבה במעי.

זמן השהייה הממושך במעיים גורם לכך שחיידקי המעי מפרקים יותר חומרי מזון שנותרו בצואה, והם תוססים ומייצרים גזים שתורמים לתחושת הנפיחות והמלאות האופיינית לעצירות. עצירות מוגדרת כמצב שבו האדם נותן צואה פחות משלוש פעמים בשבוע. בין הסיבוכים האפשריים של עצירות שאינה כרונית אפשר למצוא טחורים, שכן המאמץ במתן הצואה גורם להתנפחות של כלי דם סביב פי הטבעת, ופיסורה אנאלית – קרעים שמופיעים באזור פי הטבעת בגלל צואה קשה.

הפתרון: מים ופירות

אז מה אפשר לעשות כדי לא לקבל עצירות בחג הפסח? קודם כל חשוב לשתות הרבה מים. מומלץ להסתובב קבוע עם בקבוק מים במהלך החג ולשתות לפחות 2-1.5 ליטר ליום (בהתאם למשקל הגוף). כך אפשר למנוע התייבשות, לשמור על תכולת מים גבוהה במעיים ולרכך את הצואה הקשה הנגרמת מאכילת מצות וקמח מצות.

מומלץ גם להמעיט ככל האפשר באכילת מצות ומוצרי קמח מצות ולהעדיף מצות מקמח מלא. תכולת הסיבים התזונתיים במצות מקמח מלא גבוהה יחסית למצות הרגילות. הסיבים מגבירים את תחושת השובע ומאיצים את זמן המעבר במעי.

מומלץ גם לאכול כמה שיותר פירות וירקות המכילים הרבה מים והרבה סיבים – המלצה שנכונה תמיד, שכן הם תורמים לבריאות הכללית ולתחושת השובע לאורך זמן. כמו כן, פעילות גופנית מסייעת להגברת התנועתיות במעי, כך שרצוי לבצע פעילות גופנית במשך 30 דקות ביום לפחות, וכך לסייע לפעילות מערכת העיכול.